4017
Sök

Skador efter krock, inlösen ?

54 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#1
tjena
nu har ja tyvärr krockat bilen och tänkte kika med er bilkunniga om ni tror de blir reparation på denna bil eller inlösen?
ganska mkt plåtskador, läckte under bilen tror de va spolar vätska eller kylarvätska
bilen i fråga är värd ca 140k.

https://www1.garaget.org/gallery/images/124/123415/123415-bb4bb1e20f52669760ee07d01c5b2b85_tn.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/124/123415/123415-4fac5567ef1b33f70b7a18613d1698ae_tn.jpg

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 februari 2015
#2
Rutan hel före och efter smällen? Isf reparation.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

54 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#3
japp, ingenting som hänt med rutan

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 februari 2015
#4
sweden10 skrev:
japp, ingenting som hänt med rutan

Inga airbag som utlöst? Då blir den nog lagad. Hur fort och vad kom i vägen?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

54 Inlägg
18 februari 2015
Trådstartare
#5
Inga airbags utlösta, körde i vänsterfilen på motorvägen samtidigt som en bil framför mig i högra filen kom in i mitt körfält utan och blinka hann icke bromsa så körde rakt in i hans bakdel
Senast redigerat av sweden10 (18 februari 2015)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 februari 2015
#6
sweden10 skrev:
Inga airbags utlösta, körde i vänsterfilen på motorvägen i ca 110 samtidigt som en bil framför mig i högra filen kom in i mitt körfält utan och blinka hann icke bromsa så körde rakt in i hans bakdel

Jävla löss i trafiken.... Ser ju inte helt åt helvete ut så den lagar dom nog. Bara de inte snurrar till det och får det till ditt fel. Jävla tölpar ska inte åka flerfiligt. Lider med dig

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

220 Inlägg
18 februari 2015
#7
Jag gissar på inlösen för din del.
Ser nog värre ut än vad det är tyvärr..

1 798 Inlägg
18 februari 2015
#8
Det där blir reparation, höftar till med en kalkyl på runt 70-80k.


220 Inlägg
18 februari 2015
#9
Hilmer skrev:
Det där blir reparation, höftar till med en kalkyl på runt 70-80k.

ja det borde landa runt 100 löken tror jag..med lackering mm samt att man ser att glipan där skärmen slutar mot dörren..det oroar mig för att den är skev någonstans samt ganska bra intryckt i fronten.
Bilen är ju bara värd ca 140k så frågan är om det inte blir inlösen ändå.

349 Inlägg
18 februari 2015
#10
Usch tråkig syn på en sån fin bil! Tyvärr blir det nog för dyrt att laga de där skadorna.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782

1 798 Inlägg
18 februari 2015
#11
burnin_rubber skrev:
Hilmer skrev:
Det där blir reparation, höftar till med en kalkyl på runt 70-80k.

ja det borde landa runt 100 löken tror jag..med lackering mm samt att man ser att glipan där skärmen slutar mot dörren..det oroar mig för att den är skev någonstans samt ganska bra intryckt i fronten.
Bilen är ju bara värd ca 140k så frågan är om det inte blir inlösen ändå.

Den är ingen stor skada egentligen, glipan vid dörren beror ju på att skärmen tryckts bakåt och vikt sig.
Skadan har i princip gått helt utanför rambenet vad man kan se på dessa bilder och det är positivt!
Jag står fast vid min uppskattning, kanske t o m något lägre.


2 452 Inlägg
18 februari 2015
#12
tippar på inlösen....för stiger skador på över 40-50 tusen kronor så löser dom in den om den är värd 140000

döden kommer tillbaka

4 140 Inlägg
18 februari 2015
#13
Reparationen eller ej kan även bero på tillgången på begagnade delar, dom allra flesta bilar som skrotas pga. av krockskada är krockad i fronten

skadorna på bilen antyder att det behövs delar för åtskilliga 10.000:- tals kronor
Senast redigerat av spillolja (18 februari 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

441 Inlägg
18 februari 2015
#14
Jag smällde min citroen berlingo 2012 ehdi som gått 6000mil och den såg ut som på bilden.  Lämna in den i onsdags och ska hämta den på fredag.  Då var framskärmen så ihoptryckt att den överlappade dörren med 5-8cm så dörren var svår att få upp.


