Fredag eftermiddag kom man hem lagom sleten från en veckas lidande, fick syn på smarten och tänkte nu jävlar....
Det sägs ju att pics or it didn`t happen så....
Nånting happend here iaf.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ff2a7ed63ed7e86441cf950cba9ddbf3.jpg]()
Jaja jag ska sluta vara mystisk och erkänna att bilen är startad äntligen och som vanligt vid första uppstart så läcker det nånstans.
Men jag hade ju glömt att momentdra oljetillförseln till den lille turbon, samtidigt började det bli sent på kvällen och lite mörkt så jag såg ju inte oljeläckan direkt, därav tömdes nästan hela oljemängden ut på typ 20 sek.
Det verkar inte vara nåt fel på oljetrycket iaf:), jag lade mig under och såg att det rann mellan blocket och anslutningen som förser turbon med olja.
Där ska ju vara kopparbrickor som tätar men när det inte var ordentligt (slarv) åtdraget så var det fritt fram för oljan att forsa mellan där.
Detta är nu åtdraget och jag fick fyllt på med den sista oljan jag hade i garaget men kom knappt upp till oljestickans min, så jag vågade inte starta igen.
Lördag var det lugnt på mekandet men söndag hände det en del.
Jag fick hjälp av min fru att lufta bromsarna på hennes bil hehe första gången som det inte behövde mutas med typ shopping eller likn.
Det var ett lätt jobb och tog inte mer än ca 10 min, jag har ju vanan inne från saaben så att säga.
Nu har jag plockat ut stolarna och konsoller för att få bort mattan och ta mig an handbromsen.
För att få bort mittkonsollen så behövdes växelknoppen tas bort och damn va den satt, den ska dras rakt upp bara.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b71d8dec80f8f0ab04aaf383330462c7.jpg]()
Vid lite mer forskning så ska denna gråa plastdelen dras nedåt samtidigt som knoppen dras uppåt och visst det funkade tillslut.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7119c257efaba735d0de6e13894b0559.jpg]()
Här sitter ett plastlock som man bänder bort med en liten spårmejsel och så sitter det en torxskruv i hålet som håller konsollen i bakkant.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7f27db178617489dcc42d289baa7050d.jpg]()
Ungefär där pilen visar sitter det små plastflärpar som man böjer från mitten och utåt samtidigt som konsollen sakta dras uppåt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2a8e6dbad86a76fb1416a02a94cd74b1.jpg]()
Sådär då var den borta, den svarta grejen med sladd är fjärrmottagaren för centrallåset.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1adf0191cef00b645977ffa5b508b982.jpg]()
Nu kom man åt den där säkringsboxen för motorns elektronik som dom så smart placerat under mattan här.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7633cb3550491224f12778991ae7c494.jpg]()
Det sitter ett skyddslock på här över relä/säkringarna sen.
Två plastmuttrar 10 mm ska loss.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-137f3956bd103296605ccd92e74f3240.jpg]()
Borta, redan här börjar man ana att det är lite äckel på gång.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-89615ea2729beee45846c9c78dc95e26.jpg]()
Yuck!!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-57c96f62daf2f1e1c9e06c7804fb2d77.jpg]()
Lossade kontakterna och.....lovely så massa ärg att tvätta/fixa.
Tops dränkta i isopropylalkohol ska vara ett bra sätt att få rent.
Skrapar man bort ärgen så kan även guldplätteringen följa med och det kommer då vara helt oskyddat och lättare bli korroderat igen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a5b9022a847a50e4dee55729a4663075.jpg]()
Vad jag kom fram till i min felsökning var att 12 volt kommer från främre reläboxen och går till denna bakre som sen vidare ger tändspolarna 12 volt genom motorkablaget.
När jag mätte hade jag 12 volt och sen 0 volt efter tagit loss kontakten och satt dit den igen. Glapp var det här.
Vid startförsök var det ju ca 8 volt, men vid ett tillfälle fick jag ca 10 volt och bilen hostade till,slutsats det blir ingen gnista under säg 10 volt kanske.
Ja vad säger man, bra placering av smart att sätta dessa under en golvmatta där fukten trivs bra vintertid.
Jag har väl inte så mycket val än att montera tillbaka på samma plats,men jag tänkte fylla kontakterna med kontaktfett efter dom blivit tvättade.
Då bör det hålla länge.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-075b9c7ec78b26d465e0212855d67538.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-89456536dc18fc49b0c64475942e65df.jpg]()
Handbromsen då.
Det som behöver fixas är först, den vita plasthylsan och sen justeringen för hansbromsen är utanför spaken.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-1d05f410e8ebfcdf738043d27f957627.jpg]()
Enklaste sättet var att ta loss hela spaken som satt på tre bult.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f9e0f7c9b75094e34a062bf05764444f.jpg]()
Med den borta så var det en baggis att få upp plasthylsan så att den låstes på plats med dessa två hakar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fb42b2d33c3cf88f2ec83bd498094241.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c1c1c8c95eca98b1424739b697b4c9b7.jpg]()
Jag kunde inte se vad det är som låser sjävla den där räfflade delen inuti handtaget men med hjälp av frugan så löstes det iaf, det som gick att se var att ena sidan av handtagets del där skulle skåran passa in iaf.
Så med allt på plats igen, de 3 bultarna åtdragna så var det bara att prova handbromsen och den funkade bra,men vet inte riktig hur det funkar tyvärr.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-fa0a2ef769faad39361f20b68c257fdd.jpg]()
FYI
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a2eabd5446837171e2016f6cce336a23.jpg]()
Snyggotrumman fy faaaan.
Ja handbromsen tog ju bra men den tog inte jämnt för när den var låst på 3 klick på vänster krävdes det ett fjärde klick för höger sida att nypa, så jag tänkte ge mig på justeringen i trumman.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-615a2839f478172fee62234a27a77267.jpg]()
Denna satt ju gött fast som vanligt men en bra metod var att ta ett passande bits i ett litet spärrskaft och banka på spärrskaftet samtidigt som man lossade och se på fan det gick enkelt då. Bara ett tips på vägen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0639e52d6a4ac739c73b924b0d143343.jpg]()
Jag kommer återkomma till denna justeringsgrej när jag vet mer för det var inte bara att peta på den med mejsel.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-91f89c265578fa85a9a5583f6bd9d120.jpg]()
Insidan på trumman var fin och även bromsbackarna var ok.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e9f11ad2e828cff6921d4a681e74ce4e.jpg]()