3003
Sök

Hur funkar koppling utav Billjud i all allmänhet?

3 627 Inlägg
13 december 2006
Trådstartare
#1
Tjena!

Detta är nästan lite pinsamt men jag har ingen jäkla aning om hur billjud fungerar, vad som går till vad etc.


Är det värt att sätta slutsteg till mellanreg. ? Blir det markant skillnad om man kan skicka ut 80WRMS till högtalarna istället för de 25WRMS som de flesta stereona levererar?

Vad går diskanterna på för kabel? Är dem ihoplänkade med mellanregistret eller går de på egen kabel?

Om man använder delningsfilter blir slutsteg överflödigt då? (mellanreg. gäller detta)

Går skärmen på lågnivå eller är det en speciell utgång på stereon för dessa?

Kondensator, gör den någon större skillnad eller ska man hellre ha ett extra batteri, och om man nu har ett extra batteri hur funkar då uppladdningen utav detta?

Detta va nog de flesta frågorna jag kom på för tillfället.. fyller på om jag kommer på något mer smile

Svar är väldigt önskat!

MVH Falk

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Drop Shop
926 Inlägg
13 december 2006
#2
ToXtreme skrev:
Tjena!

Detta är nästan lite pinsamt men jag har ingen jäkla aning om hur billjud fungerar, vad som går till vad etc.


Är det värt att sätta slutsteg till mellanreg. ? Blir det markant skillnad om man kan skicka ut 80WRMS till högtalarna istället för de 25WRMS som de flesta stereona levererar?

Vad går diskanterna på för kabel? Är dem ihoplänkade med mellanregistret eller går de på egen kabel?

Om man använder delningsfilter blir slutsteg överflödigt då? (mellanreg. gäller detta)

Går skärmen på lågnivå eller är det en speciell utgång på stereon för dessa?

Kondensator, gör den någon större skillnad eller ska man hellre ha ett extra batteri, och om man nu har ett extra batteri hur funkar då uppladdningen utav detta?

Detta va nog de flesta frågorna jag kom på för tillfället.. fyller på om jag kommer på något mer smile

Svar är väldigt önskat!

MVH Falk
Det blir sjuk skillnad om du kopplar framsystemet på ett litet steg. Klart värt de om man vill kunna spela högt.

Delningsfiltret förstärker inte ljudet. det delar väl bara upp frekvenserna eller vad man ska säga.

Skärmen kopplas väl oftast direkt till stereon med rca kablar. Rätta mig om jag har fel, har ingen större erfarenhet av skärmar i bil.

Kondensator är onödigt om du inte har feting super stereo och mil långa kablar i bilen. Jag har inget problem med strömförlust eller blinkande lampor i min bil. Och där finns ändå 2000watt stereo.

Nån mer kunnig kan väl fylla på smile


10 287 Inlägg
13 december 2006
#3
Du Falk, surfa runt lite på forumet och kolla på inlägg om liknande frågor där t ex Gurenius, JonasH eller Freddan har svarat. Då får du många bra tips och svar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 453 Inlägg
13 december 2006
#4
ToXtreme skrev:
Tjena!

Detta är nästan lite pinsamt men jag har ingen jäkla aning om hur billjud fungerar, vad som går till vad etc.
Är det värt att sätta slutsteg till mellanreg. ? Blir det markant skillnad om man kan skicka ut 80WRMS till högtalarna istället för de 25WRMS som de flesta stereona levererar?
Vad går diskanterna på för kabel? Är dem ihoplänkade med mellanregistret eller går de på egen kabel?
Om man använder delningsfilter blir slutsteg överflödigt då? (mellanreg. gäller detta)
Går skärmen på lågnivå eller är det en speciell utgång på stereon för dessa?
Kondensator, gör den någon större skillnad eller ska man hellre ha ett extra batteri, och om man nu har ett extra batteri hur funkar då uppladdningen utav detta?
Detta va nog de flesta frågorna jag kom på för tillfället.. fyller på om jag kommer på något mer smile
Svar är väldigt önskat!
MVH Falk
1. Till mellanregister och diskant drar du vanlig högtalarkabel, en till vardera element och viktigt är att de håller samma längd.
2. Värt att sätta slutsteg? Japp! Mer styrka och kontroll ger garanterat större lyssningsglädje, men se upp! Är steget dåligt/billigt riskerar man att få mycket distortion vilket belastar både öra och högtalare negativt.
3. Delningsfilter levererar ingen ström i sig utan ser endast till att rätt högtalare spelar ljud i rätt frekvens, exempelvis så att mellanregistrerna inte spelar en massa lågfrekvent ljud som egentligen subben ska ta hand om. Då blir det inte bra.
4. Kondingen är till för att leverera ström snabbt, mycket snabbare än ett batteri kan, vid upprepade tunga basljud - utan konding kan man få den oönskade effekten av disco i bilen, lampor börjar blinka osv.

