3267
Sök

försäkringsbolag betalar?

Smålänning
7 883 Inlägg
10 december 2006
Topic: Det borde inte vara omöjligt att kan få lägga till pengar för att få köpa styling grejer istället för original.

Off Topic: Jag betalar varje år lika mycket pengar i trafikförsäkringspremie som bilen har kostat mig färdig på gatan med besiktning och allt. (4800:-)
Principen som dom använder i USA måste vara den absolut bästa lösningen, då varje individ får bära sina egna kostnader.

EX: Standarpremie trafik 1000 - 3000 kr/år beroende på bil och bilmodell.
Sedan en höjning med kanske 100 - 2000 kr/år vid olycka (beroende på omfattning)
Detta skall sedan sjunka långsamt för varje år.

Så tycker jag det borde vara. Fler som gör?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

19 Inlägg
10 december 2006
racing-jimpa skrev:
Zeraph skrev:
racing-jimpa skrev:
MrTurbo, tycker det är rätt så konstigt att en del försäkringsbolag till och med rekomenderar att man ska försäkra bilen på sina föräldrar och att det är okey så länge man bor under samma tak. visst du betala 1100:- när du va 20 är lite skillnad på 20 och 18! När man är 18 har man fortfarande 1 år kvar på gymnasiet, jag skulle vilja se dej betala 1100:- i månaden med hjälp av ett studiebidrag på 1050:- det går inte riktigt ihop sej om man inte har ett extrajobb vilket inte är så lätt att få tag i dagens samhälle. Håller helt klart med Kristian_v skulle va så jäkla mkt bättre om man började på en låg premie som är lite mera human, sen om man skulle krocka och det är ens eget fel visst höj premien. Men man måste väl endå få en chans att bevisa att alla ungdomar inte kör som idioter. Chock höj ist premien för tant agda på 90 år så att hon förstår att det är dax att lämna ifrån sej körkortet!

Vafan tänker du med? Inte fan går du och köper dig en bil, dator, hus, lägenhet eller whatever. om du inte har råd att försäkra, använda, betala för dig?

Om ni nu tycker försäkringsbolagen gör fel, starta ett eget bolag då som det inte spelar nån roll hur gammal man är, samma peng för varenda ålder, fast beroende på bil.

Vafan tänker du själv med? Så bara för att man inte står på bilen själv så ska man inte ha nån bil, när till och med en del försäkringsbolag säger att det är okey att försäkra på ens föräldrar för att till och med dom tycker att premierna är för höga för ungdomar med nytaget kort. Är det inte något som är fel då tycker du? Men du kanske är sån som gillar att bara ge bort pengar utan att själv få något tillbaka? Tycker du kan säga vem tror du är farligast i trafiken pensionärer som passerat ja säg 70-sträcket lr ungdomar med nytaget kort? Visst finns det ungdomar som kör som idioter men varför dra alla över en kant? Ja iaf tycker att det är jävligt sjukt så nu har ja sagt min åsikt sen får du tycka va fan du vill!
Och vem har sagt att jag inte betalar för mej jag betalar allt på min bil själv bara att den står på mina föräldrar för att slippa lägga ut onödiga pengar som ja kan ha så mkt roligare för!

så alla 70 åringar kör som idioter?

Folksam
http://img257.imageshack.us/img257/8589/folksam1yl.jpg
Länsförsäkringar
http://img208.imageshack.us/img208/3856/lnspy7.jpg
Har även kollat på Trygg-Hansa, och dom skriver likadant i sina vilkor.

Så, jag vet inte om det är så smart om man ska lita på dom du pratar med i telefon, eller om man ska gå efter deras vilkor? jag går iaf efter vilkoren.

Så du vill inte lägga ut "onödiga" pengar på din försäkring till bilen, nähe, om ditt försäkringsbolag går efter vilkoren om du orsakar en olycka, hade nog dom där pengarna som du haft roligt för, gjort mer nytta på försäkringen som hade varit skriven på dig.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
10 december 2006
Nu tar vi å taggar ner lite tycker jag.

Tror inte försäkringsbolagen rekomenderar någon att smita undan att betala rätt försäkringspremie, låter ju lite  mysko. Sedan kan man fråga sig varför man ska ha en så dyr å fin bil som 18åring? Har ni inte råd att köpa, skatta å försäkra den själva lever ni över era tillgångar.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
10 december 2006
Zeraph skrev:
racing-jimpa skrev:
Zeraph skrev:
Vafan tänker du med? Inte fan går du och köper dig en bil, dator, hus, lägenhet eller whatever. om du inte har råd att försäkra, använda, betala för dig?

