2924
Sök

Råd om BRA 6½" kitt

6 851 Inlägg
9 december 2006
Trådstartare
Ja, jag behöver nu ett 6½" kitt som inte behöver för djupt monterings djup.
Dessa 6½" skall även kunna aggera som en bra midbas, då de snenare enbart skall husera som detta.
De får max ha 68mm i djupet, så det är inte lätt.
Nu vill jag inte ha tipps som tex " köp GAS kitt för xxxkr" eller "MDS har fina saker".

Även om ni har tipps på enbart 6½" går detta oxå bra,alltså utan diskanter.

Överladdad!
530 Inlägg
9 december 2006
Mds fanatic 6,5" kan jag rekomendera för dom har ett väldigt litet hjup pga deras spec magnet.   har själv ett par sånna.

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

6 851 Inlägg
9 december 2006
Trådstartare
Tiaz skrev:
Nu vill jag inte ha tipps som tex " köp GAS kitt för xxxkr" eller "MDS har fina saker".

Pegga_405 skrev:
Mds fanatic 6,5" kan jag rekomendera för dom har ett väldigt litet hjup pga deras spec magnet.   har själv ett par sånna.

Svårt att läsa??
Söker efter kvalité och BRA ljud.

559 Inlägg
9 december 2006
Jag har ett 6,5" Dls nobelium kitt helt nytt: 4200:-

El också ett par Dls Ur6i 6,5" midbasar till salu inbyggnadsdjup 65mm helt nya: 1400:-

Mvh Putte
073-5896059

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

Team Tondöv
649 Inlägg
9 december 2006
Några att kika på:

Infinity Kappa 60.7cs.
Phase Linear Audiophile6.
Genesis Audiophile A16.02.

1 453 Inlägg
11 december 2006
Tiaz skrev:
Tiaz skrev:

Pegga_405 skrev:

Svårt att läsa??

Här tar vi oss minsann ton...frågan är vem som vill hjälpa till då?

Studerande
463 Inlägg
11 december 2006
Jag hade nog satsat på JL Audio TR650CSi, en kompis hade sådana i sin bil och det lät grymt bra smile

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?

6 851 Inlägg
11 december 2006
Trådstartare
sveddan skrev:
Tiaz skrev:
Tiaz skrev:

Pegga_405 skrev:

Svårt att läsa??

Här tar vi oss minsann ton...frågan är vem som vill hjälpa till då?

**SUCK**

Ni övriga:
Tack för de förslag jag fått.
Funkar dessa som ni gett förslag på bra som rena midbasar i en 3-vägs installation?
Jag kommer antagligen att köra med Trius som mellan register (om jag inte hittar mera prisvärt,svårt?).
Kan säga det att det kommer delas aktivt..

Jubelidiot
196 Inlägg
11 december 2006
sJag åkte till biltema en dag för att köppa ett par 6,5" bara för att ha något att spela med ,visst sagt och gjort jag brände ner till märmaste biltema och in handlade deras 6.5" midwoofer.kan säga att jag inte hade några höga förväntningar alls.när jag komm hem vissade det sej att jag missbedömt hålet och att det var 5.25 jag skulle ha, så jag byggde en liten låda som jag kasstade dessa i. satte ett littet slutsteg på 2x150w max.
sätte mej i och provade. satan vilken bas det blev. vart hur nöjd som helst, min kompis som tävlar i ljud med kicker blev fruktansvärt imponerad. var nog de bästa 6.5 man kunde få för 400.- kan säga att det dånade i hell bilen, tror du mej inte kom och lysna själv! så jag är hur nöjd som helst, och kommer förmodligen inte att byta ut dem mot något annat.

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^

Team Tondöv
649 Inlägg
11 december 2006
Wishmaster_ skrev:
sJag åkte till biltema en dag för att köppa ett par 6,5" bara för att ha något att spela med ,visst sagt och gjort jag brände ner till märmaste biltema och in handlade deras 6.5" midwoofer.kan säga att jag inte hade några höga förväntningar alls.när jag komm hem vissade det sej att jag missbedömt hålet och att det var 5.25 jag skulle ha, så jag byggde en liten låda som jag kasstade dessa i. satte ett littet slutsteg på 2x150w max.
sätte mej i och provade. satan vilken bas det blev. vart hur nöjd som helst, min kompis som tävlar i ljud med kicker blev fruktansvärt imponerad. var nog de bästa 6.5 man kunde få för 400.- kan säga att det dånade i hell bilen, tror du mej inte kom och lysna själv! så jag är hur nöjd som helst, och kommer förmodligen inte att byta ut dem mot något annat.

nu är ju då utbudet på 6,5" för 400:- inte så stort iofs..  ;-)
men det är ju en viss skillnad på att "dåna i hela bilen" och låta bra! tror Tiaz vill ha lite mer kvalisort än Feltema.