Hoppas detta var till lite hjälp


3 627 Inlägg
13 december 2006
Trådstartare
#5
Sharky skrev:
Du Falk, surfa runt lite på forumet och kolla på inlägg om liknande frågor där t ex Gurenius, JonasH eller Freddan har svarat. Då får du många bra tips och svar.

/Göran
Jag tog och letade.. men jag fann inget bra sad Tänkte att man kunde ta och samla allt på ett och samma ställe! Möjligt att detta är en tråd som normalt borde ligga i FAQ, och om det nu skulle va så så flytta den gärna. Bara jag får svar på mina frågor tongue


Kom på en till fråga nu med, Är det nånting man behöver räkna när man har stereo? Typ figurationer och sånt?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

10 287 Inlägg
13 december 2006
#6
Tips:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=28428

Annars så hittar du om du använder sök-funktionen och tex söker på "framsystem" och författare "jonash", eller "delningsfilter" etc.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
13 december 2006
#7
Hmm, lite terminologi hade varit bra att ha nånstans kanske.

Om vi tar det lite från början:

1. Din huvudenhet (vi antar en CD spelare) skickar signaler (dvs musiken!) i ett stycke
2. Denna musik skall presenteras via högtalare
3. Innan den kommer till högtalarna förstärks den ALLTID på ett sätt eller annat
4. Från CD-pickupen så förstärks den i huvudenheten till minst lågnivå (runt 2-4V).
5a. Den kan sedan förstärkas direkt i huvudenheten till ganska hög nivå (runt 10V), därav ordet högnivå
5b. Om du har externa slutsteg - som alltid är bättre än de inbygda - så används lågnivåsignalen direkt.
6. En lågnivå signal som transporteras i s.k RCA kablar (eller i vissa fall optiska kablar) måste alltid förstärkas innan den skall ut till högtalarna. Därför går en lågnivå-signal alltid vidare till ett slutsteg innan den skall ut till högtalarna
7. Högtalare är olika bra på att återge olika frekvenser. Baselement är dåliga på att återge diskant. Diskanter ä dåliga på att återge bas. Därför brukar man i de allra flesta fall använda olika typer av högtalare för olika register.
8. För att ljudet dock skall kunna delas upp korrekt och gå till rätt högtalare så används delningsfilter av något slag.
9. Delningsfilter kan sättas på lågnivån, liksom på högnivån. De kan även finnas inbygda i slutstegen.
10. Ett högnivåfilter sitter allltid efter slutsteget, dvs det delar en redan förstärkt fullregistersignal till t.ex mellanregister signal och diskantsignal.
11. Ett filter som sitter innan slutsteget kan man kalla lågnivå-filter. De är oftast av aktiv karaktär, dvs de använder ström för att göra det som det skall, dvs dela upp frekvenser, men även att kunna förstärka signalen ytterligare lite till innan slutsteget.

Jisses, nej jag får stanna där. I korthet så för att svara på dina andra frågor; skaffa ALLTID tillrckligt med batterikraft FÖRST. Extra batterier laddas via generatorn precis som originalbatteri. Dvs, man drar kablar från originalbatteriets plus (eller generatorn) till extra batteriernas plus, och från extra batteriernas minus till jord i karossen. Glöm inte att säkra av pluskabeln i BÅDA ändarna, dvs precis efter originalbatteriets pluspol OCH precis innan extrabatteriets pluspol. Man kan sätta det som kallas solenoid mellan batterierna, det gör att om du kör stereon på extra batteriet så kan ej stereon dra ur ogiginalbatteriet, då de är skiljda åt. Men laddning får båda ändå.

