Naikon skrev:
Mew skrev:
Ludd3s skrev:
Gött att lampan slocknade!
Vart köpte du felkodsläsaren?
Fin bmw i övrigt! :-)
Tack!
Felkodsläsare köpte jag på eBay. Tänk bara på att det är lite meck med att få det att funka på win7, så en laptop med XP är att föredra om man inte kan lite om datorer. Sen köper du sladden till 20-pinsadaptern separat, vilket behövs om du har det runda uttaget i motorrummet.
Här är felkodsläsaren, och
här är 20-pinskabeln.
Hur gör man för att köra på Win 7 då? Är det inte bara att köra det i kompabilitetsläge för XP?
Förresten hur lång var leveransen? Står ju att det kan ta mellan 1-2 månader på annonsen.
Vet inte om jag gick över ån för vatten i det här fallet, men här är en guide på vad jag gjorde. Detta var på en Win7 64-bit dator. (Observera att jag har min dator på engelska, så namnen är kanske inte 100% identiska med vad du har på din dator.)
Ladda först ner drivrutinen härifrån:
http://www.ftdichip.com/Drivers/CDM/..._Certified.zipSen ska den extraheras, gärna i en egen mapp så du vet var du har allt. (Jag använde WinRAR, men det kvittar vad du använder).
Gå sedan till Enhetshanteraren:
1. Klicka på Start-knappen, högerklicka på Dator och välj hantera.
2. Klicka på Enhetshanteraren och scrolla till USB-enheter.
3. Högerklicka på en av dina USB Root Hubs (USB-portar) och välj Uppdatera drivrutin .
4. Välj sedan att söka i datorn för mjukvara(drivrutiner).
5. Klicka på "Låt mig välja från en lista över drivrutiner".
6. Välj "Har disk(?)" (Have Disk på engelska)
7. Bläddra till där du extraherade filen ovan, välj "ftdibus" och tryck OK.
8. I listan, välj "USB serie konvertering A"(?) och klicka på Installera.
9. Tryck OK på alla uppmaningar/varningar du får upp.
10. Stäng av internet,
anslut först BMW-skannern i din bil och sedan in i datorn . Win7 kommer att säga "kan inte installera enheten".
11. Gå tillbaka till Enhetshanteraren (USB-enheter) och hitta "BMWscanner", som bör ha ett gult utropstecken bredvid namnet. Högerklicka, välj "uppdatera drivrutin" och installera samma drivrutin som du gjorde för den första usb-porten. (Det kan eventuellt ge ett felmeddelande.) Öppna upp BMWScanner, och det bör visa att drivrutinerna är installerade och att enheten är kopplad till bilen.
Ursäkta att guiden är lite luddig, jag fick översätta alla namn från engelska till svenska på en höft.
![tongue](img/smilies/tongue.png)