Det är något som saknas här på garaget och det är info om Smartbilarna.
Dessa små pluttiga motorer har tyvärr väldigt lite oljekapacitet och lägg då på att serviceintervallen var i början satt på 1500 mil.
Oljan ska sugas upp ur sumpen då det orginal inte finns någon plugg, har nu några klåpare varit framme och själva gjort oljebyten utan att veta hur det riktigt ska gå till ja då blir inte motorn så långlivad.
Min är ju inget undantag så några av er vet ju att jag skruvat på en saab 9-5 innan och det är så att saaben böt jag rakt av mot smarten.
Det gjordes av många anledningar, omprioritering i privatekonomin, saaben hade kostat minst 4-5000 för att återställa till orginal aeroutrustning och sen kom vi fram till att det inte behövs nån kombi just nu.
Saaben var ju en jätteskön bil på alla sätt så när det ska skaffas kombi så ligger en sån bra till.
Smarten då, tja den är så speciell den kan bli.
Jag säger inte att det är en liten bil utan jag kallar den kort för det är så gott om utrymme inne i kupèn så den känns allt annat än liten.
Det saknas baksäte men jag har kollat och våra hundar får plats bakom sätena för dom är så små.
Nu till varför det blev ännu en tråd från han som skruvar till det
eller pilmannen som jag även kallas här, jo tidiga smartmotorer som denna vidunderliga 0,6 liters motor har drabbats av " sticky piston rings" alltså olja+ sotblandning som gör att oljeskrapringen inte gör sitt jobb utan istället kommer oljan upp och hamnar i förbränningrummen.
Temperaturen blir för hög för den stackars avgasventilen och tillslut smälter den eller går i små bitar.
I bästa fall handlar det om en bränd ventil då jag inte har mer än 3 bar komp i en cylinder, i värsta fall kan det vara smält kolv eller smält tändstift som åkt med och repat kolv/cylinder.
Det är därför denna tråd skapades för att se vad som hänt helt enkelt och hur mycket jobb det egentligen är med att renovera hela motorn...
Lite mer plats att skruva på än när saaben stod därinne.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-709f04cda0269fe7f0388c3d4ecd3702.jpg]()
Jag måste säga att när man ser motorn på bild är den inte stor men i verkligheten är den superminiliten, och turbon är nog det sötaste jag sett på länge, det kommer en bild på den senare i projektet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3b6acd58725ee187f9ba01abdfdb3bf5.jpg]()
Bra plats på denna sidan. Förarsidan kan jag öppna dörren nästan helt öppen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a3565b05db904e779fc45e044efcfb17.jpg]()
Riktigt dåliga bilder, måste vara skit på linsen eller skit bakom kameran hrmm ska se om jag kan hitta min digitalkamera istället.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-46201de0584961fe54271d51a668bc95.jpg]()
Nu har jag faktiskt tänkt till lite och skaffat dessa röda backar som jag sen tar alla delar som skruvas loss och lägger i ziplockbags med en etikett på var de ska sitta på motorn t.e.x
De röda backarna ska även användas till att lägga motordelar i dieselbad en för varje cylinder.
Gott om plats för att ha ett arbetsbord bakom för bilen är bara 2,5 meter lång/kort.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c94257c573e1789f198d5c86b25eeb57.jpg]()
Inredningen är...blå...överallt...I like it.... min fru ...not so much...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1e5677cce159650556529122ba7f1681.jpg]()
Här under passagerarmattan sitter batteriet och det var det första som togs loss, pluspolen såklart efter en snabb koll med multimetern att batteriet tog emot laddning och generatorn funkade, 14,15 volt med bil igång det är godkänt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-90f7bf553582347e54f32bb3f5ed2833.jpg]()
En kul grej att bagageluckan är delbar med en glasruta upptill och sen fäller man ner lämmen som på en kingcab typ.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0e6faf3661530655090e62da36b9c426.jpg]()
Ja som ni ser är bilen bakhjulsdriven och motorn sitter direkt på bakaxeln vilket gör det hela enkelt att rulla ut hela paketet eller???
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-13bed588d4dc60776ab910f5925e7d29.jpg]()
Jo nu när det är gjort så får det väl anses som enkelt, jag hade hjälp av en sida från england där det fanns mycket info om detta jobbet såsom även isärtagning av motorn mm
www.fq101.co.uk heter den om nån vill kika.
Ja det som behöver lossas är följande:
Bakkjolen
krockbalken
lambdasonden och avgassystemet.
Drivaxlarnas bult i naven bak bara lossas lite inte tas bort än.
3st kylvattenslangar.
3st bränsleledningar
1 bromsrör, det delar på sig på bakaxeln till respektive bakhjul sen.