Skärmen nämner du. Alltså, vi har musiksignaler, och vi har videosignaler. Skärmen får videosignal, så du kan se bilden/videon!. Vissa skärmar kan du även koppla in musiksignalen till, och sedan ta ut t.ex en hörlurssignal ur.




ToXtreme skrev:
Tjena!

Detta är nästan lite pinsamt men jag har ingen jäkla aning om hur billjud fungerar, vad som går till vad etc.


Är det värt att sätta slutsteg till mellanreg. ? Blir det markant skillnad om man kan skicka ut 80WRMS till högtalarna istället för de 25WRMS som de flesta stereona levererar?

Vad går diskanterna på för kabel? Är dem ihoplänkade med mellanregistret eller går de på egen kabel?

Om man använder delningsfilter blir slutsteg överflödigt då? (mellanreg. gäller detta)

Går skärmen på lågnivå eller är det en speciell utgång på stereon för dessa?

Kondensator, gör den någon större skillnad eller ska man hellre ha ett extra batteri, och om man nu har ett extra batteri hur funkar då uppladdningen utav detta?

Detta va nog de flesta frågorna jag kom på för tillfället.. fyller på om jag kommer på något mer smile

Svar är väldigt önskat!

MVH Falk

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

3 627 Inlägg
13 december 2006
Trådstartare
#8
öhm.. känner mig fortfarande som ett stort frågetecken hmm

Men slutsteg till mellanregistret rekommenderar nu om man vill ha riktigt bra ljud? Om man nu kopplar slutsteg till mellanregistret, då drar man bara högtalarkablar till slutsteget va? Inte till själva stereon?

Stereons utgångar som är till för högtalare, heter det högnivå? tongue Nu kallar jag dessa för det iaf, blir lättare att ställa nästa fråga då!

Högnivåkablarna, kopplar man in dem i slutsteget om man nu kopplar slutsteget till mellanregistret?

Och om jag fattat det hela rätt, diskanterna går på egna kablar? Går dessa på lågnivå eller "högnivå" ?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Speed FMK
849 Inlägg
13 december 2006
#9
ToXtreme skrev:
öhm.. känner mig fortfarande som ett stort frågetecken hmm

Men slutsteg till mellanregistret rekommenderar nu om man vill ha riktigt bra ljud? Om man nu kopplar slutsteg till mellanregistret, då drar man bara högtalarkablar till slutsteget va? Inte till själva stereon?

Stereons utgångar som är till för högtalare, heter det högnivå? tongue Nu kallar jag dessa för det iaf, blir lättare att ställa nästa fråga då!

Högnivåkablarna, kopplar man in dem i slutsteget om man nu kopplar slutsteget till mellanregistret?

Och om jag fattat det hela rätt, diskanterna går på egna kablar? Går dessa på lågnivå eller "högnivå" ?
om du inte ska ha något mästar ljud utan bara något att åka omkring o lyssna på mellan ställena duger det utan problem att köra på stereons inbyggda förstärkare, alltså "högnivå utgångarna". Sedan kopplar du då högtalarna direkt på slutsteget så slutsteget sitter i princip "mittemellan" högtalare och stereon.

Rätta mig någon om jag har fel men slutsteg ska alltid kopplas på lågnivå, alltså rca kontakterna.

Diskanterna kan du koppla på stereons "högnivå" precis som mellanregistret men du behöver ett delningsfilter till dom för att de inte ska få de låga basfrekvenserna skickade till sig, då det kan medföra en hel del missljud då de inte klarar av den frekvensen. Ett delningsfiler är en liten dosa du sätter mellan högtalaren och stereon för att sålla bort frekvenser högtalaren inte ska spela.

Hoppas det kom till någon hjälp smile

Mvh Ludde


21 761 Inlägg
13 december 2006
#10
Med mellanregister, då menar du högtalarna som man brukar sätta i framdörrarna(dörrhögtalare)?
Dessa högtalare brukar ha diskanten fastsatt i mitten på mellanregisterkonen(koaxial)eller en separat diskant(kit system).

Stereons utgångar för högtalare brukar kallas för högnivå, det stämmer. Som Jonash skriver så är det ju en hög signalnivå, därför är det en logisk benämning.

Om man sätter ett slutsteg som driver dörrhögtalarna så får man i princip alltid ett bättre ljud, renare och högre. Dörrhögtalarnas kablar kopplas då till steget.
Från stereon kopplar du inte in högnivåkablarna till steget, du kopplar in lågnivåkablarna istället.

