3751
Sök

ACC kyler ej, borde det gå på garantin?

660 Inlägg
7 april 2015
Trådstartare
Hejsan!

Nu har det blivit en hel del trådar här på garaget, börjar ångra mitt bilköp lite smått.
Hämtade bilen den 1/4 och idag 7/4 var första dagen då temperaturen låg på så pass hög nivå att jag ville använda ACn (Har tidigare bara legat på runt 0 - 3+, men så klart så fungerade den inte och den kylde inte EN grad, luften som kom in i kupen var till och med varmare än utetemperaturen...

Var in till bilhandlaren igen och påpekade detta och även det faktum att dom skrivit att funktionen är/var/har "Osäker/viss försämring" i varudeklarationen men att den inte fungerade OHT.

Enligt bilhandlaren så skrev dom så på alla deras bilar, vet inte om det är något fult sätt för en handlare att komma undan men att inte säga att ACn är defekt då detta troligen skulle innebära att många av dom defekta bilarna inte blir sålda

I annonsen och på kartongbiten på rutan på bilen så står det klart och tydligt att bilen är utrustad med AC och jag tolkar det som om att bilen har en AC med viss försämrad funktion (Vilket man kan vänta sig av en begagnad bil), inte att den är helt ur funktion.. I så fall så tycker jag att dom ska skriva i varudeklarationen att den är defekt.

Känner mig så grymt lurad på den här bilen så jag vet inte vart jag ska ta vägen, det ända jag fick till svar från chefen på bilfirman var att dom kunde be mekanikerna ta en titt på vad det kunde vara för fel när dom ändå åtgärdade mina andra "påpekanden" (Kass huvudbromscylinder, köldstartsproblem etc) och komma med ett konstandsförslag på vad det skulle kosta mig att få det fixat. och detta var också "om dom har tid"

Hur tolkar ni andra detta? Finns det någon organisation man kan vända sig till typ ARN eller Motormännen för att få hjälp? Känns som om man bara blir överkörd av firman och att dom inte har några skyldigheter alls, är det någon annan som råkat ut för samma sak men lyckats få hjälp? Borde ACn omfattas av garantin som handlarna lämnar när dom inte uppger att ACn är defekt?

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Forummoderator
17 969 Inlägg
8 april 2015
Soderqvist skrev:
Hejsan!

Nu har det blivit en hel del trådar här på garaget, börjar ångra mitt bilköp lite smått.
Hämtade bilen den 1/4 och idag 7/4 var första dagen då temperaturen låg på så pass hög nivå att jag ville använda ACn (Har tidigare bara legat på runt 0 - 3+, men så klart så fungerade den inte och den kylde inte EN grad, luften som kom in i kupen var till och med varmare än utetemperaturen...

Var in till bilhandlaren igen och påpekade detta och även det faktum att dom skrivit att funktionen är/var/har "Osäker/viss försämring" i varudeklarationen men att den inte fungerade OHT.

Enligt bilhandlaren så skrev dom så på alla deras bilar, vet inte om det är något fult sätt för en handlare att komma undan men att inte säga att ACn är defekt då detta troligen skulle innebära att många av dom defekta bilarna inte blir sålda

I annonsen och på kartongbiten på rutan på bilen så står det klart och tydligt att bilen är utrustad med AC och jag tolkar det som om att bilen har en AC med viss försämrad funktion (Vilket man kan vänta sig av en begagnad bil), inte att den är helt ur funktion.. I så fall så tycker jag att dom ska skriva i varudeklarationen att den är defekt.

Känner mig så grymt lurad på den här bilen så jag vet inte vart jag ska ta vägen, det ända jag fick till svar från chefen på bilfirman var att dom kunde be mekanikerna ta en titt på vad det kunde vara för fel när dom ändå åtgärdade mina andra "påpekanden" (Kass huvudbromscylinder, köldstartsproblem etc) och komma med ett konstandsförslag på vad det skulle kosta mig att få det fixat. och detta var också "om dom har tid"

Hur tolkar ni andra detta? Finns det någon organisation man kan vända sig till typ ARN eller Motormännen för att få hjälp? Känns som om man bara blir överkörd av firman och att dom inte har några skyldigheter alls, är det någon annan som råkat ut för samma sak men lyckats få hjälp? Borde ACn omfattas av garantin som handlarna lämnar när dom inte uppger att ACn är defekt?