2st absgivare,dessa sitter i samma hållare som bromsröret på bilens vänstra sida på insidan tröskeln.
Strömkabeln till startmotor och generator behöver lossas.
Kontakten från motorkablaget ska loss från styrboxen och
en del av motorkablaget går in i kupèn genom en gummigenomföring och det kontaktstycket sitter jävlig dumt till under förarstolen så den måste lossas för att komma åt under mattan där.
Jag testade att ac:n fungerade innan jag börja riva så därför lät jag den kompressorn sitta kvar iställer för att lossa rören som man då gör.
Nu är det 4 bultar som ska loss som håller subframen mot karossen sen sakta sänka ner alltihop och rulla ut.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-206e7204e18f55537180a5ec16a94036.jpg]()
Där hänger ac:n och den var lite småbökig att komma åt men det gick.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dd302cf7cf231f72a6e9b0803c05174a.jpg]()
Det är nu det roliga börjar att skruva ner motorn i delar och eftersom det är första gången för mig på en sån här motor så ska allt dokumenteras och märkas upp så gott det går för lättare ihopsättning sen.
Jag har beställt en dvd med en workshopmanual och även epc som är en elektronisk katalog på alla delar som man kan beställa.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-95c7ce745882d4c5c73b2877d0fa1f59.jpg]()
Nånting läcker iaf den lilla svarta klumpen i högra hörnet är turbon och den mår nog inte jättebra, wastegatearmen hade hoppat av för låsclipset var borta så förre ägarn tyckte bilen var väldigt slö och ja med bara 2 av 3 cylindrar som funkar samt utan laddtryck då går det nog inte fort.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b1035d90fac0064a7abf3e1d392fe882.jpg]()
Här läcker det på bra med.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-44eeb7f81b41739a56f886d678e3a9ac.jpg]()
De tre bränsleledningarna jag tog loss.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5be6bf64105fbdfa73c98128e3e337a3.jpg]()
Så nu har jag inte gjort mycket mer än men det får vara en bra start på projektet.
Dessa små pluttiga motorer har tyvärr väldigt lite oljekapacitet och lägg då på att serviceintervallen var i början satt på 1500 mil.
Oljan ska sugas upp ur sumpen då det orginal inte finns någon plugg, har nu några klåpare varit framme och själva gjort oljebyten utan att veta hur det riktigt ska gå till ja då blir inte motorn så långlivad.
Min är ju inget undantag så några av er vet ju att jag skruvat på en saab 9-5 innan och det är så att saaben böt jag rakt av mot smarten.
Det gjordes av många anledningar, omprioritering i privatekonomin, saaben hade kostat minst 4-5000 för att återställa till orginal aeroutrustning och sen kom vi fram till att det inte behövs nån kombi just nu.
Saaben var ju en jätteskön bil på alla sätt så när det ska skaffas kombi så ligger en sån bra till.
Smarten då, tja den är så speciell den kan bli.
Jag säger inte att det är en liten bil utan jag kallar den kort för det är så gott om utrymme inne i kupèn så den känns allt annat än liten.
Det saknas baksäte men jag har kollat och våra hundar får plats bakom sätena för dom är så små.
Nu till varför det blev ännu en tråd från han som skruvar till det
![smile](img/smilies/smile.png)
Temperaturen blir för hög för den stackars avgasventilen och tillslut smälter den eller går i små bitar.
I bästa fall handlar det om en bränd ventil då jag inte har mer än 3 bar komp i en cylinder, i värsta fall kan det vara smält kolv eller smält tändstift som åkt med och repat kolv/cylinder.
Det är därför denna tråd skapades för att se vad som hänt helt enkelt och hur mycket jobb det egentligen är med att renovera hela motorn...
Lite mer plats att skruva på än när saaben stod därinne.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-709f04cda0269fe7f0388c3d4ecd3702.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-709f04cda0269fe7f0388c3d4ecd3702.jpg)
Jag måste säga att när man ser motorn på bild är den inte stor men i verkligheten är den superminiliten, och turbon är nog det sötaste jag sett på länge, det kommer en bild på den senare i projektet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3b6acd58725ee187f9ba01abdfdb3bf5.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3b6acd58725ee187f9ba01abdfdb3bf5.jpg)
Bra plats på denna sidan. Förarsidan kan jag öppna dörren nästan helt öppen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a3565b05db904e779fc45e044efcfb17.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a3565b05db904e779fc45e044efcfb17.jpg)
Riktigt dåliga bilder, måste vara skit på linsen eller skit bakom kameran hrmm ska se om jag kan hitta min digitalkamera istället.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-46201de0584961fe54271d51a668bc95.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-46201de0584961fe54271d51a668bc95.jpg)
Nu har jag faktiskt tänkt till lite och skaffat dessa röda backar som jag sen tar alla delar som skruvas loss och lägger i ziplockbags med en etikett på var de ska sitta på motorn t.e.x
De röda backarna ska även användas till att lägga motordelar i dieselbad en för varje cylinder.
