4438
Sök

Köpråd: BMW 325i e90 -06

70 Inlägg
3 maj 2015
Trådstartare
#21
saab_sonett skrev:
PITSTOP skrev:
StefanH95 skrev:

Vad ligger dom på l/m om man inte har en tung fot? Å vad drar dieseln då? Tack för svar! big_smile

EDIT: dåligt utbud av 325D Sedan, nån annan modell som du skulle rekommendera som drar lite mindre isf? 100k kr ligger min absoluta gräns på!

Blandad ligger de på 1.2liter/milen... Spelar ingen roll vad folk har hört och vet och står på nätet. 1.1-1.3 är blandad siffror.

325d går att köra på 0.7-0.8 och då får man ur ca 300hk ur den smile

En 325i aut. -06 drar ca 0,75l/mil landsväg. Verifierat av trovärdig BMW-guru.

Haha oj, ska köra på manuell så borde ju ligga där omkring isåfall! haha

116 Inlägg
3 maj 2015
#22
Min 325i E90 manuell drar strax under litern blandad körning och halvtung högerfot


144 Inlägg
3 maj 2015
#23
Inte en chans att en 325i N52 drar 1.2l/mil under en NORMAL körcykel. 0.85-1 l/milen är närmare sanningen, detta baserar jag på hur mycket vår 330i dricker.


huh?
10 427 Inlägg
3 maj 2015
#24
Jag har haft en 325i 2006 med 2,5l N52-motorn sedan april förra året och har kört ca 900mil med den snart. Jag är väl rätt så nöjd, men jag vill nog påstå att jag föredrar E46 rent körmässigt. Även lite skeptisk till valvetronic och avsaknaden av spjällhus pga att jag tycker att känslan vid gaspådrag är lite skum jämfört med E46:an (dock old school M52:a med gasvajer från pedal till spjällhus), men det är rätt så skapligt flås trots allt wink

Förbrukningsmässigt tycker jag att den ligger rätt så högt med motsvarande körning som mina andra två bilar. Jamena.. 323Cin som jag har kört ca 5000mil med kanske snittar runt 1,1l/mil ungefär som min Volvo 740 GLT 16V när jag brukskörde den (kört ca 8000mil med den), men 325:an drar ca 1,3liter/mil med motsvarande körning. Finns en liten risk att man plågar N52:an mer för att den knappt hörs (??) cool

Men på längre sträckor går det ju att komma ned till acceptabel förbrukning, t ex Falun-Hedemora (70-80väg) med nitisk hastighetshållning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-99414a96bdc344d6455f7af407139cc2.jpg

Angående själva motorn så har väl vissa topplock bytts ut till en variant med annan design pga att ventilerna har tickat, har dock inte hört något speciellt på min egen 325:a som är tillverkad i januari 2006 (relativt tidig).


Handledare
1 481 Inlägg
3 maj 2015
#25
steifan skrev:
Jag har haft en 325i 2006 med 2,5l N52-motorn sedan april förra året och har kört ca 900mil med den snart. Jag är väl rätt så nöjd, men jag vill nog påstå att jag föredrar E46 rent körmässigt. Även lite skeptisk till valvetronic och avsaknaden av spjällhus pga att jag tycker att känslan vid gaspådrag är lite skum jämfört med E46:an (dock old school M52:a med gasvajer från pedal till spjällhus), men det är rätt så skapligt flås trots allt wink

Förbrukningsmässigt tycker jag att den ligger rätt så högt med motsvarande körning som mina andra två bilar. Jamena.. 323Cin som jag har kört ca 5000mil med kanske snittar runt 1,1l/mil ungefär som min Volvo 740 GLT 16V när jag brukskörde den (kört ca 8000mil med den), men 325:an drar ca 1,3liter/mil med motsvarande körning. Finns en liten risk att man plågar N52:an mer för att den knappt hörs (??) cool

Men på längre sträckor går det ju att komma ned till acceptabel förbrukning, t ex Falun-Hedemora (70-80väg) med nitisk hastighetshållning:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 139cc2.jpg

Angående själva motorn så har väl vissa topplock bytts ut till en variant med annan design pga att ventilerna har tickat, har dock inte hört något speciellt på min egen 325:a som är tillverkad i januari 2006 (relativt tidig).

