2394
Sök

Köpråd: Tillförlitlig kombi med budget 60.000:-

1 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#1
Hej,

Min partner och jag letar efter vår första kombi som ska passa oss och vårt kommande barn. Den ska vara tillräckligt stor för att få plats med barnvagn, barnstol och lite veckohandling. Vår budget ligger på 60.000 kronor.

Våra krav är dessa:

- Bra säkerhet.
- En tillförlitlig och stabil bil där man inte behöver åka till verkstaden stup i kvarten.
- Reparationer som inte är jättedyra när det väl händer något.
- Bilen ska helst inte vara äldre än 10 år. 
- Milttal under 15.000.


Vad skulle ni rekommendera baserat på våra behov och önskemål?
Senast redigerat av vinteris (26 april 2015)

Of World
3 372 Inlägg
26 april 2015
#2
Toyota? typ avensis

Vet inte hur det är med Prius och barnvagn men dom är ganska stora och problemfria bilar om man läser runt på nätet. som dessutom går billigt.

Någon annan får uttala sig den delen med barnvagn i prius aldrig provat själv ^^ om det förstås inte är ett jätte krav på kombi bil

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

245 Inlägg
26 april 2015
#3
Med dom kraven hade jag nog kikat på VW Passat eller Saab 9-5, känns som mycket bil för pengarna, speciellt Saabarna.


Evildan
26 april 2015
#4
Hej och välkommen hit till vår brokiga skara.

Jag sällar mig till första förslaget (såklart) gällande Prius om bagageutrymmet är tillräckligt, det är ändock större i en Prius än i en Volvo V60.

Annars om en kombi är ett måste är den föreslagna Avensisen en mycket bra kandidat då den uppfyller samtliga dina krav utan några tråkiga oilsludges eller klapprande framvagnar som är vanligt förekommande i andra inkommna ovan föreslagna bilar. wink

Eller varför inte en Honda Accord?
Senast redigerat av Evildan (26 april 2015)

245 Inlägg
26 april 2015
#5
Evildan skrev:
Hej och välkommen hit till vår brokiga skara.

Jag sällar mig till första förslaget (såklart) gällande Prius om bagageutrymmet är tillräckligt, det är ändock större i en Prius än i en Volvo V60.

Annars om en kombi är ett måste är den föreslagna Avensisen en mycket bra kandidat då den uppfyller samtliga dina krav utan några tråkiga oilsludges eller klapprande framvagnar som är vanligt förekommande i andra inkommna ovan föreslagna bilar. wink

Eller varför inte en Honda Accord?

Dock så är framvagnsproblemen först och främst på dom tidgare VAG bilarna (för 60k för man en 2005)
Oilsludgeproblemen på Saabarna är också dom tidigare modellerna, en 06 som man får för 60k är oilsludge inget problem längre.

Är du betald av Toyota för att göra reklam för Prius?
Senast redigerat av Fjellner (26 april 2015)


Forummoderator
9 299 Inlägg
26 april 2015
#6
Pålitligt. Dvs japanskt om man generaliserar lite.

Toyotas olika modeller, Honda Accord eller CRV, Mazda 6, Legacy.

Vill man vara lite udda och få extremt mycket bil för pengarna så kan ju en Rover 75 tourer eller varför inte en MG ZT-T vara ett intressant köp.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
26 april 2015
#7
Fjellner skrev:
Evildan skrev:
Hej och välkommen hit till vår brokiga skara.

Jag sällar mig till första förslaget (såklart) gällande Prius om bagageutrymmet är tillräckligt, det är ändock större i en Prius än i en Volvo V60.

Annars om en kombi är ett måste är den föreslagna Avensisen en mycket bra kandidat då den uppfyller samtliga dina krav utan några tråkiga oilsludges eller klapprande framvagnar som är vanligt förekommande i andra inkommna ovan föreslagna bilar. wink

Eller varför inte en Honda Accord?

Dock så är framvagnsproblemen först och främst på dom tidgare VAG bilarna (för 60k för man en 2005)
Oilsludgeproblemen på Saabarna är också dom tidigare modellerna, en 06 som man får för 60k är oilsludge inget problem längre.

Är du betald av Toyota för att göra reklam för Prius?

Det har du iofs rätt i gällande framvagnar och sludge, då borde alltså det vara problemfritt att äga dessa?
Men har inte dom överladdade VAG-snurrorna också haft/har problem med sludge som är pga dom för långa serviceintervallerna? Eller är även det fixat? Nu föreslog du visserligen specifikt inte någon överladdad folkvagn utan jag frågar ändå då du förefaller ha kunskapen gällande dessa.

Nä, jag arbetar inom en annan fordonstillverkande koncern.
Varför frågar du det?

245 Inlägg
26 april 2015
#8
Evildan skrev:
Fjellner skrev:
Evildan skrev:
Hej och välkommen hit till vår brokiga skara.

Jag sällar mig till första förslaget (såklart) gällande Prius om bagageutrymmet är tillräckligt, det är ändock större i en Prius än i en Volvo V60.