Gott om plats för att ha ett arbetsbord bakom för bilen är bara 2,5 meter lång/kort.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c94257c573e1789f198d5c86b25eeb57.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c94257c573e1789f198d5c86b25eeb57.jpg)
Inredningen är...blå...överallt...I like it.... min fru ...not so much...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1e5677cce159650556529122ba7f1681.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1e5677cce159650556529122ba7f1681.jpg)
Här under passagerarmattan sitter batteriet och det var det första som togs loss, pluspolen såklart efter en snabb koll med multimetern att batteriet tog emot laddning och generatorn funkade, 14,15 volt med bil igång det är godkänt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-90f7bf553582347e54f32bb3f5ed2833.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-90f7bf553582347e54f32bb3f5ed2833.jpg)
En kul grej att bagageluckan är delbar med en glasruta upptill och sen fäller man ner lämmen som på en kingcab typ.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0e6faf3661530655090e62da36b9c426.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0e6faf3661530655090e62da36b9c426.jpg)
Ja som ni ser är bilen bakhjulsdriven och motorn sitter direkt på bakaxeln vilket gör det hela enkelt att rulla ut hela paketet eller???
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-13bed588d4dc60776ab910f5925e7d29.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-13bed588d4dc60776ab910f5925e7d29.jpg)
Jo nu när det är gjort så får det väl anses som enkelt, jag hade hjälp av en sida från england där det fanns mycket info om detta jobbet såsom även isärtagning av motorn mm
www.fq101.co.uk heter den om nån vill kika.
Ja det som behöver lossas är följande:
Bakkjolen
krockbalken
lambdasonden och avgassystemet.
Drivaxlarnas bult i naven bak bara lossas lite inte tas bort än.
3st kylvattenslangar.
3st bränsleledningar
1 bromsrör, det delar på sig på bakaxeln till respektive bakhjul sen.
2st absgivare,dessa sitter i samma hållare som bromsröret på bilens vänstra sida på insidan tröskeln.
Strömkabeln till startmotor och generator behöver lossas.
Kontakten från motorkablaget ska loss från styrboxen och
en del av motorkablaget går in i kupèn genom en gummigenomföring och det kontaktstycket sitter jävlig dumt till under förarstolen så den måste lossas för att komma åt under mattan där.
Jag testade att ac:n fungerade innan jag börja riva så därför lät jag den kompressorn sitta kvar iställer för att lossa rören som man då gör.
Nu är det 4 bultar som ska loss som håller subframen mot karossen sen sakta sänka ner alltihop och rulla ut.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-206e7204e18f55537180a5ec16a94036.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-206e7204e18f55537180a5ec16a94036.jpg)
Där hänger ac:n och den var lite småbökig att komma åt men det gick.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dd302cf7cf231f72a6e9b0803c05174a.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-dd302cf7cf231f72a6e9b0803c05174a.jpg)
Det är nu det roliga börjar att skruva ner motorn i delar och eftersom det är första gången för mig på en sån här motor så ska allt dokumenteras och märkas upp så gott det går för lättare ihopsättning sen.
Jag har beställt en dvd med en workshopmanual och även epc som är en elektronisk katalog på alla delar som man kan beställa.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-95c7ce745882d4c5c73b2877d0fa1f59.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-95c7ce745882d4c5c73b2877d0fa1f59.jpg)
Nånting läcker iaf den lilla svarta klumpen i högra hörnet är turbon och den mår nog inte jättebra, wastegatearmen hade hoppat av för låsclipset var borta så förre ägarn tyckte bilen var väldigt slö och ja med bara 2 av 3 cylindrar som funkar samt utan laddtryck då går det nog inte fort.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b1035d90fac0064a7abf3e1d392fe882.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b1035d90fac0064a7abf3e1d392fe882.jpg)
Här läcker det på bra med.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-44eeb7f81b41739a56f886d678e3a9ac.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-44eeb7f81b41739a56f886d678e3a9ac.jpg)
De tre bränsleledningarna jag tog loss.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5be6bf64105fbdfa73c98128e3e337a3.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5be6bf64105fbdfa73c98128e3e337a3.jpg)
Så nu har jag inte gjort mycket mer än men det får vara en bra start på projektet.
Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Tommy Out.
0
0
0
0