Om ni nu tycker försäkringsbolagen gör fel, starta ett eget bolag då som det inte spelar nån roll hur gammal man är, samma peng för varenda ålder, fast beroende på bil.

Vafan tänker du själv med? Så bara för att man inte står på bilen själv så ska man inte ha nån bil, när till och med en del försäkringsbolag säger att det är okey att försäkra på ens föräldrar för att till och med dom tycker att premierna är för höga för ungdomar med nytaget kort. Är det inte något som är fel då tycker du? Men du kanske är sån som gillar att bara ge bort pengar utan att själv få något tillbaka? Tycker du kan säga vem tror du är farligast i trafiken pensionärer som passerat ja säg 70-sträcket lr ungdomar med nytaget kort? Visst finns det ungdomar som kör som idioter men varför dra alla över en kant? Ja iaf tycker att det är jävligt sjukt så nu har ja sagt min åsikt sen får du tycka va fan du vill!
Och vem har sagt att jag inte betalar för mej jag betalar allt på min bil själv bara att den står på mina föräldrar för att slippa lägga ut onödiga pengar som ja kan ha så mkt roligare för!

så alla 70 åringar kör som idioter?

Folksam
http://img257.imageshack.us/img257/8589/folksam1yl.jpg
Länsförsäkringar
http://img208.imageshack.us/img208/3856/lnspy7.jpg
Har även kollat på Trygg-Hansa, och dom skriver likadant i sina vilkor.

Så, jag vet inte om det är så smart om man ska lita på dom du pratar med i telefon, eller om man ska gå efter deras vilkor? jag går iaf efter vilkoren.

Så du vill inte lägga ut "onödiga" pengar på din försäkring till bilen, nähe, om ditt försäkringsbolag går efter vilkoren om du orsakar en olycka, hade nog dom där pengarna som du haft roligt för, gjort mer nytta på försäkringen som hade varit skriven på dig.

Säger inte att alla 70 åringar kör som idioter vilket inte heller alla ungdomar gör vad jag ville poängtera var att det finns minst lika många äldre som har noll koll på hur dom framför sitt fordon i trafiken. Och du klistrar in vad olika försäkringsbolag har för "policy" visst dom kanske skriver så i sina villkor men jag skriver bara av min egen erfarenhet, krockade för ett år sedan med "min" bil som stod på min mor det var inte mitt fel och var inte något som helst problem var inte ens något snack om att det var jag som hade kört bilen för vad jag vet så är det inte olagligt att låna andras bilar. Men nu har jag sagt mitt och nu är vi jäkligt mycket offtopic! Ber om ursäkt för det och önskar "båge" lycka till!
Senast redigerat av racing-jimpa (10 december 2006)

12 086 Inlägg
10 december 2006
Bara att se fakta.. unga män kör fort och hamnar i flest olyckor. Jag vet själv hur jag kör ibland =P Alla mina bilar har stått på farsan lr morsan.. aldrig att jag betalar 4 dubbla för att tjäna några kronor bonus som försäkringsbolagen har som argument.

Dock har jag aldrig behövt använda försäkringen.. jag har krockat, flera gånger förra vintern.. men aldrig med någon annan bil lr med något värdefullt. Och därför aldrig behövt använda den.. bilen har jag fixat själv.

Försäkring på mig kille 20 år i Motala för Maximan helförsäkrad knappt 20K.. vad tror dom lixom? I sthlm antar jag att de springer iväg 10K till

Till huvudämnet.. försäkringsbolag är ofta villiga att sammarbeta. De betalar givetvis inte mer än de ska. Dock kan man göra pengar ändå, farsan fick sin fordcab uppskuren (20cm) fick en offert på 20K för ny cab plus montering.. jämkade med försäkringsbolaget och fick 15K i cash ist. Köpte nytt yttergalon för 4000 och montera själv.
Senast redigerat av JapMax (10 december 2006)

1 893 Inlägg
10 december 2006
Om en bil är stylad eller inte skall ju inte påverka försäkringen. Inte förän du själv väljer att åka in och visa upp bilen för bolaget. När man gjort såpass mycket på bilen att den är värd mera än motsvarande standard modell åker man in och värderar upp den.
Premien på en sådan bil behöver inte bli dyrare för det.

Iofs blir bilen mera stöld begärlig, men i regel tar ägaren till en sådan bil också störe ansvar. Jag skulle aldrig parkera min Fiero i centrala Göteborg en fre-lör kväll. ifall ingen stjäl den, så är väl nått fyllo och sparkar på den, nej tack!

