2641
Sök

Volvo b18, miständer och ger förgasarsmällar ...

371 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#1
Hejsan.
Sitter å grubblar på mitt fanskap te bil.
Motorn (b18 a) 1966 .
Jag ställde in bilen i ett garage för cirka 2 månader sedan, härom dagen när ja skulle ha igång den startade den ej, visade sig att de vart en av flat stiften som sitter på tändspole lossnat , när jag sätter på den startar motorn direkt men hoppar å blödrar lite smått på tomgång , (900-1000 rpm) när man varvar upp den så hopar han å hostar upp till 2500-3000 varv för att sedan ge en redlös förgasarsmäll, över de så hoppar han bara vidare som på lågvarv.
Jag har kollat brytare och att alla kablar sitter som dem ska och vakuum slangen mellan fögge å fördelare har ochså försökt ställa täningen utan resultat ....
Vad kan de va, i somras bytte jag allt i täningsväg utom själva fördelare, kan tändspole ha pajat för att en kabelsko hoppat ur när man drog startmotorn .?
Snabbt svar uppskattas .

Mvh emil smile


Evildan
31 januari 2015
#2
Ja, tändspolen kan ha gått sönder.
Kontrollera om du får en bra gnista.

371 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#3
Gnistan har jag ej kollat, men kom på nu att kabelsko låg mot karossen , kortslutning ?


269 Inlägg
31 januari 2015
#4
Sitter det strombergförgasare eller SU förgasare på den så kan det vara slut på förgasaroljan.
Fukt i fördelarlocket kan också djävlas.

Mopar or no car:)

371 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#5
Det är en strombergare , jag har monterat av fördelarlocket och ställt en fläkt nån meter i från som får stå under natten å blåsa varmluft ifall de skulle va nå fukt i ...


269 Inlägg
31 januari 2015
#6
Kolla om du har olja i förgasaren, lossa på det lilla svarta locket, när du lyfter skall det liksom gå lite trögt att dra upp den, går det lätt så har du för lite olja i den.

Har för mig att det kan ge lite konstiga symtom om oljan är slut, är dock 35 år sedan jag körde b18/20 smile
Senast redigerat av gurragas (31 januari 2015)

Mopar or no car:)

371 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#7
Vart nere och å kollade precis å olja finns de, men istället för förgasar olja använde jag vanlig röd olja en kompis sa att de va samma sak, kan de va de som spökar men de verkar konstigt för ja körde ju hela sommar me de ....


371 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#8
Me röd olja menar ja atf olja till automatlåda, inehåller samma saker verkar de som...


269 Inlägg
31 januari 2015
#9
Har inte en blek, som sagt 35 år sedan, då köpte man en liten flaska med förgasarolja, men har den funkat en sommar med det så bör den ju inte lägga av bara för att den står still 2 månader.

Mopar or no car:)

Evildan
31 januari 2015
#10
Är inte olja i förgasarna, ska vara ATF Dexron II III. (det som vissa felaktigt kallar automalådeolja).

1 125 Inlägg
31 januari 2015
#11
Låter som samma jag hade på min,då bytte jag fördelarlock och tändkablar,gick som en klocka efter det


371 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#12
Aa, precis, börjar fundera på om de har kommit in fukt i tänkablarna , har lite dålig erfarenhet av fuktutdrivande medel sen tidigare typ 5-56 ska man ta å dusha lite lätt på kablarna tro ?


Evildan
31 januari 2015
#13
Jag upprepar mig: kontrollera gnistan, innan du börjar pilla med allt annat.

Du skrev ju att en kabel låg emot och det kan innebära att du bränt något.

371 Inlägg
31 januari 2015
Trådstartare
#14
Japp ska gör det i morgon, dem gångerna jag har kollat gnistan förut har jag lagt stiftet mot blocket men i och med att blocket är lackat så borde det väl inte ge en helt okej gnista, hur gör ni när ni kollar gnistan, låter kanske som en dum fråga men man lär så länge man lever ... smile



Sök