Hej Det här är min projekttråd om min Volvo 740 Tic som jag byggt en 16v turbomotor i. Jag kommer dela mycket bilder och berätta om bilen o det runt om :) Även mycket tankar o mina ideer samt mina egna konstruktioner :)... Visa mer
Där har vi den fina motoren Men du får ta och sätta tillbaka märket på fronten Där klarlacken försvunnit kan du väl också sätta tillbaka märket
Du måste hedra volvo
Jajjemän Jo, ett emblemet ska dit!!! ska fixa så det är det nyare emblemet Det är de små sakerna som gör... Hmm joo kanske det, tycker dock det är så fult haha
du får lacka bakspeglarna! när du ändå har v90 handtag och snowcapen lackad! för övrigt är den fin särskilt pannrummet!
Jo, har tänkt tanken ska dock sätta dit en annan svart snowcap o testa, tycker det blir lite väl mycket rött Jag har även en till uppsättning handtagskåpor som jag köpte förut, ska lacka dem svarta o testa om det kanske blir nice
Nu är det så att jag har åkt iväg för att åka skidor några dagar så blir inget pill på bilen Däremot har jag hunnit kolla en del på datorn o sökt lite delar o s v I förra veckan när jag åkte med bilen på motorvägen så kände jag att den gungade lite väl flitigt i fronten Märkte även förut när jag bytte fälgar så var det blött vid stötdämparna Så måste byta dessa Lite jobbigt när den gungar 3-4ggr vid varje gupp på motorvägen Så nu när jag måste byta dessa, så har jag börjat kolla runt på nätet om att uppdatera dem kanske Är ju dock lite dyrt med Bilsteindämpare Så kanske blir att köpa den enklare varianten "Sachs" alternativt att jag bara köper några beggade fjäderben av en kompis Vad tycker ni? någon som har erfarenhet av dessa? Bilstein/ Sachs, eller om man bör tänka på något? Kommer även bli hårdare fjädrar Antingen sänkningssats runt om eller bara fram o 245 husvagnsfjädrar från biltema bak
Såhär såg hon ut när jag lämnade henne
Lite bonusbilder.......på mig Rätt schyst väder lite lite snö dock, men är ju sent på säsongen + att det inte varit något bra snöår i år
Här är lite dämpare o fjädrar på KG Trimning. Någon som har några åsikter?
Kommer nog även bli en beställning av dessa inom en snar framtid. Om jag inte hittar några begagnade Om någon har eller vet någon som har, som vill sälja, får den jättegärna höra av sig via PM Om man sparar lite pengar på dessa så kan jag ju lägga dem på något annat istället o då får ni mer följa här på garaget
Lite tidigare idag fick jag en schyst bild av en kompis Erik940Turbo ...här på garaget. Kolla gärna in hans trevliga 940 projekt också
Såg riktigt fränt ut! kanske blir att göra något liknande Eller att jag lackar mina breddade plåtisar med 225 däck i guld
Dessa
Kom ihåg nu! kommentera om ni har något förslag eller tipps hur jag ska göra ang dämparna o fjädrarna, eller om ni har någon annan tanke för den delen Det var allt för nu. Ha det bra, så hörs vi... Tjarrrå!
Tja Nu har jag gjort en lite tydligare lista på vad som ska göras med bilen Den finns i början av tråden om någon bryr sig Hahaa
Igår fick jag en bild av min kompis Han hade ställt sin lackade fälg framför min bil så jag kunde se hur det ser ut O jag gillar det! lite ovanligt Har faktiskt inte sett någon innan med guldiga R-fälgar. Jag snodde ju idén från honom men han ångrade sig o ska lacka om den igen Så vi båda kommer inte ha guldiga Så det kommer bli att jag mattar ner mina fälgar och lackar dem GULD!!!
Nu var det ett tag sen det hände något här Varken på uppdatering- eller komentarsfronten Så jag gör en uppdate och hoppas på att det andra löser sig om nu någon vill se vad som händer Så här kommer lite, vad jag tycker, trevliga saker
När jag var i fjällen så fick jag kontakt med en kille som hade en add-on bakkjol till 740. Så efter lite förhandlande så kunde han tänka sig skicka. Jag gav mig inte!!! Jag måste ju komma över en sådan! Så denna ska lackas o sen monteras. Måste tyvärr komma över en ny bakkofångare då den är trasig o smält där avgasröret ska gå ut är väll någon briljant rackare som har haft utblåset lite för högt upp o långt in på den, tidigare. Jag har även tagit mig an lacken Innan var den lite matt o hade som lite matta rinningar på vissa ställen. det var bak- o framskärmar som var värst samt huven var lite matt den också. Men nu är det gjort fyra dagar senare och en trött högerarm så är bilen rööööööd!!! Jag hade ju tänkt att göra det men när jag kom hem från fjällen o bilen har ett rejält dammlager på sig så var det liksom droppen som startade det Så blev att åka ner till Statoil o köpa avfettning samt schampo då mitt var slut Två omgångar med svamp o schampo sen sämskskinn. Sen kunde man gå lös med det magiska medlet
Paket!! undra vad det kan vara Nytt fast begagnad olackad o inga skavanker
Har även kommit lite mer paket
Vad kan då detta vara? o vad ska det tillföra till bilen? Jo...
