4316
Sök

220e bensinare går mycket dåligt efter toplockspackning byte.

42 Inlägg
15 april 2015
Trådstartare
Hojjt, Jo så jag äger en Mercedes w124 220e, som jag nyligen har bytt toplockspackning på för den tröck ut olja på grenrörs sidan.

Allt gick som det skulle och följde instruktioner ifrån utskrifter jag fått ifrån en mercedes verkstad där jag bor, allt som ska dras åt med moment är åtdraget med rätt antal N, packningen satt som en smäck och det mesta gick smärtfritt, och uppstarten gick utmärkt, men när jag kom till skolan dagen efter och skulle köra ut den ur garaget så gick motorn riktigt dåligt (Hostar, viner, hög tomgång, ryker).

Hostar, har jag ingen aning om varför den gör det. Alla sensorer och kablar ets är helt intakta och fina, vacuumslangarna sitter där dom ska. Om någon har nå andra förslag på vad som kan vara fel så skriv på..

Viner, tror jag jag vet varför. När vi höll på med avgas kammen (det är dubbla kammar på 220e motorerna) och låste den med ett speciellt verktyg så den inte skulle röra sig, men man får lov å skruva av själva kugghjulet för å få ner kedjan vid demontering av toppen. Aja iaf när vi satte dit kugghjulet igen vid montering så kan den ha dragits åt en kugg fel, (kammen står riktigt men hjulet står fel) OBS detta är bara vad jag tror kan vara anledningen till vinandet.

hög tomgång har den när den är kall, men direkt när den når 80 grader så går den ner på jätte låga varv å börjar hosta å hoppa runt, men går felfritt när man åker.

Rykandet har avtagit, troligen lite kylarvatten som kommit i cylindrarna när jag lyfte på toppen.

Mvh Alex, förtvivlad merca ägare...
Senast redigerat av AlexRosenquist (15 april 2015)

Sök