När man har ett kit system så sitter diskanten separat och har egna kablar. Dessa kablar är i slutändan ihopkopplade på ett delningsfilter med mellanregistret och ska liksom alla andra högtalare ha en högnivåsignal, dvs i detta fall en signal från slutsteget.

Solfilmsmontör
947 Inlägg
13 december 2006
#11
Bi0HaZZarD skrev:
ToXtreme skrev:
öhm.. känner mig fortfarande som ett stort frågetecken hmm

Men slutsteg till mellanregistret rekommenderar nu om man vill ha riktigt bra ljud? Om man nu kopplar slutsteg till mellanregistret, då drar man bara högtalarkablar till slutsteget va? Inte till själva stereon?

Stereons utgångar som är till för högtalare, heter det högnivå? tongue Nu kallar jag dessa för det iaf, blir lättare att ställa nästa fråga då!

Högnivåkablarna, kopplar man in dem i slutsteget om man nu kopplar slutsteget till mellanregistret?

Och om jag fattat det hela rätt, diskanterna går på egna kablar? Går dessa på lågnivå eller "högnivå" ?
om du inte ska ha något mästar ljud utan bara något att åka omkring o lyssna på mellan ställena duger det utan problem att köra på stereons inbyggda förstärkare, alltså "högnivå utgångarna". Sedan kopplar du då högtalarna direkt på slutsteget så slutsteget sitter i princip "mittemellan" högtalare och stereon.

Rätta mig någon om jag har fel men slutsteg ska alltid kopplas på lågnivå, alltså rca kontakterna.

Diskanterna kan du koppla på stereons "högnivå" precis som mellanregistret men du behöver ett delningsfilter till dom för att de inte ska få de låga basfrekvenserna skickade till sig, då det kan medföra en hel del missljud då de inte klarar av den frekvensen. Ett delningsfiler är en liten dosa du sätter mellan högtalaren och stereon för att sålla bort frekvenser högtalaren inte ska spela.

Hoppas det kom till någon hjälp smile

Mvh Ludde
Slutsteg kan även kopplas in via högnivån (Alla steg jag haft kan man de på iaf).


Har aldrig kört med delningsfilter men antar att du kopplar högtalarna på delningsfiltret (mellan register och diskant) för att sen koppla delningsfiltret till stereon/slutsteget.
Det här med billjud är som en drog. Man vill bara ha mer o mer :p.

Angående det här med att koppla slutsteg. Till att börja med så måste slutsteget ha ström för att fungera. Dra en plus kabbel från batteriet till slutsteget (se till att ha rätt tjockleck på kabeln, kolla faq för mer info). Sen måste du även jorda (minus) steget i karossen. Sedan drar man en RCA kabel från stereon till slutsteget (Rca kabeln skickar ljudsignaler till steget). Sen kopplar du högtalarna via högtalar kablar till slutsteget. Enklast är att kolla hur ett slutsteg ser ut om du inte förstår.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

21 761 Inlägg
13 december 2006
#12
Bi0HaZZarD skrev:
Rätta mig någon om jag har fel men slutsteg ska alltid kopplas på lågnivå, alltså rca kontakterna.
Ja, det är bäst. En del gamla bilstereo har inte lågnivåutgång och då får man använda en omvandlare/adapter som gör om högnivå till lågnivå.

Det finns en del steg som har ingång för högnivå också men ljudet kan bli aningen brusigare när man kopplar in där.

Oj. lite sen.
Senast redigerat av Drönirettab (13 december 2006)

Solfilmsmontör
947 Inlägg
13 december 2006
#13
Drönirettab skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
Rätta mig någon om jag har fel men slutsteg ska alltid kopplas på lågnivå, alltså rca kontakterna.
Ja, det är bäst. En del gamla bilstereo har inte lågnivåutgång och då får man använda en omvandlare/adapter som gör om högnivå till lågnivå.

Det finns en del steg som har ingång för högnivå också men ljudet kan bli aningen brusigare när man kopplar in där.