Annars om en kombi är ett måste är den föreslagna Avensisen en mycket bra kandidat då den uppfyller samtliga dina krav utan några tråkiga oilsludges eller klapprande framvagnar som är vanligt förekommande i andra inkommna ovan föreslagna bilar. wink

Eller varför inte en Honda Accord?

Dock så är framvagnsproblemen först och främst på dom tidgare VAG bilarna (för 60k för man en 2005)
Oilsludgeproblemen på Saabarna är också dom tidigare modellerna, en 06 som man får för 60k är oilsludge inget problem längre.

Är du betald av Toyota för att göra reklam för Prius?

Det har du iofs rätt i gällande framvagnar och sludge, då borde alltså det vara problemfritt att äga dessa?
Men har inte dom överladdade VAG-snurrorna också haft/har problem med sludge som är pga dom för långa serviceintervallerna? Eller är även det fixat? Nu föreslog du visserligen specifikt inte någon överladdad folkvagn utan jag frågar ändå då du förefaller ha kunskapen gällande dessa.

Nä, jag arbetar inom en annan fordonstillverkande koncern.
Varför frågar du det?

Problemfritt är det aldrig att äga en bil oavsett märke.
Oilsludge på 1.8T beror som sagt pga dessa j*vla longlife servicarna, skippar man att köra på longlife servicar och kör på vanlig olja och vanliga intervall istället för longlife så ska det inte vara några problem.

Dessa longlife servicar och allt skit med "longlife" i namnet rekomenderar jag att man håller sig långt ifrån om man vill ha en bil som ska hålla under en längre tid, för det finns inte en enda fördel med dessa servicar och oljor.
Det är snarare att be om problem, oavsett märke och modell!


Evildan
26 april 2015
#9
Fjellner skrev:
Evildan skrev:
Fjellner skrev:

Dock så är framvagnsproblemen först och främst på dom tidgare VAG bilarna (för 60k för man en 2005)
Oilsludgeproblemen på Saabarna är också dom tidigare modellerna, en 06 som man får för 60k är oilsludge inget problem längre.

Är du betald av Toyota för att göra reklam för Prius?

Det har du iofs rätt i gällande framvagnar och sludge, då borde alltså det vara problemfritt att äga dessa?
Men har inte dom överladdade VAG-snurrorna också haft/har problem med sludge som är pga dom för långa serviceintervallerna? Eller är även det fixat? Nu föreslog du visserligen specifikt inte någon överladdad folkvagn utan jag frågar ändå då du förefaller ha kunskapen gällande dessa.

Nä, jag arbetar inom en annan fordonstillverkande koncern.
Varför frågar du det?

Problemfritt är det aldrig att äga en bil oavsett märke.
Oilsludge på 1.8T beror som sagt pga dessa j*vla longlife servicarna, skippar man att köra på longlife servicar och kör på vanlig olja och vanliga intervall istället för longlife så ska det inte vara några problem.

Dessa longlife servicar och allt skit med "longlife" i namnet rekomenderar jag att man håller sig långt ifrån om man vill ha en bil som ska hålla under en längre tid, för det finns inte en enda fördel med dessa servicar och oljor.
Det är snarare att be om problem, oavsett märke och modell!

Det kan givetvis vara mer eller mindre problem med ett bilägande och just Asiater är vida kända för sin tillförlitlighet.

Så köper man en överladdad VW med full servicebok enligt intervall är det alltså stor risk för just sludge?
Låter vanskligt anser jag när inte ens tillverkaren av fordonet klarar av att serva det på rätt vis för just ett problemfritt ägande.

Jag instämmer gällande ditt tänk om intervaller, en olja ska bytas minst 1gång/år oavsett körd sträcka eller vid ca 1500/2000mil beroende på motortyp och körsätt.
Longlifeservice innebär i regel det motsatta, inte fel på oljan i sig dock.

245 Inlägg
26 april 2015
#10
Evildan skrev:
Fjellner skrev:
Evildan skrev:
Det har du iofs rätt i gällande framvagnar och sludge, då borde alltså det vara problemfritt att äga dessa?
Men har inte dom överladdade VAG-snurrorna också haft/har problem med sludge som är pga dom för långa serviceintervallerna? Eller är även det fixat? Nu föreslog du visserligen specifikt inte någon överladdad folkvagn utan jag frågar ändå då du förefaller ha kunskapen gällande dessa.

Nä, jag arbetar inom en annan fordonstillverkande koncern.
Varför frågar du det?

Problemfritt är det aldrig att äga en bil oavsett märke.
Oilsludge på 1.8T beror som sagt pga dessa j*vla longlife servicarna, skippar man att köra på longlife servicar och kör på vanlig olja och vanliga intervall istället för longlife så ska det inte vara några problem.

Dessa longlife servicar och allt skit med "longlife" i namnet rekomenderar jag att man håller sig långt ifrån om man vill ha en bil som ska hålla under en längre tid, för det finns inte en enda fördel med dessa servicar och oljor.
Det är snarare att be om problem, oavsett märke och modell!