Jag har följt dina trådar och får nog hålla med om att du haft redig otur. En "Hynda" brukar knalla på utan besvär.
Jag har ju jobbat som bilhandlare men regler ändras så reservation för detta... Hade du kommit till mig med dessa problem hade jag gjort följande:

- Reparerat hela bilen.
- AC är jag osäker på men jag hade gjort det som ren goodwill om inte annat. På en -07 bör den fungera.

Alla AC-system måste fyllas på var 7-10 år då ämnet som används är extremt flyktigt och inga slangar på jorden i en vibrerande omgivning kan hålla gasen på plats för alltid. Fullt normalt. Kylen hemma har kopparrör och står still...

Är handlaren MRF-ansluten måste denna följa råd från ARN om de inte vill mista medlemskapet. En mindre handlare kan få en rekommendation av ARN att åtgärda problemet men kan fritt välja att strunta i detta. Då hamnar de på "Svarta listan" Kolla om din handlare är med på denna. Sök på internet eller ring ARN.

Din kommun tillhandahåller en konsumentrådgivare. Prata med denna. Tjänsten är gratis.
De problem du tog upp i en annan tråd om att bilen vägrar gasa iväg när den är kall ser jag som ett trafiksäkerhetsproblem och detta SKA handlaren fixa. Men återigen: Om han vill.

Inte kul.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 459 Inlägg
8 april 2015
försök att häva köpet,blir ju bara mer o mer fel på bilen

660 Inlägg
8 april 2015
Trådstartare
zzr94092 skrev:
försök att häva köpet,blir ju bara mer o mer fel på bilen

Enligt lag/regler så har handlaren 2 försök på sig att rätta till felen man påtalar, sen kan man kräva återköp. Just nu känns det som det ända jag vill göra, ska ge han det erbjudandet på fredag när jag åker in så får vi se om han tar det eller om han vill fortsätta bråka. Betalade ändå det dyraste priset på blocket i Sverige för Sonatan så jag vet att dom gör sig en riktigt riktigt fet vinst på bilen och det svider i mina ögon ännu mer än om jag hade blivit lurad på en billig bil.

Var förbi en annan Huyndai handlare idag med bilen och sa att jag ville ha svart på vitt att ACn inte fungera, papper som jag kunde använda i min anmälan till ARN. Detta skulle dock kosta en timpenning för dom att fixa så dom erbjöd sig att kolla funktionen gratis samt att jag fick använda dom som referens vid tvist. Jävligt bra och snällt av den firman!

Iaf så var meken ut och starta bilen, tryckte på AC-knappen och konstatera att den var helt död... Han öppnade huven och sa åt mig att trycka på AC-knappen, också denna gång... Helt död. Han sa bara kort att nej den här ACn fungerar inte ÖHT.

Han sa även att man kunde plugga i diagnosverktyget i ODB-uttaget och på så sätt få fram temperaturen i kylkanalerna men att det inte var någon idé då det redan till 100% var säkert att kompressorn var död/inte gick igång.

Så att Huyndai handlare nr 1 som jag köpte bilen av inte har kollat ACns funktion känns just nu som en ren och skär lögn, när en mekaniker på 30 sek (inkl titten under huven) med ett knapptryck kunde konstatera att den var helt kass så borde väll dom som ändå har gjort en varudeklaration också upptäckt detta.

Tyvärr hade konsumentverket stängt för tillfället så jag får ta och ringa till dom imorgon, få se vad jag får för råd från deras håll och om det eventuellt måste gå så långt som en anmälan till ARN eller rent av civilrätten (Har tecknat försäkring för såna kostnader, så jag kommer inte backa!)

Fan man betalar handlarna dyra pengar för bilarna för att slippa sån här skit...

736 Inlägg
8 april 2015
Vad tråkigt att det blivit så mycket strul. Gällande AC ska dock tilläggas att en del biltillverkare har gjort så att A/C-kompessorn aldrig startar när utetemperaturen understiger ett visst värde. Det gör det svårt att prova om A/C:n fungerar om man köper på vintern. Vet inte om det är så på Hyundai men det skulle kunna vara därför som firman angav funktion okänd. Sedan har alla A/C-system en tryckvakt som gör att kompressorn inte startar om det är för lite gas eftersom det är olja i gasen som smörjer kompressorn. Så det kan vara något enkelt som en läckande slang som är fel och inte hela kompressorn.

Jag skulle åka till en firma som specialicerar sig på A/C-system. De kan felsöka och provtrycka systemet för inte allt för mycket pengar. De brukar bjuda på felsökningen sedan om de får åtgärda felet...

Det finns inget A/C-system som fungerar hela bilens livslängd...