Ett stroblight-system som troligen kommer monteras i lyktorna fram
Samt starka projektor-backlampor så jag ser när jag backar på kvällen Tyckte original var så dåligt...
Jag har även bytt ut de vanliga svart till "trä-look" som panelerna i dörrarna. Kommer väll ha såhär ett tag till jag gjort i ordning för att måla vitt
Har även målat den fula blåa biltemaratten Lite maskerings- samt paketeringstejp så var den färdig för slipning
Lite grundfärg
O så lite vit färg Jag blev riktigt nöjd faktiskt
Det här var alltså vad jag kom hem till inte en rolig syn. Allt dam från dem som kör förbi på gatan
Men det åtgärdades ju självklart
Sämskskinnade bort allt vatten så här är hur hon ser ut innan påbörjad polering ser ju rätt fin ut, men kommer bli ännu röööödare!
Sen är det lite "IN PROGRESS" bilder ...där jag har rubbat o inte.
Detta är även den värsta rosen på bilen
Sen vart det att åka till min Farmor o Farfars garage o rubba det sista samt vaxa En lite avspolning så den evantuella smutsen som kom på den när jag körde den hit försvinner. Blev totalt tre avspoliningar då jag klantade mig lite. Jag spolade först av den sen skulle jag torka dem med sämskskinn men hade glömt det hemma så vara bara att åka hem ogöra om det igen. Sen soppade jag ur garaget innan jag skulle köra in, men då dammade det ju på bilen Vad jag är klantig tänkte jag så var bara att spola av den en tredje gång
Detta är även sista gången dessa R-fälgar sitter på denna bil vad ska hände nu tro?
Efter mycket om och men så är hon äntligen inne. PS.. Det är lysrörsljuset som får den att se orange ut
Nu är hon färdigrubbad o i väntan på att vaxet ska stelna
KABAOUU!!!! RÖÖÖÖÖÖD!!! Är bara en final touch kvar som görs av min kompis Även farfar inspekterar arbetet, o han var imponerad
På vägen hem var vi bara tvungen att ta en bild väldigt tråkiga fälgar kom jag på när jag stod där dock
Det blev inte guldiga R-fälgar men jag ska inte klaga. Blev något som kommer passa mycket bättre Det var så att en kille jag fick kontakt med ville byta sina fälgar mot mina R. Och det ville jag också så blev ett byte till någonting som passar myyycket bättre på min bil 18" Dotz Roadster
Här byts det för full rulle bort med 14"arna
En lite tvätt gör sig alltid fint
Dem gör sig som en käftsmäll på bilen
Det var en rejäl update, så nu hade ni väll något att glo på ett tag Hoppas det var något som var intressant Ha det bra så hoppas jag vi hörs.
Haha AA fast bara så det är i höjd med däcket Det är snyggast tycker jag
Håller med fullständigt Man vill ju kunna se lite vad som händer bakom skärmkanten också
Härnäst ska jag byta fjäderben så får se hur lågt det blir efter det ska köpa av en kompis, så får se hur mycket dem fjädrarna är kapade O sen när man har några kompisar i baksätet blir det nog lågt o fint
Haha AA fast bara så det är i höjd med däcket Det är snyggast tycker jag
Håller med fullständigt Man vill ju kunna se lite vad som händer bakom skärmkanten också
Härnäst ska jag byta fjäderben så får se hur lågt det blir efter det ska köpa av en kompis, så får se hur mycket dem fjädrarna är kapade O sen när man har några kompisar i baksätet blir det nog lågt o fint
Haha, riktigt sant som du säger! Så märker man sedan efter baren att fan va dem brudarna var tjocka Baljerna sönderskrapade ifalla på 240s
Haha, riktigt sant som du säger! Så märker man sedan efter baren att fan va dem brudarna var tjocka Baljerna sönderskrapade ifalla på 240s
Hahaha Aa jo kanske det Har lite kvar innan Elmia men det får vi hoppas jag hinner med
Nu var det någon vecka sedan jag skrev något, så lite har det hänt i alla fall Har blivit en hel del bilder så kommer inte skriva så mycket utan bara komentera bilderna lite
Det som gjordes klart först var i alla fall avgassystemet Efter att ha kört med enbart downpipe ett tag så tröttnade jag Blev lite punktande o kapande i min kompis garage o sedan åka till hans jobb o tiggsvetsa ihop det 3" från turbon med en ljuddämpare i slutet vart de låter riktigt bra faktiskt
Sedan på med lite avgasbandage o montera!