Ölbryggare
339 Inlägg
11 december 2006
Ja du får byta ut sakerna mot stylingprodukter, det blir ju i många fall billigare om man jämför med orginal.

En fråga till alla som tycker man ska bära sina egna kostnader och inte leva över sina tillgångar: Varför ska jag betala för andras misstag bara för att jag är i den åldern och av det könet och kör den bilen?
Det säger ju ingenting om vad som kommer hända. Nej jag har inga problem med att fuska med försäkringen, och efter dryga 20000 mil å dubbellt sparade pengar känner jag mig nöjd och glad att jag inte är en "ärlig" typ som vill betala för mina taffliga kompisars fel utan är med att betala lika mycket som de taffliga klantarlens föräldrar betalar. För det är väl ändå deras fel att att grabben inte kan köra bil som folk?
Men dom slipper undan eftersom dom är äldre men igentligen mer eller mindre skylldiga på ett sätt till att inte rätt information nått ut till den nyblivne bilägaren...

Nej jag skulle inte blinka en sekund att försäkra bilen på mig själv om det inte var så att försäkringsbolagen räknar med att jag ska kosta multum för dom utan i stället höjde premien till "rätt" nivå när det väl händer något och man då visar sig vara en av olycksfåglarna i sin grupp. För det här med förutfattade meningar är inte min grej, och det trodde jag inte det var i samhället i stort heller, men tydligen är det så...

Jag kommer först att äga en bil när jag blivit 24 eller 25 beroende på vart gränsen går för mitt bolag, så är det bara...Och dom kan ju knappast känna sig lurade eftersom dom fått in pengar i över 40 år från pappa å inte behövt betala tillbaka ett öre till vare sig mig eller han...

282 Inlägg
11 december 2006
Men ni kommer väl ingenstans i denna tråd? tongue Köp er en gammal fiesta så sjunker nog premien big_smile

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
11 december 2006
min vectra står på min sambo och vi berätta detta för försäkringsbolaget som sa no problemo bara högre självrisk om jag smäller den. så vi körde raka puckoar. och trots allt har jag 2 skadefria år nu så. ja

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

1 893 Inlägg
11 december 2006
MrFredde skrev:
Men ni kommer väl ingenstans i denna tråd? tongue Köp er en gammal fiesta så sjunker nog premien big_smile

Sjunker..?
Köper man en gammal Fiesta, så betalar man väl lika mycket i premie för en trafik-förs, var tredje månad, som man gav för bilskrället...
I alla fall om man bor i Zon-1! Bolagen sänker sällan!

1 207 Inlägg
11 december 2006
Men satan.. Kan ingen i garagets forum hålla sig till topic eller?
Trådskaparen har fått många likadana svar nu och jag säger samma sak: kontakta ditt försäkringsbolag.

Kanske dags att låsa denna tråd och skapa en ny som handlar om försäkringar?

282 Inlägg
11 december 2006
Kristian_V skrev:
MrFredde skrev:

Sjunker..?
Köper man en gammal Fiesta, så betalar man väl lika mycket i premie för en trafik-förs, var tredje månad, som man gav för bilskrället...

Menade ju bara att försäkringen kommer bli rätt billigt, ja men då har förhoppningsvis som råd att betala istället för att bedra försäkringsbolagen o slåta oss ärliga betala mer..

1 893 Inlägg
11 december 2006
MrFredde skrev:
Kristian_V skrev:
MrFredde skrev:

Sjunker..?

Menade ju bara att försäkringen kommer bli rätt billigt, ja men då har förhoppningsvis som råd att betala istället för att bedra försäkringsbolagen o slåta oss ärliga betala mer..

Sant! smile

För övrigt, tillbaka till topic. JA försäkrings bolagen skiter i vad du använder pengarna till. accepterar du en kontant uppgörelse med dem så är de jätte glada att kunna avsluta ärendet. Skulle du kräva återstälning till original, så kan du komma och gnälla efter verkstads besöket, att jobbet är dåligt utfört. m.m. och ärendet blir liggande... De är jätteglada ifall du föreslår "ge mig pengar så köper jag styling", du kan ju inte komma och klaga till bolaget, att någon har lackat dåligt, eller att det passar dåligt ifall du själv tagit bilen till verkstad. Då ligger ju ärendet mellan dig och verkstaden, bolaget är borta ur bilden.

2 Inlägg
11 december 2006
MrTurbo skrev:
Nu tar vi å taggar ner lite tycker jag.

Tror inte försäkringsbolagen rekomenderar någon att smita undan att betala rätt försäkringspremie, låter ju lite  mysko. Sedan kan man fråga sig varför man ska ha en så dyr å fin bil som 18åring? Har ni inte råd att köpa, skatta å försäkra den själva lever ni över era tillgångar.

