3956
Sök

Driva in skuld med endast ett muntligt avtal?

Egenföretagare
999 Inlägg
13 december 2006
Trådstartare
Kan man få hjälp av kronofogden med det? Har ju bevis i form av (ganska) regelbunden insättning av ränta. Det gäller ca 30 000 kr som en nära kompis lånat ut..

Vet att dom skulle skrivit ett avtal men nu är det för sent att vara efterklok

Colaberoende
1 219 Inlägg
13 december 2006
Vägrar han totalt att betala? Han måste ju ha någonting av värde som du kan skrivas på eller ta över?

Klart du kan sätta Fogden på det men risken finns att han bara gör skulden större pg.a räntorna + att du måste söka om på nytt varje år.

Lättaste är nog att lösa det privat. (Otrevligast också)

/Ena

FreddeK
14 december 2006
du är själv inte inblandad utan det är din nära vän som strular med en anna lirare om pengar om jag läste rätt?

Miklen
14 december 2006
Ja försöka kanske man kan.. Men det blir väl ord mot ord angående pengarna då väl ? om d inte finns några "bevis" ?

9 108 Inlägg
14 december 2006
Fy fan för att låna ut så mycket pengar... Har dom vittne på avtalet?

8 883 Inlägg
14 december 2006
Om inte kronofogden hjälper så kan du alltid hänvisa din vän till HA, då brukar betalningsförmågan infinna sig ganska snabbt i dom flesta fall.

Fotograf på tierpidag.se

643 Inlägg
14 december 2006
Hamilton skrev:
Om inte kronofogden hjälper så kan du alltid hänvisa din vän till HA, då brukar betalningsförmågan infinna sig ganska snabbt i dom flesta fall.

tror du man kan springa till dom när det gäller vad som helst? isf skulle dom ha fullt upp med å leta nån sliten Mt5 åt snorungar och såna saker :S

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
18 december 2006
Baltic Inkasso ska vara rätt pålitliga killar för sånt där, har jag hört. wink

911 Inlägg
18 december 2006
pUs skrev:

tror jag såg dokumentären på insider, var det inte dom som höll på med att lämna grishuvuden vid deras hus ? hehe

pic up the phone, wazzzaaa

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
18 december 2006
zortep skrev:
pUs skrev:

tror jag såg dokumentären på insider, var det inte dom som höll på med att lämna grishuvuden vid deras hus ? hehe

Yeah!

Vill minnas att dom hade en kul formulering på sin hemsida, om nån "stämpelservice" man kunde använda. Dvs, man betalade ett par hundra för att få deras stämpel att använda längst ner på en indrivning man skickar nånstans: "Blotta åsynen av vår stämpel brukar öka betalningsviljan högst markant.. "  wink

130 Inlägg
18 december 2006
Lite dumt att låna ut sånna pengar utan att krita ner nåt på ett papper och ha det signerat av båda parter och helst en tredje som "borgenär" eller nåt. Kan ju hämta rätt utförliga dokument på nätet. Tror det är rätt rökt vad lagen gäller. Återstår väl bara att driva in med däckjärnet.

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
18 december 2006
Ja, det är skitdumt. Jag har x antal tusen ute som jag antagligen aldrig får tillbaka.

Sök