Du skulle nog behöva en kurs i ecodriving smile  Den 540/6 som jag hade drog 1.05 i snitt under 3 års ägande.


huh?
10 427 Inlägg
3 maj 2015
#26
saab_sonett skrev:
steifan skrev:
Jag har haft en 325i 2006 med 2,5l N52-motorn sedan april förra året och har kört ca 900mil med den snart. Jag är väl rätt så nöjd, men jag vill nog påstå att jag föredrar E46 rent körmässigt. Även lite skeptisk till valvetronic och avsaknaden av spjällhus pga att jag tycker att känslan vid gaspådrag är lite skum jämfört med E46:an (dock old school M52:a med gasvajer från pedal till spjällhus), men det är rätt så skapligt flås trots allt wink

Förbrukningsmässigt tycker jag att den ligger rätt så högt med motsvarande körning som mina andra två bilar. Jamena.. 323Cin som jag har kört ca 5000mil med kanske snittar runt 1,1l/mil ungefär som min Volvo 740 GLT 16V när jag brukskörde den (kört ca 8000mil med den), men 325:an drar ca 1,3liter/mil med motsvarande körning. Finns en liten risk att man plågar N52:an mer för att den knappt hörs (??) cool

Men på längre sträckor går det ju att komma ned till acceptabel förbrukning, t ex Falun-Hedemora (70-80väg) med nitisk hastighetshållning:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 139cc2.jpg

Angående själva motorn så har väl vissa topplock bytts ut till en variant med annan design pga att ventilerna har tickat, har dock inte hört något speciellt på min egen 325:a som är tillverkad i januari 2006 (relativt tidig).

Du skulle nog behöva en kurs i ecodriving smile  Den 540/6 som jag hade drog 1.05 i snitt under 3 års ägande.

Luktar "jag vågar inte varva mer än 3000rpm" wink wink

Edit: Kan tilläggas att det mesta jag kör nu milmässigt är nöjeskörning hehe. När jag pendlat tidigare har man väl legat mellan 0,8 och 0,9 med E46:an respektive Volvon.
Senast redigerat av steifan (3 maj 2015)


Handledare
1 481 Inlägg
3 maj 2015
#27
steifan skrev:
saab_sonett skrev:
steifan skrev:
Jag har haft en 325i 2006 med 2,5l N52-motorn sedan april förra året och har kört ca 900mil med den snart. Jag är väl rätt så nöjd, men jag vill nog påstå att jag föredrar E46 rent körmässigt. Även lite skeptisk till valvetronic och avsaknaden av spjällhus pga att jag tycker att känslan vid gaspådrag är lite skum jämfört med E46:an (dock old school M52:a med gasvajer från pedal till spjällhus), men det är rätt så skapligt flås trots allt wink

Förbrukningsmässigt tycker jag att den ligger rätt så högt med motsvarande körning som mina andra två bilar. Jamena.. 323Cin som jag har kört ca 5000mil med kanske snittar runt 1,1l/mil ungefär som min Volvo 740 GLT 16V när jag brukskörde den (kört ca 8000mil med den), men 325:an drar ca 1,3liter/mil med motsvarande körning. Finns en liten risk att man plågar N52:an mer för att den knappt hörs (??) cool

Men på längre sträckor går det ju att komma ned till acceptabel förbrukning, t ex Falun-Hedemora (70-80väg) med nitisk hastighetshållning:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 139cc2.jpg

Angående själva motorn så har väl vissa topplock bytts ut till en variant med annan design pga att ventilerna har tickat, har dock inte hört något speciellt på min egen 325:a som är tillverkad i januari 2006 (relativt tidig).

Du skulle nog behöva en kurs i ecodriving smile  Den 540/6 som jag hade drog 1.05 i snitt under 3 års ägande.

Luktar "jag vågar inte varva mer än 3000rpm" wink wink

Edit: Kan tilläggas att det mesta jag kör nu milmässigt är nöjeskörning hehe. När jag pendlat tidigare har man väl legat mellan 0,8 och 0,9 med E46:an respektive Volvon.

Hastighetsspärren vid 250 fungerade.....  Skämt åsido, vardagskörning. Och trean var en fin omkörningsväxel.