Tiaz: 6,5" i JL XR650CSi funkar skitbra som midbas! körde med det kitet + Trius och det funkade bevisligen hyfsat!
anledningen till att jag inte föreslog det tidigare är att jag är osäker på monteringsdjupet. nu är dom dessutom sålda, så jag kan inte kolla heller..

326 Inlägg
11 december 2006
Nårdik har DLS PS6A till bra pris, p.g.a stort inköp innan modellbyte. 1095:-, ordpris 1595:-, monteringsdjup 53mm. Kanske vore nåt? smile

1 631 Inlägg
11 december 2006
Det svåra är att hitta en 6.5:a som har tillräckligt med slaglängd!

Har tex själv nyligen seriöst testat ett par andra element än mina Amegor. Dessa element spelade trevligt högre upp i registret men bottnade alldeles för lätt. Gick som lägst att att dela vid 50hz/30db på normal volym. De pallade inte "party-nivå" som midbas. Förklaringen stavas slaglängd, de kunde helt enkelt inte flytta tillräckligt med luft!

Jag hade kollat på ex Amega, CDT eller TEC; element som bevisligen fungerar som tunga midbasar.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

10 287 Inlägg
11 december 2006
Ja haken är ju att "låta svinbra på samtalsnivå" kan bli "tokbottna" långt innan märkeffekt. Dessutom så beter sig olika element helt olika när dom bottnar.
Det är nog inte lätt utan att i princip köpa en av varje och provmontera i låda.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Team Tondöv
649 Inlägg
11 december 2006
gurenius skrev:

Har tex själv nyligen seriöst testat ett par andra element än mina Amegor. Dessa element spelade trevligt högre upp i registret men bottnade alldeles för lätt. Gick som lägst att att dela vid 50hz/30db på normal volym. De pallade inte "party-nivå" som midbas. Förklaringen stavas slaglängd, de kunde helt enkelt inte flytta tillräckligt med luft!

Jag hade kollat på ex Amega, CDT eller TEC; element som bevisligen fungerar som tunga midbasar.

Mina JL körde jag ner till 40Hz/12dB utan problem, då gick det fortfarande att spela HÖGT utan att det bottnade. Nästan så jag ångrar att jag sålde dom..
Senast redigerat av freddan70 (11 december 2006)

Solfilmsmontör
947 Inlägg
11 december 2006
gurenius skrev:

Var kan man få tag i de märkena? (förlåt om jag snor tråden lite)

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

6 851 Inlägg
11 december 2006
Trådstartare
freddan70 skrev:
Wishmaster_ skrev:

nu är ju då utbudet på 6,5" för 400:- inte så stort iofs..  ;-)
men det är ju en viss skillnad på att "dåna i hela bilen" och låta bra! tror Tiaz vill ha lite mer kvalisort än Feltema.

Helt rätt uppfattat. Tror inte att man kan plocka hem några pokaler i SQ tävlingar med Feltema,(bygger ju för att vinna så klart, även om man kommer sist)
Att skaffa högtalare som "dunkar på"  och låter är en sak, men att få dem att låta BRA och FINT är en annan wink
Har nu snackat lite med herr:Robsarve och vi får se vad vi kommer fram till...hehe

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 december 2006
Kornz skrev:
gurenius skrev:

Var kan man få tag i de märkena? (förlåt om jag snor tråden lite)

TEC hittar du hos oss eller nån av våra ÅF, www.n-core.se

Amega ägs av Lava har jag för mig, kolla på www.alpine.se (ser nu att de håller på att göra om siten..)

CDt distribueras av www.bilstereohornan.se

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Jubelidiot
196 Inlägg
13 december 2006
Tiaz: 6,5" i JL XR650CSi funkar skitbra som midbas! körde med det kitet + Trius och det funkade bevisligen hyfsat!
anledningen till att jag inte föreslog det tidigare är att jag är osäker på monteringsdjupet. nu är dom dessutom sålda, så jag kan inte kolla heller..

kan garantera att de spelar fint åxå. spelar bra från de lägsta tonerna till snäppet över samtals ton sedan orkar de inte flytta nog med luft vilket är mycket synd och den enda nackdelen kan åxå garantera att just denna högtallare från "feltema" är av mycket hög kvalite. jämnfört med de andra skit sakerna de har och andra sämre märken. de kostar ju inte mycket heller.så köp ett par och är du inte nöjd är det ju bara att sälja dem.Om det sedan inte är någon som vill köpa dem av dej så hör du av dej till mej då jag råkade spränga 2st igår =/ (någon jävel som vridit volym knapen i bott.)

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^

Jubelidiot
196 Inlägg
13 december 2006
annars kan du ju köpa 3st olika högtalare. en som klarar slaglängden, en som klarar spela fint på låga toneroch en som är bra imitten i typ samtalston.

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^

Sök