2907
Sök

Ac kompressor slår inte till Volvo 945 -95

235 Inlägg
22 februari 2015
Trådstartare
#1
Hej!

Bilen i fråga, en volvo 945 turbo diesel -95 med ECC
Systemet är tomt, troligen ett läckage. Bilen ska in på trycktest.

Skulle kolla om kompressorn fungerade, byglade kontakten vid torkfiltret men hände inget,
så trodde den var skrot tills jag kopplade direkt plus på den och den slog till. Jag har alltså ingen ström
fram till sensorn varken på torkfiltret eller kondensorn. Jag får inga felkoder förutom 1-6-1 på solsensorn vilket är ointressant i sammanhanget.

Vart börjar man felsöka? Varför skickar den inte ström,
hade bilen i garage idag och fläskade på med värmekanon men ingen skillnad resultatmässigt.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

6 738 Inlägg
22 februari 2015
#2
ac off knappen uttryckt inne i bilen?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

77 Inlägg
23 februari 2015
#3
Antar att du kollat den men,,.. säkringen, relä? tongue

"-Förgasare är inte helt knasigt"

9 116 Inlägg
23 februari 2015
#4
Vet inte hur det är på Volvo, men på VW går inte kompressorn under ca 5grader värme.


235 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#5
har haft den i garage och eldat med värmekanon.
Vart sitter relät?

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

6 738 Inlägg
25 februari 2015
#6
bakom handsfacket sitter en svart dosa som sköter både kupéfläkt o kompressor

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

184 Inlägg
27 februari 2015
#7
ECC-Styrdon jordar styrsignal till relä i separat modul som sitter bakom handskfacket.
ECC pin A9 går till module pinne 5 brun kabel.

Strömmatning till relä och ACkompressor går via säkring nr 6.  går in i modul pinne 1

Sedan går spänningsmatning från relämodulen pinne 5 till kompressorn via två tryckvakter som du redan kände till.
Grön-röd kabel.


Sök