2995
Sök

Ny topplockspackning och planad topp, men hög temp iallafall.

7 Inlägg
29 mars 2015
Trådstartare
#1
Hej,

Har haft min bil inne på byte av topp packning å planing å allt man kan tänka sig,
Men nu efter 1 vecka så är tempen ostabil typ vid hårt gaspådrag så stiger tempen upp mot 100-109 grader.
Men om man kör vanligt med bilen så ligger tempen stadigt på 86-90grader.
Vill ha lite tips på va det kan vara termostat å tempgivare är byt innan topp packning så kan nog inte va det.

Bilen är en Mazda mps 07 smidd maskin.

Mvh.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
29 mars 2015
#2
freddannn skrev:
Hej,

Har haft min bil inne på byte av topp packning å planing å allt man kan tänka sig,
Men nu efter 1 vecka så är tempen ostabil typ vid hårt gaspådrag så stiger tempen upp mot 100-109 grader.
Men om man kör vanligt med bilen så ligger tempen stadigt på 86-90grader.
Vill ha lite tips på va det kan vara termostat å tempgivare är byt innan topp packning så kan nog inte va det.

Bilen är en Mazda mps 07 smidd maskin.

Mvh.

Luft i systemet?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

354 Inlägg
29 mars 2015
#3
Ingen expert men de där siffrorna verkar väl normala?
När går fläkten igång? Min startar vid ca 100grader.


6 632 Inlägg
29 mars 2015
#4
Flödar vattenpumpen bra?
Kylaren dålig?
Värmepaketet täppt?

De/Dem

7 Inlägg
29 mars 2015
Trådstartare
#5
DiwraZ skrev:
freddannn skrev:
Hej,

Har haft min bil inne på byte av topp packning å planing å allt man kan tänka sig,
Men nu efter 1 vecka så är tempen ostabil typ vid hårt gaspådrag så stiger tempen upp mot 100-109 grader.
Men om man kör vanligt med bilen så ligger tempen stadigt på 86-90grader.
Vill ha lite tips på va det kan vara termostat å tempgivare är byt innan topp packning så kan nog inte va det.

Bilen är en Mazda mps 07 smidd maskin.

Mvh.

Luft i systemet?

Bör vara ur luftat..


6 125 Inlägg
29 mars 2015
#6
Hej!
På min 26 år gamla Audi 100 Avant 2,0E som gått 32000mil så ligger temperaturen på ca 90 vid körning höst,vinter och vår. Sommartid kan tempen stundtals (25-30 grader ute och stillastående bilköer) gå upp mot 100-110 grader. Men så fort man får fart på bilen så sjunker tempen till 90-100 grader.

Lämna in bilen till Mazda och hör med dem vad som är normalt!
Senast redigerat av jaka54 (29 mars 2015)


45 Inlägg
5 juli 2015
#7
Hej fick du någonsin till ditt fel?

Jag har samma problem med en annan bil. Allt är bytt men lik förbannat kryper mätaren över 100 efter ett tag.

7 Inlägg
5 juli 2015
Trådstartare
#8
jadå var en fördjupning i blocket, så fick toppdecka och plana om toppen:)


6 125 Inlägg
6 juli 2015
#9
Hej!
Är kylaren igensatt?? Hade det felet på en Volvo 245 -84 för många år sedan. Tempen gick upp över 110grader och motorn kokade efter bara några mils körning.Bilen var endast 6 år gammal när jag köpte bilen men kylaren helt igentäppt/ärgad. Bytte kylare och tempen låg sen stadigt på normala 85-90 grader.


45 Inlägg
6 juli 2015
#10
jaka54 skrev:
Hej!
Är kylaren igensatt?? Hade det felet på en Volvo 245 -84 för många år sedan. Tempen gick upp över 110grader och motorn kokade efter bara några mils körning.Bilen var endast 6 år gammal när jag köpte bilen men kylaren helt igentäppt/ärgad. Bytte kylare och tempen låg sen stadigt på normala 85-90 grader.

Mja, kylaren är en sprillans kylare En billig sådan. Problemet är väl bara att den har riktigt värdelös värmeledningsförmåga antar jag. Har provkört med en audi 100-kylare modell stor, den kylde riktigt bra men får inte plast under huven tyvärrr.

Tråkigt att upptäcka när man bytt allt från topp-packning till vattenpump och många liter glykol. En ny kylare utesluter man ju direkt.
Senast redigerat av Framhjulsspinn (6 juli 2015)


Sök