Oj. lite sen.
Jag var också lite sent på de.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Speed FMK
849 Inlägg
13 december 2006
#14
Kornz skrev:
Drönirettab skrev:
Bi0HaZZarD skrev:
Rätta mig någon om jag har fel men slutsteg ska alltid kopplas på lågnivå, alltså rca kontakterna.
Ja, det är bäst. En del gamla bilstereo har inte lågnivåutgång och då får man använda en omvandlare/adapter som gör om högnivå till lågnivå.

Det finns en del steg som har ingång för högnivå också men ljudet kan bli aningen brusigare när man kopplar in där.

Oj. lite sen.
Jag var också lite sent på de.
tongue spelar väl ingen roll. bara han får den hj'lpen han vill ha.


3 627 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
#15
tackar!

Börjar bli lite mer klok på det hela nu tongue

Men om jag skulle vilja ha 2 st slutsteg, ett till mellanregistret och ett till basarna..

Om jag då skaffar ett slutsteg för att koppla in dörrhögtalarna på, ett 4x150w steg.. då kommer jag alltså få 4 lediga "högnivå" utgångar, inte sant? Eftersom slutsteget går på lågnivå?

Då kan jag alltså använda dessa 4 "högnivå" utgångar till ex. diskanter? Det måste la kunna funka?

Rätta mig om jag fattat fel tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

10 287 Inlägg
14 december 2006
#16
Fel håll. Du kommer att få fyra lediga högnivå-ingångar. Dessa använder man om den stereo man har inte har lågnivåutgångar. Då kopplar man stereons högtalarutgångar till stegets högnivåingångar.

Men varför skall du bygga så krångligt att du skall ha separata steg till diskanterna? Kör passivt delat mellan middar och diskanter.

/Göran

ToXtreme skrev:
kommer jag alltså få 4 lediga "högnivå" utgångar, inte sant?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Speed FMK
849 Inlägg
14 december 2006
#17
Sharky skrev:
Men varför skall du bygga så krångligt att du skall ha separata steg till diskanterna? Kör passivt delat mellan middar och diskanter.
Tror nog du får förklara lite enklare om han ska förstå. Han skrev tråden för att han behövde ha lite enklare förklaringar och detdär fattar inte jag ens. Jag har ändå hållt på en del med billjud. tongue

Är det nu så att han förstår så ber jag om ursäkt men i så fall får du gärna förklara det för mig tongue

Mvh Ludde


10 287 Inlägg
14 december 2006
#18
OK,

När man delar upp musiken över flera element, såsom tex bas, mellanregister och diskant, med då:
- Baselement
- Middar
- Diskantelement

så måste man på något sätt se till att rätt frekvenser , toner, dirigeras till dom olika elementen.

För att sortera frekvenser så använder man så kallade filter och det finns två olika sätt att bygga på.

Byggsätt nr 1:

Detta bygger på att man har ett enda slutsteg som spelar alla frekvenser och sedan kopplar man efter slutsteget, på dess högtalarutgångar, in ett filter som dirigerar rätt frekvens till rätt element. Detta kallas för passiva filter.

Byggsätt nr 2:

Detta bygger på att man dirigerar frekvenserna redan på lågnivåsladden från stereon och har separata slutsteg som spelar varsitt frekvensområde. Då bygger man med aktiva filter.


Det finns för och nackdelar med båda byggsätten och normalt i en bilstereoinstallation så använder man båda byggsätten.
Mellan bas och mid kopplar man in ett aktivt filter och kör separat slutsteg till basen.
Då har man två utgångar från sitt aktiva filter: En utgång med bara bas och en utgång som innehåller både mid och diskant.

Denna mid + diskant matar man sedan in i ett andra slutsteg och på dess utgång sätter man ett passivt filter som delar upp ljudet till mid-högtalaren och till diskant-högtalaren.

För och nackdelar kan vi röka in på en annan gång.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 631 Inlägg
14 december 2006
#19

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

3 627 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
#20
Öhm...

Tror jag rörde till det hela själv?

Vad jag hade tänkt va följande, en DINenhet på 4x52w med 2RCA utgångar..

1st 2x600w slutsteg till basarna

1st 4x150w slutsteg till mellanregistret

Sedan använda de 4 högnivå utgångarna på stereon till diskanterna

Så borde man väl kunna göra? Tycker själv att det där inte vart så rörigt! Vill bara veta om det är möjligt att göra så!

För slutsteget till mellanregistret går på lågnivå (RCA) inte sant?

Där är egentligen allt jag undrar smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)


Sök