3799
Sök

Skador efter krock, inlösen ?

220 Inlägg
19 februari 2015
#21
sweden 10:
Hur har det gått i ditt ärende?

7 441 Inlägg
19 februari 2015
#22
Hilmer skrev:
Ett alternativ i det läget är ju att försöka få till en kontantreglering, dvs man behåller bilen och får en summa pengar att själv reparera bilen för. Det är inget man kan kräva, men frågan är alltid fri att ställa.

Inget seriöst försäkringsbolag ställer upp på det.
Fick själv en bil inlöst.
Försäkringsbolaget förklarade att man släpper inte ut en bil på marknaden om den har vissa skador.
Nyare bilar med deformationszoner behöver inte stora skador för att vara oreparabla(utom i öststaterna).

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 februari 2015
#23
torsen skrev:
Hilmer skrev:
Ett alternativ i det läget är ju att försöka få till en kontantreglering, dvs man behåller bilen och får en summa pengar att själv reparera bilen för. Det är inget man kan kräva, men frågan är alltid fri att ställa.

Inget seriöst försäkringsbolag ställer upp på det.
Fick själv en bil inlöst.
Försäkringsbolaget förklarade att man släpper inte ut en bil på marknaden om den har vissa skador.
Nyare bilar med deformationszoner behöver inte stora skador för att vara oreparabla(utom i öststaterna).

Det får ju givetvis en verkstad avgöra hurvida den är reparabel. Om nu försäkringstagaren kan utföra detta så är det inga problem att få kontatreglering. Jag har fått behålla en bil som blev utsatt för omfattande skadegörelse då FB tyckte att det blev för kostsamt att återställa. Jag fick ca 70% av bilens värde plus att jag behöll bilen. Detta är ju en helt annan sak men FB är aldrig omöjliga. Inte TryggHansa iaf...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 798 Inlägg
19 februari 2015
#24
torsen skrev:
Hilmer skrev:
Ett alternativ i det läget är ju att försöka få till en kontantreglering, dvs man behåller bilen och får en summa pengar att själv reparera bilen för. Det är inget man kan kräva, men frågan är alltid fri att ställa.

Inget seriöst försäkringsbolag ställer upp på det.
Fick själv en bil inlöst.
Försäkringsbolaget förklarade att man släpper inte ut en bil på marknaden om den har vissa skador.
Nyare bilar med deformationszoner behöver inte stora skador för att vara oreparabla(utom i öststaterna).

En kontantreglering är inget man kan ställa krav på, men frågan är ju fri! Och det gäller alla bolag.
Att det inte blev reparation av din bil kan bero på flera faktorer, men den största faktorn är troligen att kostnaden blev för hög, inte att det inte hade gått att reparera.
Man kontantreglerar ingen bil som har skador på stomkaross eller utlösta airbags, detta har inte privatpersoner kunskapen om eller verktyg för att reparera.
Även nyare bilar kan reparera upp till hela bilens marknadsvärde, det handlar inte om deformationszoner utan det är återigen kostnaden som sätter stopp för en reparation.


4 140 Inlägg
19 februari 2015
#25
Före allt annat låt bolaget komma med sitt förslag, men för att komma dit måste skadan anmälas


vet en som berättade för mig att han hade kört i diket och krökt framvagnen på sin bil
skulle gå på 20000:- att reparera, ha föreslog för bolaget att han ville ha kontant ersättning, men bolaget satte sig på tvären den skulle repareras
han hade en likadan bil som reservdelsbil, han skruvade bort en del av dom prylar som behövdes till reparationen för att slippa självrisken

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

54 Inlägg
20 februari 2015
Trådstartare
#26
Verkstan håller på med kalkylen just nu sist jag prata me dom va han uppe i 110000:- och hade slutat räkna då


Sök