Jag köpte en saab 9000 2,0t från 1986 för fyra årsedan då var jag 18år,
den skulle då kosta 36500kr om året i helförsäkring då var bilen 16 år 
gammal e det rätt premie att betala för att man är 18år...
jag har köpt alla mina bilar själv (rätt många) har endast haft 3
av dom försäkrade på mig... jag tycker sj att alla  gör som dom
själva vill och skiter i vad folk säger...

P.S detta va ju  inte ämnet det handlade om det va okej att byta org delar mot styling delar som oftast är billigare än att köpa org...

Piratpartiet
339 Inlägg
11 december 2006
Min bil är inte försäkrad på mig, konstigt nog. Min mor ringde försäkringsbolaget (Folksam) och frågade om hon skulle ta en tilläggsförsäkring om folk under 24 år brukar köra den. De sa att de inte hade något sånt, självrisken blir däremot 1000 kr högre om jag som är under 24 orsakar en olycka.

282 Inlägg
11 december 2006
Vad många inte tänker på, är att om du köper en gammal bil med turbo som ändå går rättbra o du krachar, vem står för att laga dig som person? Inte alltid bilen som blir dyrast..

176 Inlägg
11 december 2006
myrando skrev:
Jo det är den enkla anledningen att dom inte skulle ha råd annars och det förstår jag eftersom försäkringkostnaderna är skyhöga för folk under 24/25.

Varför tror du det är så dyrt då? kanske för att det är så många som blåser försäkringsbolaget på STORA mängder med pengar när dom skenförsäkrar sinna bilar.

om alla skulle försäkra sinna bilar ärligt så skulle premerna sjunka ganska rejält.

lönt att böla!! som om du aldrig skrivet en bil på dina föreldrar när du va yngre?!
å om du nu lyckats vara den som inte gjort det så har du bara turen som varit tät som klarat de sj lr inte ägt en bil fråns du va 25 lr hålt dig till din trogna cykel. kalla de bedrägeri men ja tror inte du säger så mycke när du sitter hemma å laddar ner mp3 låtar lr til å med en film. de e lika fel.

/Mavric\ :)

1 414 Inlägg
11 december 2006
MrFredde skrev:
Vad många inte tänker på, är att om du köper en gammal bil med turbo som ändå går rättbra o du krachar, vem står för att laga dig som person? Inte alltid bilen som blir dyrast..

Det ligger mycket i det du säger. En gammal vän till mig krashade i sin Volvo som va rejält trimmad. Han spenderade 8 månader i sjukhuset med förlorat minne och permanent skadad på många ställen i kroppen. Försäkringsbolaget betalade inte ett öre då blien var rejält tirmmad och saknade bromsar som motsvarade motorstrykan. Sedan hade dom mätt upp hans hastighet till någonstans runt 190 km/h på en 90 väg vilket stärkte det som försäkringsbolaget hävdade.

Föräldrarna fick sälja huset för att betala sjukhuskostanderna...

Men vad gäller försäkringen och ämnet:
- Du måste vara skriven på samma adress som den som står på försäkringspappret
- Försäkringsbolaget ska ersätta bilen till den nivå den är försäkrad för, har du bevis på modifieringar och har anmält detta till försäkringsbolaget så står dom för de eventuella ändringar du gjort.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Thorssa
11 december 2006
En kompis till mig har fått nya stylingdelar till sin bil när den blev skadad så det är inte omöjligt. Allting monterades på Berners. Enda han var tvungen att betala var två nya däck då endast två blev skadade.

Impreza Drifter
116 Inlägg
12 december 2006
Founder skrev:
- Du måste vara skriven på samma adress som den som står på försäkringspappret
- Försäkringsbolaget ska ersätta bilen till den nivå den är försäkrad för, har du bevis på modifieringar och har anmält detta till försäkringsbolaget så står dom för de eventuella ändringar du gjort.

Under mina 10 med körkort har jag haft alla mina bilar stående på mig och betalat försäkringen själv.

Försäkringsbolagen gör ALLT för att slippa betala.
Dom ska gå med vinst dom bolagen med..

Glöm inte att om ni köper bilen på kredit  atingen billån eller bilfinnans , såå kollas detta upp.
Ekonomiskt intresse.
Står du för lånet och den som försäkrar bilen inte är samma person såå är du torsk..

Har ni inte råd att betala försäkringen har du itne råd med bilen heller..
"Inga armar , ingen kaka."

Team PowerSlide
Subaru Impreza WRX STI -02 Drift Edition

Sök