Soderqvist skrev:
Hejsan!
Nu har det blivit en hel del trådar här på garaget, börjar ångra mitt bilköp lite smått.
Hämtade bilen den 1/4 och idag 7/4 var första dagen då temperaturen låg på så pass hög nivå att jag ville använda ACn (Har tidigare bara legat på runt 0 - 3+, men så klart så fungerade den inte och den kylde inte EN grad, luften som kom in i kupen var till och med varmare än utetemperaturen...
Var in till bilhandlaren
igen och påpekade detta och även det faktum att dom skrivit att funktionen är/var/har "Osäker/viss försämring" i varudeklarationen men att den inte fungerade OHT.
Enligt bilhandlaren så skrev dom så på alla deras bilar, vet inte om det är något fult sätt för en handlare att komma undan men att inte säga att ACn är defekt då detta troligen skulle innebära att många av dom defekta bilarna inte blir sålda
I annonsen och på kartongbiten på rutan på bilen så står det klart och tydligt att bilen är utrustad med AC och jag tolkar det som om att bilen har en AC med viss försämrad funktion (Vilket man kan vänta sig av en begagnad bil), inte att den är helt ur funktion.. I så fall så tycker jag att dom ska skriva i varudeklarationen att den är defekt.
Känner mig så grymt lurad på den här bilen så jag vet inte vart jag ska ta vägen, det ända jag fick till svar från chefen på bilfirman var att dom kunde be mekanikerna ta en titt på vad det kunde vara för fel när dom ändå åtgärdade mina andra "påpekanden" (Kass huvudbromscylinder, köldstartsproblem etc) och komma med ett konstandsförslag på vad det skulle kosta
mig att få det fixat. och detta var också "om dom har tid"
Hur tolkar ni andra detta? Finns det någon organisation man kan vända sig till typ ARN eller Motormännen för att få hjälp? Känns som om man bara blir överkörd av firman och att dom inte har några skyldigheter alls, är det någon annan som råkat ut för samma sak men lyckats få hjälp? Borde ACn omfattas av garantin som handlarna lämnar när dom inte uppger att ACn är defekt?