70 Inlägg
4 maj 2015
Trådstartare
#28
steifan skrev:
Jag har haft en 325i 2006 med 2,5l N52-motorn sedan april förra året och har kört ca 900mil med den snart. Jag är väl rätt så nöjd, men jag vill nog påstå att jag föredrar E46 rent körmässigt. Även lite skeptisk till valvetronic och avsaknaden av spjällhus pga att jag tycker att känslan vid gaspådrag är lite skum jämfört med E46:an (dock old school M52:a med gasvajer från pedal till spjällhus), men det är rätt så skapligt flås trots allt wink

Förbrukningsmässigt tycker jag att den ligger rätt så högt med motsvarande körning som mina andra två bilar. Jamena.. 323Cin som jag har kört ca 5000mil med kanske snittar runt 1,1l/mil ungefär som min Volvo 740 GLT 16V när jag brukskörde den (kört ca 8000mil med den), men 325:an drar ca 1,3liter/mil med motsvarande körning. Finns en liten risk att man plågar N52:an mer för att den knappt hörs (??) cool

Men på längre sträckor går det ju att komma ned till acceptabel förbrukning, t ex Falun-Hedemora (70-80väg) med nitisk hastighetshållning:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 139cc2.jpg

Angående själva motorn så har väl vissa topplock bytts ut till en variant med annan design pga att ventilerna har tickat, har dock inte hört något speciellt på min egen 325:a som är tillverkad i januari 2006 (relativt tidig).

Okok, tack för all info, lite mer kött på benen.. Nån liter / mil funkar ju bra, kommer nog inte bli så mycket buskörning nu i början av ägandet iallafall! Vill ha en lite nyare bil så E46 blir det nog inte även fast jag för det mesta har höet bra om dom haha

70 Inlägg
4 maj 2015
Trådstartare
#29
Någon som har någon bra koll på prutförmån på dessa bilar? En schysst 06a med lite paket osv ligger på runt 100k på blocket. Vad brukar dom hamna på generellt sätt? Eller är det väldigt olika? Dum fråga kanske haha smile

huh?
10 427 Inlägg
5 maj 2015
#30
StefanH95 skrev:
Någon som har någon bra koll på prutförmån på dessa bilar? En schysst 06a med lite paket osv ligger på runt 100k på blocket. Vad brukar dom hamna på generellt sätt? Eller är det väldigt olika? Dum fråga kanske haha smile

Generellt tror jag att bilarna är ganska överprissatta (av privatpersoner främst kanske..)  , särskilt om det är M Sportpaket och lite annat fancy. Jag kollade listpris på min hos bilförsäljare inför köpet april 2014 och det låg nog kring 110 000-120 000, köpte dock min privat för 130k (fint skick, knappt vinterkörd, 8000mil, 19" fälgar, m sportpaket osv). Säljaren ville ha 140 000, men jag lyckades pruta 10 000. Fanns dock inte så många jämförbara bilar ute på blocket just då.

Bäst är nog att jämföra likvärdiga bilar och inte kanske hänga upp sig på motormodell heller (ibland ser man skapliga 330 till bra pris.. finns ju ingen större anledning att inte välja en sån om man letar bensin-sexa).


70 Inlägg
5 maj 2015
Trådstartare
#31
steifan skrev:
StefanH95 skrev:
Någon som har någon bra koll på prutförmån på dessa bilar? En schysst 06a med lite paket osv ligger på runt 100k på blocket. Vad brukar dom hamna på generellt sätt? Eller är det väldigt olika? Dum fråga kanske haha smile

Generellt tror jag att bilarna är ganska överprissatta (av privatpersoner främst kanske..)  , särskilt om det är M Sportpaket och lite annat fancy. Jag kollade listpris på min hos bilförsäljare inför köpet april 2014 och det låg nog kring 110 000-120 000, köpte dock min privat för 130k (fint skick, knappt vinterkörd, 8000mil, 19" fälgar, m sportpaket osv). Säljaren ville ha 140 000, men jag lyckades pruta 10 000. Fanns dock inte så många jämförbara bilar ute på blocket just då.

Bäst är nog att jämföra likvärdiga bilar och inte kanske hänga upp sig på motormodell heller (ibland ser man skapliga 330 till bra pris.. finns ju ingen större anledning att inte välja en sån om man letar bensin-sexa).