660 Inlägg
8 april 2015
Trådstartare
frasse4 skrev:
Vad tråkigt att det blivit så mycket strul. Gällande AC ska dock tilläggas att en del biltillverkare har gjort så att A/C-kompessorn aldrig startar när utetemperaturen understiger ett visst värde. Det gör det svårt att prova om A/C:n fungerar om man köper på vintern. Vet inte om det är så på Hyundai men det skulle kunna vara därför som firman angav funktion okänd. Sedan har alla A/C-system en tryckvakt som gör att kompressorn inte startar om det är för lite gas eftersom det är olja i gasen som smörjer kompressorn. Så det kan vara något enkelt som en läckande slang som är fel och inte hela kompressorn.

Jag skulle åka till en firma som specialicerar sig på A/C-system. De kan felsöka och provtrycka systemet för inte allt för mycket pengar. De brukar bjuda på felsökningen sedan om de får åtgärda felet...

Det finns inget A/C-system som fungerar hela bilens livslängd...

Jag är medveten om att en beräknad årförlust av gasen ska man räkna med, det där med att ACn inte fungerar på vintern på vissa bilar stämmer, exempelvis VAG har så på sina bilar, dock inte Huyndai.

Står tom i instruktionsboken att ACn ska köras med jämna mellanrum även vintertid.

Är också medveten om att felet kan kosta mellan 1 500 kr - 35 000 kr beroende på vad det är och vem som lagar, dock anser jag att det är fult av en Huyndai verkstad att sälja en bil och skriva att ACns status är Okänd/Nedsatt funktion när kompressorn är död och det är så enkelt som att antingen gå in via ODB eller bara trycka på AC-knappen för att konstatera att den är dålig. Kan nästan betta hela bilen på att dom var fullt medveten om att den inte fungerade men istället för att sänka priset så satt dom status Okänd/Viss försämring istället för Felaktig/kräver reparation på varudeklarationen.

Jag kan ta på mig att laga ACn själv, men då ska jag betala ett mer rätt pris för bilen också, inte dyrast i Sverige!

4 459 Inlägg
8 april 2015
kör på defroster läget upp på rutan,då ska AC funka

660 Inlägg
8 april 2015
Trådstartare
zzr94092 skrev:
kör på defroster läget upp på rutan,då ska AC funka

Ja jag vet, jag har tom en knapp för att slå på ACn när jag vill istället för att automatiken ska sköta det. Den är iaf som skrivits tidigare granskad och kollad av en certifierad, auktoriserad Huyndai mekaniker nu från en annan Huyndai firma och han dömde som jag skrev tidigare ut ACns funktion efter typ 30 sek.

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
8 april 2015
helt spontant skulle jag ta och snacka med förra ägaren och frågade vad bilfirman sa när dom bytte in bilen smile

kan ge mig f-n på att dom kommer säga att dom dömde ut ac vid inbytet redan..
och att dom visste om att den var död men skiter i det..ajabaja att göra så smile

Kör fort så hinner inget hända...

660 Inlägg
8 april 2015
Trådstartare
Growe skrev:
helt spontant skulle jag ta och snacka med förra ägaren och frågade vad bilfirman sa när dom bytte in bilen smile

Du, det var inte en dum idé för jag bytte in gamla bruksbilen och då fick man uppge precis vad som fungerade och inte fungerade vid inbytestillfället, det fick säkert "gubben" som hade bilen innan mig också göra.

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
8 april 2015
Soderqvist skrev:
Growe skrev:

Du, det var inte en dum idé för jag bytte in gamla bruksbilen och då fick man uppge precis vad som fungerade och inte fungerade vid inbytestillfället, det fick säkert "gubben" som hade bilen innan mig också göra.

skulle nog tro det..  dom bs hela tiden inget säkrare att handla av bilhandlare än privatpersoner.

Kör fort så hinner inget hända...

660 Inlägg
11 april 2015
Trådstartare
Har nu pratat med Konsumentverket och enligt dom så finns det inget jag kan göra, att skriva ett O i varudeklarationen är en friskrivning bilhandlare kan göra om dom inte vill uppge att den är trasig.

Hade dom dock skrivit N på ACCn så hade jag haft rätt, fast det säger väll sig självt! Blev en dyr läxa men jag lärde mig nått iaf

//Soderqvist

97 Inlägg
13 april 2015
Södda kolla med han som håller till i Åshammar som håller på med ac. Hör hört att han är duktig på ac och bra i pris. Benny brukar lämna till honom så ring och fråga vad har tar för jobbet om du måste laga själv eller om du har så pass många fel att du får lämna tillbaks bilen. Hans nr är iaf +46730569816. Micke Noren

Sök