BMW 318 E36, Dubbel överladdad B230/16v
Hej allesammans, välkomna att följa min livs första projekttråd.
Introduktion
Jag är en 25årig pojk från Skara som jobbar med att programmera det mesta inom PLC-styrsystem, systemutveckling och industriell automation.
Detta är min första projekttråd någonsin och skall försöka vara så utförlig så möjligt, även om jag inte kan utlova så regelbunda uppdateringar.
Historien om hur projektet startade grundar sig egentligen i att jag antog en utmaning om att köra Kompressor och Turbo i serie. Jag är en person som gärna tar mig an den tekniska utmaningen, att lösa ett problem genom innovation. Målet var att genom kompressorn mata igång turbon snabbare.
Mål
Personliga:
* Nybörjare på svets, så vill bli bättre på svetsning i alla dess slag. Till en början MIG.
Maskinellt:
* Motorn skall ha både turbo och kompressor och dessa skall köras i serie.
* Registret skall vara upp till 7500-8000rpm.
* Turbon skall med hjälp av kompressorn få bättre spool.
Elektriskt/Regler:
* Bilen skall ha en helt digital panel för alla mätare, tavlor, de skall inte finnas någon analog mätare (gauge), som som inte finns skall egen produceras/programmeras(galenskap!).
* Det skall finnas pneumatisk/elektrisk lösning för öppningsgrad på spjäll(kompressor/turbo styrning).
Koncept
Prioriteringen lyder funktion före utseende!
Chassi: BMW E36 318
Effekt: Runt 600-650whp
Motor: B230 med 16v topp
Tvångsmatning: Kompressor + Turbo (samma metodik som VAG 1.4TSI fast mer flöde och modiferad spjällstyrning).
Interiör: Rensat, Driftingstuk och framförallt digitalt!
Inriktning: Drifting.
Garagehistorian fram tills nu
Det hela började med att jag kom över ett E36 chassi 4 dörrars till ett rimligt pris.
Chassit var väl egentligen inte toppfräsht, utan normalskick för sin ålder. Det fanns även taklucka men denna är igensvetsad och bilen är rollermålad i rött.
Det som satt i var:
* Växellåda (klen gammal ZF)
* Helbur (saknas dock 3 rör som jag vill ha i)
* Coliovers (Ta Technix)
* Sparco EVO II plus förarstol.
* Svetsad 168 bakdiff.
* Fuelcell och lite annat smått och gott.
Redan första dagen inhandlades även en B230 med 16v topp.
Valet av motor föll på tillgängligheten föll på en rad faktorer:
* Tillgängligheten på delar.
* Pris på delar.
* Kunskapen i Sverige för trim av dessa motor är hög.
* 4 cylindrar fördelar vikten in bakåt i bilen.
* Mycket plats och enkelhet i motorutrymmet.
* Och framförallt ett allmänt störande koncept och trendbrytning!
Alternativa motorer var:
Saab B234L/R.
Motor:
I dagsläget är bottendelen nyborrad, oringad och allt är monterat.
Kolvarna blev av fabrikatet JE med extra HD bult för hållbarhet.
Stakar och lager satt nya i motorn jag köpte och var ett komplett paket med H-profil från Lgspeed.se. Toppen innehåller bland annat ” klracing steg3” kamaxlar till 16v som ligger på 275/11.5, 42.5kg fjädrar, ståltryckare, lashcaps och en maxportning. Toppen är i nuläget ej färdigställd. Motorfästen finns och 2 utav 3 kompressor fästen är gjorda.
Bild block:
Drivlina:
ZF-låda (5vxl diesel) sitter monterad och växellänkaget är modifierat att passa till rätt längd. Lådan har 940 automat sprängkåpa för att 765 tryckplattan skall få plats.
Svänghjulet är omstiftat,svarvat och därmed även lättat, för att passa med 765 tryckplattan.
Kardan finns ännu ej (letar efter en 328 e36 kardan). Bakdel har en gång redan bytts ut till en med skivbromsar från 320. En svetsad 188diff med starkare axlar från 328 skall monteras.
Elservo från Opel Astra skall ersätta den remdrivna orginalpumpen.
Styrvinkeladaptrar och E46 länkarmar sitter i nuläget på, gissar på att det är runt 55° styrvinkel i fram.
Bild på gamla vinterdäck:
Elektronik/Styr:
Hela motorstyrningen har jag ritat i en gratis version av CAD. Plåt med fjäderplint. Kablar är uppmärkta och en del relän är inkopplade.
Dator som dashboard sitter inkopplad och pratar CANBus mot Maxxecu som förövrigt styr bilen. På så vis kommer alla tänkbara mätare kopplas in i Maxxecus ingångar för att sedan visas på en och samma LCD panel på 15”. Värden som presenteras är laddtryck (före och efter kompressor), bränsletryck, etanolhalt, varvtal, lambda, avgastemp, oljatemp, oljetryck och diverse annat. Styrning för avlastning av kompressor när turbon tar över helt styrs av en egen lösning av en gammal wastegate från en kinugawa turbo, gasspjäll från klracing och en magnetventil programmerad att öppna i maxxecu vid rätt tryck.
Bild panel:
Interiör:
Ratten är sänkt 8cm för bättre sikt. Stolar och bälten är monterade. Hydraulisk handbroms är monterad men spaken behöver stabiliseras. Spakstället behöver även stabiliseras på samma vis.
Har säkert glömt och nämna MASSOR, men ni som vill får gärna följa och kommentera.