1 798 Inlägg
18 februari 2015
#15
turbodeath skrev:
tippar på inlösen....för stiger skador på över 40-50 tusen kronor så löser dom in den om den är värd 140000

Varför skulle försäkringsbolaget lösa in en bil och betala ut 140k om det kostar 40-50k att reparera!??
En bil kan alltid repareras upp till bilens marknadsvärde, försäkringsbolaget väljer naturligtvis det billigaste alternativet.
(Detta förutsätter dock att det är rimligt att reparera bilen, en bil med avklippt tak repareras i regel inte även om kostnaden skulle kunna tillåta det).


2 452 Inlägg
18 februari 2015
#16
för är så dom jobbar ju...sen kommer dom nog inte betala ut 140 000 utan dom går efter sitt marknadsvärde...min ena bil var värd en viss summa o ändå erbjöd jag dom mina delar o dom gick inte med på det utan den skulle lösas in....

döden kommer tillbaka

2 452 Inlägg
18 februari 2015
#17
allt handlar om vilken handläggare du får...samnt så får man hoppas han har helförsäkring med,blir ju han som betalar självrisk då han körde på bakifrån.

döden kommer tillbaka

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
18 februari 2015
#18
turbodeath skrev:
allt handlar om vilken handläggare du får...samnt så får man hoppas han har helförsäkring med,blir ju han som betalar självrisk då han körde på bakifrån.

Jag tvivlar på att TS blir vålland. Har man inte väljningsplikt vid filbyte??

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 798 Inlägg
18 februari 2015
#19
turbodeath skrev:
för är så dom jobbar ju...sen kommer dom nog inte betala ut 140 000 utan dom går efter sitt marknadsvärde...min ena bil var värd en viss summa o ändå erbjöd jag dom mina delar o dom gick inte med på det utan den skulle lösas in....

Nej, det är inte så dom jobbar!
140k var ett exempel eftersom detta nämndes i TS inlägg.
Dom kan inte köpa in delar från privatpersoner det säger väl sig självt, oavsett om dom så hade fått delarna så måste det redovisas varifrån delarna kommer och vem ska sen stå för ev garantier!? Och vem ska montera och ta betalt för arbetet för delar som inte finns!? Det är mer komplicerat än du anar.
Ett alternativ i det läget är ju att försöka få till en kontantreglering, dvs man behåller bilen och får en summa pengar att själv reparera bilen för. Det är inget man kan kräva, men frågan är alltid fri att ställa.

Man kan alltså alltid reparera en bil upp till hela dess marknadsvärde, den som påstår annat känner inte till jargongen eller refererar till en alldeles unik händelse där andra faktorer är inblandade och som inte nämns.


turbodeath skrev:
allt handlar om vilken handläggare du får...samnt så får man hoppas han har helförsäkring med,blir ju han som betalar självrisk då han körde på bakifrån.

Visst kan det spela roll vilken handläggare man får till viss del, men i slutänden har dom alla fortfarande samma direktiv att jobba efter.
En helförsäkring är ju en fördel i alla lägen, i detta fallet får vi avvakta och se vem som anses vållande, är inte alldeles solklart fall!


Sir
935 Inlägg
19 februari 2015
#20
När sambon krockade och tryckte in hela förarsidan på sin audi a4 2005 så blev bilen värderad till 75000:-
Reparation av dito kostade 49000:- så dom fixade den. Vart aldrig tal om någon inlösen där. Så detta kommer dom att laga.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??


Sök