Låg o goo!
Sedan blev det att koppla in baslådan. blev lite mer änn att bara koppla in också. Någon expertlödare som varit i farten det blev att bryta bort o ersätta med kabelskor Är några gamla basar Made in USA står det på baksidan, men dem duger för mig Sedan ljudisolerade jag lådan också Sen monterades allt ihop
Sen var det Elmia Jag lär väll inte varit den ända av er här på garaget som var där Vi var full bil som åkte dit JÖNKÖPING!!!
Det gick i stort sätt helt problemfritt. Tempmätaren började stiga lite när vi krypkörde i kön för att parkera i vilket det helt plötsligt började ryka från motorhuven o upp under instrumentbrädan Det visade sig vara slangen vid vattenpumpen som hade spruckit o sprutade vatten på grenröret Var som tur lätt fixat. Bara kapa slangen o trycka dit på nytt ""Jag tar tillbaka det där med att det funkar att ta bort fläkta-med-fläkten ska man göra det måste man kolla så AC-fläkten fungerar först visade sig, när jag försökte snurra den, att den hade skurit ihop helt gick knappt att snurra
Sedan fick jag reda på att Hjalte hade fått fart på sin 760 också på Facbook så fick lite hopp om att han skulle köra på Burnoutshowen på kvällen Och så, när vi stått där i fyra timmar och nästan fryst ihjäl, så kommer den! Som sista bil in på arenan! Och det var värt varenda minut av att ha stått där i kylan Den får allt annat att värka som ett skämt! DET ÄR SÅ HELT JÄKLA GALET STÖRT VAD DEN BILEN GÅR!!!!! Det är en bil utan dess like Ljudet är ju helt underbart! Det finns nog fler som håller med mig Det där är min "idolbil" inom byggen Den bilen får verkligen smaka på varvstoppet! LOVE IT!!!
Jaja tillbaka till resan Efter att ha varit på MAX och fyllt på vatten i bilen igen, då den spottade ut allt så kunde vi starta vår hemfärd var en snäll tjej i kassan som lånade ut en hink så jag kunde fylla på med vatten
Med bilen fulltankad o farthållaren på 140 så kom vi hem på 2h mitt i natten En sak var lite roligt, jag startade farthålleren strax utanför Jönköping och stängde inte av den förrän vi skulle köra av motorvägen 28mil senare
En sak jag köpte på Elmia var dessa 35mm spacers Var dock av en snubbe jag hade skrivit med innan så var inte något stånd där som sålde. Blev lite besviken då jag hade tänkt att köpa USA-blinkers där men det var ju samma pris som på hemsidan Så det blev de inget av
Så det blev att montera dem Testade även att köra med mina andra fälgar bak då Men blev inte så bra då däcket skrapade i skärmkanten när det guppade
Syns lite skrapmärken på däcket
Monterade tillbaka Dotz fälgarna bak igen så får se om de skrapar i också i såfall måste jag kanske komma över en skärmvalls det har jag faktiskt spekulerat om ett tag, skulle kunna bli riktigt nice
Jaja, nu blev det några bilder så hoppas det uppskattas Har fler fast orkar inte lägga upp dem nu då jag måste sova Så det får bli en annan dag ...så hoppas det var något som var värt att kommentera nu Ha det bra o godnatt
Gött Så du vart seriös och tiggade rören Duktigt Du får väl sätta på en elfläkt Inte så jättedyrt
Självklart måste det finsvetsas Det är ju inne med att tigga i dagens samhälle, jag gör ju bara som dem som hänger utanför ICA Jo ska försöka komma över en fläkt som jag kan ersätta min trasiga med o funkar inte de så får jag montera dit en "original" elfläkt
Jag har kört med Biltemas grejer (förutom själva fläkten) Jord in på givare Givare ut på 85 på relät Plus till 30 på relät Tändningsplus till 86 på relät 87 till fläktens plus Sedan jord på fläkten såklart
Fick bli så Har det uppritat på datorn men jag skrev på mobilen