MVH Alex som inte har en aning om hur detta kommer att sluta
Hej allesammans, välkomna att följa min livs första projekttråd.
Introduktion
Jag är en 25årig pojk från Skara som jobbar med att programmera det mesta inom PLC-styrsystem, systemutveckling och industriell automation.
Detta är min första projekttråd någonsin och skall försöka vara så utförlig så möjligt, även om jag inte kan utlova så regelbunda uppdateringar.
Historien om hur projektet startade grundar sig egentligen i att jag antog en utmaning om att köra Kompressor och Turbo i serie. Jag är en person som gärna tar mig an den tekniska utmaningen, att lösa ett problem genom innovation. Målet var att genom kompressorn mata igång turbon snabbare.
Mål
Personliga:
* Nybörjare på svets, så vill bli bättre på svetsning i alla dess slag. Till en början MIG.
Maskinellt:
* Motorn skall ha både turbo och kompressor och dessa skall köras i serie.
* Registret skall vara upp till 7500-8000rpm.
* Turbon skall med hjälp av kompressorn få bättre spool.
Elektriskt/Regler:
* Bilen skall ha en helt digital panel för alla mätare, tavlor, de skall inte finnas någon analog mätare (gauge), som som inte finns skall egen produceras/programmeras(galenskap!).
* Det skall finnas pneumatisk/elektrisk lösning för öppningsgrad på spjäll(kompressor/turbo styrning).
Koncept
Prioriteringen lyder funktion före utseende!
Chassi: BMW E36 318
Effekt: Runt 600-650whp
Motor: B230 med 16v topp
Tvångsmatning: Kompressor + Turbo (samma metodik som VAG 1.4TSI fast mer flöde och modiferad spjällstyrning).
Interiör: Rensat, Driftingstuk och framförallt digitalt!
Inriktning: Drifting.
Garagehistorian fram tills nu
Det hela började med att jag kom över ett E36 chassi 4 dörrars till ett rimligt pris.
Chassit var väl egentligen inte toppfräsht, utan normalskick för sin ålder. Det fanns även taklucka men denna är igensvetsad och bilen är rollermålad i rött.
Det som satt i var:
* Växellåda (klen gammal ZF)
* Helbur (saknas dock 3 rör som jag vill ha i)
* Coliovers (Ta Technix)
* Sparco EVO II plus förarstol.
* Svetsad 168 bakdiff.
* Fuelcell och lite annat smått och gott.
Redan första dagen inhandlades även en B230 med 16v topp.
Valet av motor föll på tillgängligheten föll på en rad faktorer:
* Tillgängligheten på delar.
* Pris på delar.
* Kunskapen i Sverige för trim av dessa motor är hög.
* 4 cylindrar fördelar vikten in bakåt i bilen.
* Mycket plats och enkelhet i motorutrymmet.
* Och framförallt ett allmänt störande koncept och trendbrytning!
Alternativa motorer var:
Saab B234L/R.
Motor:
I dagsläget är bottendelen nyborrad, oringad och allt är monterat.
Kolvarna blev av fabrikatet JE med extra HD bult för hållbarhet.
Stakar och lager satt nya i motorn jag köpte och var ett komplett paket med H-profil från Lgspeed.se. Toppen innehåller bland annat ” klracing steg3” kamaxlar till 16v som ligger på 275/11.5, 42.5kg fjädrar, ståltryckare, lashcaps och en maxportning. Toppen är i nuläget ej färdigställd. Motorfästen finns och 2 utav 3 kompressor fästen är gjorda.
Bild block:
Drivlina:
ZF-låda (5vxl diesel) sitter monterad och växellänkaget är modifierat att passa till rätt längd. Lådan har 940 automat sprängkåpa för att 765 tryckplattan skall få plats.
Svänghjulet är omstiftat,svarvat och därmed även lättat, för att passa med 765 tryckplattan.
Kardan finns ännu ej (letar efter en 328 e36 kardan). Bakdel har en gång redan bytts ut till en med skivbromsar från 320. En svetsad 188diff med starkare axlar från 328 skall monteras.
Elservo från Opel Astra skall ersätta den remdrivna orginalpumpen.
Styrvinkeladaptrar och E46 länkarmar sitter i nuläget på, gissar på att det är runt 55° styrvinkel i fram.
Bild på gamla vinterdäck:
Elektronik/Styr:
Hela motorstyrningen har jag ritat i en gratis version av CAD. Plåt med fjäderplint. Kablar är uppmärkta och en del relän är inkopplade.
Dator som dashboard sitter inkopplad och pratar CANBus mot Maxxecu som förövrigt styr bilen. På så vis kommer alla tänkbara mätare kopplas in i Maxxecus ingångar för att sedan visas på en och samma LCD panel på 15”. Värden som presenteras är laddtryck (före och efter kompressor), bränsletryck, etanolhalt, varvtal, lambda, avgastemp, oljatemp, oljetryck och diverse annat. Styrning för avlastning av kompressor när turbon tar över helt styrs av en egen lösning av en gammal wastegate från en kinugawa turbo, gasspjäll från klracing och en magnetventil programmerad att öppna i maxxecu vid rätt tryck.
Bild panel:
Interiör:
Ratten är sänkt 8cm för bättre sikt. Stolar och bälten är monterade. Hydraulisk handbroms är monterad men spaken behöver stabiliseras. Spakstället behöver även stabiliseras på samma vis.
Har säkert glömt och nämna MASSOR, men ni som vill får gärna följa och kommentera.
MVH Alex som inte har en aning om hur detta kommer att sluta
0
0
0
0