3442
Sök

Pulverlacka en topp?

121 Inlägg
10 januari 2015
Trådstartare
#1
Hur reagerar en topp på att pulverlackas? Ca 200grader i 15min är det som gäller i ugnen..

Mvh Jonas


Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
10 januari 2015
#2
Tror inte den bryr sig så mycket med tanke på att det kan bli bra mycket varmare vid grenröret.


121 Inlägg
10 januari 2015
Trådstartare
#3
Så tänker jag oxå. Sen fick en vän till mig för sig att sen slår sig för det gör den ju när motorn kokar? Men ja, inte på samma sett detta kan jag tycka.. Men vill vara säker innan man skrotar den i onödan.

Mvh Jonas


1 938 Inlägg
11 januari 2015
#4
När den kokar så har du en högre temp än 200 grader, det eldar på med typ 800-900 grader inne i cylindrarna.
Ta bort kylningen från det så har du större problem än 200 grader.

5 686 Inlägg
11 januari 2015
#5
Plus att när motorn kokar blir det ojämna temperaturer och ojämnt tryck runtom toppen.
Ligger den i en ugn och värms jämnt sakta upp och sakta ner så lär det inte vara någon risk för att toppen skulle slå sig.

Anser jag, men jag är absolut ingen expert och har aldrig hört talas som nån som provat.


1 938 Inlägg
11 januari 2015
#6
Skall man svetsa i en topp så brukar man förvärma, då är det hela hela toppen som gäller, ugnsbakad i 100-200 grader.

1 020 Inlägg
11 januari 2015
#7
Glesmark skrev:
Skall man svetsa i en topp så brukar man förvärma, då är det hela hela toppen som gäller, ugnsbakad i 100-200 grader.

Det är väl bara gjutjärnstoppar man förvärmer?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

121 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
#8
troligtvis bör det inte vara några problem?

Mvh Jonas


Forummoderator
9 299 Inlägg
11 januari 2015
#9
Är det en aluminiumtopp du ska måla? Jag är inte insatt i hur pulverlack fungerar rent kemiskt med underlaget men aluminium är lite krångligare att måla än annat.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

121 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
#10
Det är inga problem. Säkert lackat 50andra aluminium grejor utan problem. Blästrat av dem innan s biter pulvret bra. Däremot är en topp lite mer känsligt än t.ex. ett monteringsöra eller ett fäste till givare m.m.

Mvh Jonas


1 938 Inlägg
11 januari 2015
#11
andreas1 skrev:
Glesmark skrev:
Skall man svetsa i en topp så brukar man förvärma, då är det hela hela toppen som gäller, ugnsbakad i 100-200 grader.

Det är väl bara gjutjärnstoppar man förvärmer?

Ja och nej, det GÅR att svetsa utan att förvärma. Du KAN köra 10 000 mil på samma motorolja också.
Jag vill minnas att man gör det för materialets skull, förvärmer för att hela stycket skall ha samma temp och sen efter svetsning låter man toppen svalna långsamt pga spänningar i materialet.
Sen behöver man inte lika många amp på ett förvärmt stycke, men det har ju väldigt lite med toppen att göra.

Skall man värma upp toppen borde man kanske ta ut ventiltätningarna, tror inte dom gillar 200 grader över huvud taget.

1 020 Inlägg
11 januari 2015
#12
Glesmark skrev:
andreas1 skrev:
Glesmark skrev:
Skall man svetsa i en topp så brukar man förvärma, då är det hela hela toppen som gäller, ugnsbakad i 100-200 grader.

Det är väl bara gjutjärnstoppar man förvärmer?

Ja och nej, det GÅR att svetsa utan att förvärma. Du KAN köra 10 000 mil på samma motorolja också.
Jag vill minnas att man gör det för materialets skull, förvärmer för att hela stycket skall ha samma temp och sen efter svetsning låter man toppen svalna långsamt pga spänningar i materialet.
Sen behöver man inte lika många amp på ett förvärmt stycke, men det har ju väldigt lite med toppen att göra.

Skall man värma upp toppen borde man kanske ta ut ventiltätningarna, tror inte dom gillar 200 grader över huvud taget.

Ok fattat det som att alu leder värmen såpass bra att man ej förvärmde men gjutjärn sprack om man ej gjorde det , därför jag undra.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

121 Inlägg
11 januari 2015
Trådstartare
#13
Glesmark skrev:
Ja och nej, det GÅR att svetsa utan att förvärma. Du KAN köra 10 000 mil på samma motorolja också.
Jag vill minnas att man gör det för materialets skull, förvärmer för att hela stycket skall ha samma temp och sen efter svetsning låter man toppen svalna långsamt pga spänningar i materialet.
Sen behöver man inte lika många amp på ett förvärmt stycke, men det har ju väldigt lite med toppen att göra.

Skall man värma upp toppen borde man kanske ta ut ventiltätningarna, tror inte dom gillar 200 grader över huvud taget.

Toppen är helt rensad, givetvis.

Mvh Jonas


1 938 Inlägg
11 januari 2015
#14
andreas1 skrev:
Glesmark skrev:
andreas1 skrev:
Det är väl bara gjutjärnstoppar man förvärmer?

Ja och nej, det GÅR att svetsa utan att förvärma. Du KAN köra 10 000 mil på samma motorolja också.
Jag vill minnas att man gör det för materialets skull, förvärmer för att hela stycket skall ha samma temp och sen efter svetsning låter man toppen svalna långsamt pga spänningar i materialet.
Sen behöver man inte lika många amp på ett förvärmt stycke, men det har ju väldigt lite med toppen att göra.

Skall man värma upp toppen borde man kanske ta ut ventiltätningarna, tror inte dom gillar 200 grader över huvud taget.

Ok fattat det som att alu leder värmen såpass bra att man ej förvärmde men gjutjärn sprack om man ej gjorde det , därför jag undra.

Som jag minns så är det temperaturskillnaderna som gör att spänningarna uppstår och gör så att material spricker.
Alla gjutna material har lättare för att spricka vid temperaturväxlingar, aluminium, järn eller magnesium har ingen betydelse antar jag.
Läs kursböcker för svetsning och materiallära så hittar du massa information om detta.

MalZon skrev:
Toppen är helt rensad, givetvis.

Mvh Jonas

Kör på antar jag, undvik packningsytorna.


Sök