Det kan givetvis vara mer eller mindre problem med ett bilägande och just Asiater är vida kända för sin tillförlitlighet.

Så köper man en överladdad VW med full servicebok enligt intervall är det alltså stor risk för just sludge?
Låter vanskligt anser jag när inte ens tillverkaren av fordonet klarar av att serva det på rätt vis för just ett problemfritt ägande.

Jag instämmer gällande ditt tänk om intervaller, en olja ska bytas minst 1gång/år oavsett körd sträcka eller vid ca 1500/2000mil beroende på motortyp och körsätt.
Longlifeservice innebär i regel det motsatta, inte fel på oljan i sig dock.

Stor och stor, den är STÖRRE iallafall, beror dock lite på hur bilen är körd.
Korta körningar är sämre än långkörningar t.ex.

Dock går det att åka in på VW och få bilen omprogramerad så den säger till om service vid 1500 mil istället för 3000 mil vilket jag rekomenderar starkt.

Köper man en bil som är longlifeservad skulle jag rekomendera att byta olja och filter direkt, sen efter 500 mil igen och efter det köra oljebyten med 1500mils intervaller.


Evildan
26 april 2015
#11
Fjellner skrev:
Evildan skrev:
Fjellner skrev:

Problemfritt är det aldrig att äga en bil oavsett märke.
Oilsludge på 1.8T beror som sagt pga dessa j*vla longlife servicarna, skippar man att köra på longlife servicar och kör på vanlig olja och vanliga intervall istället för longlife så ska det inte vara några problem.

Dessa longlife servicar och allt skit med "longlife" i namnet rekomenderar jag att man håller sig långt ifrån om man vill ha en bil som ska hålla under en längre tid, för det finns inte en enda fördel med dessa servicar och oljor.
Det är snarare att be om problem, oavsett märke och modell!

Det kan givetvis vara mer eller mindre problem med ett bilägande och just Asiater är vida kända för sin tillförlitlighet.

Så köper man en överladdad VW med full servicebok enligt intervall är det alltså stor risk för just sludge?
Låter vanskligt anser jag när inte ens tillverkaren av fordonet klarar av att serva det på rätt vis för just ett problemfritt ägande.

Jag instämmer gällande ditt tänk om intervaller, en olja ska bytas minst 1gång/år oavsett körd sträcka eller vid ca 1500/2000mil beroende på motortyp och körsätt.
Longlifeservice innebär i regel det motsatta, inte fel på oljan i sig dock.

Stor och stor, den är STÖRRE iallafall, beror dock lite på hur bilen är körd.
Korta körningar är sämre än långkörningar t.ex.

Dock går det att åka in på VW och få bilen omprogramerad så den säger till om service vid 1500 mil istället för 3000 mil vilket jag rekomenderar starkt.

Köper man en bil som är longlifeservad skulle jag rekomendera att byta olja och filter direkt, sen efter 500 mil igen och efter det köra oljebyten med 1500mils intervaller.

Men då är ju motorn redan påverkad negativt av den för långa intervallen om den rullat 10år på det viset?
Jag skulle då inte ta in en sådan bil med "tio tänger"  ens.

245 Inlägg
26 april 2015
#12
Evildan skrev:
Fjellner skrev:
Evildan skrev:
Det kan givetvis vara mer eller mindre problem med ett bilägande och just Asiater är vida kända för sin tillförlitlighet.

Så köper man en överladdad VW med full servicebok enligt intervall är det alltså stor risk för just sludge?
Låter vanskligt anser jag när inte ens tillverkaren av fordonet klarar av att serva det på rätt vis för just ett problemfritt ägande.

Jag instämmer gällande ditt tänk om intervaller, en olja ska bytas minst 1gång/år oavsett körd sträcka eller vid ca 1500/2000mil beroende på motortyp och körsätt.
Longlifeservice innebär i regel det motsatta, inte fel på oljan i sig dock.

Stor och stor, den är STÖRRE iallafall, beror dock lite på hur bilen är körd.
Korta körningar är sämre än långkörningar t.ex.

Dock går det att åka in på VW och få bilen omprogramerad så den säger till om service vid 1500 mil istället för 3000 mil vilket jag rekomenderar starkt.

Köper man en bil som är longlifeservad skulle jag rekomendera att byta olja och filter direkt, sen efter 500 mil igen och efter det köra oljebyten med 1500mils intervaller.

Men då är ju motorn redan påverkad negativt av den för långa intervallen om den rullat 10år på det viset?
Jag skulle då inte ta in en sådan bil med "tio tänger"  ens.

Nja motorn i sig tar inte skada, det som händer är att oljesilen sätter igen och oljelampan börjar lysa vid 4000-5000 varv.
En ny sil kostar en hundring eller två, och har den inte blivit igensatt så kan man förhindra att den gör det om man börjar serva den med tätare intervaller, förslagsvis 1500 mil.

Det som skadar motorn är om man kör den efter att detta har hänt.


531 Inlägg
26 april 2015
#13
En nyare v70 kom jag och tänka på direkt så det är mitt förslag.



Sök