Okok, jo utbudet är stort på just 325i just nu så det är väll bra, lite mer prutförmån haha. 330in finns det inte lika många av, men om det kommer upp nån som faller mig i smaken och priset är det ju perfa haha smile Tacksam för svaret!

huh?
10 427 Inlägg
5 maj 2015
#32
StefanH95 skrev:
steifan skrev:
StefanH95 skrev:
Någon som har någon bra koll på prutförmån på dessa bilar? En schysst 06a med lite paket osv ligger på runt 100k på blocket. Vad brukar dom hamna på generellt sätt? Eller är det väldigt olika? Dum fråga kanske haha smile

Generellt tror jag att bilarna är ganska överprissatta (av privatpersoner främst kanske..)  , särskilt om det är M Sportpaket och lite annat fancy. Jag kollade listpris på min hos bilförsäljare inför köpet april 2014 och det låg nog kring 110 000-120 000, köpte dock min privat för 130k (fint skick, knappt vinterkörd, 8000mil, 19" fälgar, m sportpaket osv). Säljaren ville ha 140 000, men jag lyckades pruta 10 000. Fanns dock inte så många jämförbara bilar ute på blocket just då.

Bäst är nog att jämföra likvärdiga bilar och inte kanske hänga upp sig på motormodell heller (ibland ser man skapliga 330 till bra pris.. finns ju ingen större anledning att inte välja en sån om man letar bensin-sexa).

Okok, jo utbudet är stort på just 325i just nu så det är väll bra, lite mer prutförmån haha. 330in finns det inte lika många av, men om det kommer upp nån som faller mig i smaken och priset är det ju perfa haha smile Tacksam för svaret!

Du kan ju kolla bilars värde här: http://teknikensvarld.se/bilpriser/ (jag brukar kolla lite bilar då och då). Kan ju vara lönt att veta om priserna ligger någorlunda "rätt" wink


70 Inlägg
6 maj 2015
Trådstartare
#33
steifan skrev:
StefanH95 skrev:
steifan skrev:

Generellt tror jag att bilarna är ganska överprissatta (av privatpersoner främst kanske..)  , särskilt om det är M Sportpaket och lite annat fancy. Jag kollade listpris på min hos bilförsäljare inför köpet april 2014 och det låg nog kring 110 000-120 000, köpte dock min privat för 130k (fint skick, knappt vinterkörd, 8000mil, 19" fälgar, m sportpaket osv). Säljaren ville ha 140 000, men jag lyckades pruta 10 000. Fanns dock inte så många jämförbara bilar ute på blocket just då.

Bäst är nog att jämföra likvärdiga bilar och inte kanske hänga upp sig på motormodell heller (ibland ser man skapliga 330 till bra pris.. finns ju ingen större anledning att inte välja en sån om man letar bensin-sexa).

Okok, jo utbudet är stort på just 325i just nu så det är väll bra, lite mer prutförmån haha. 330in finns det inte lika många av, men om det kommer upp nån som faller mig i smaken och priset är det ju perfa haha smile Tacksam för svaret!

Du kan ju kolla bilars värde här: http://teknikensvarld.se/bilpriser/ (jag brukar kolla lite bilar då och då). Kan ju vara lönt att veta om priserna ligger någorlunda "rätt" wink

Aaaa, priset på 05a som ligger på 10999 mil skas ligga mellan 69-74k kr och hos bilhandlaren 81 tusen. Verkar som att dom är ganska översatta hahaha! Tack för länken!

Evildan
6 maj 2015
#34
StefanH95 skrev:
steifan skrev:
StefanH95 skrev:

Okok, jo utbudet är stort på just 325i just nu så det är väll bra, lite mer prutförmån haha. 330in finns det inte lika många av, men om det kommer upp nån som faller mig i smaken och priset är det ju perfa haha smile Tacksam för svaret!

Du kan ju kolla bilars värde här: http://teknikensvarld.se/bilpriser/ (jag brukar kolla lite bilar då och då). Kan ju vara lönt att veta om priserna ligger någorlunda "rätt" wink

Aaaa, priset på 05a som ligger på 10999 mil skas ligga mellan 69-74k kr och hos bilhandlaren 81 tusen. Verkar som att dom är ganska översatta hahaha! Tack för länken!

Bilpriser, glöm det som måttstock.
Det är en beräkning baserat på nybilspris/ålder/miltal och stämmer i regel inte alls med verkligheten.

Vad en BMW 325i -06 kostar i Sverige ser du exempelvis här:
http://www.blocket.se/sodermanland?q=bm … &md=th

70 Inlägg
6 maj 2015
Trådstartare
#35
Evildan skrev:
StefanH95 skrev:
steifan skrev:
Du kan ju kolla bilars värde här: http://teknikensvarld.se/bilpriser/ (jag brukar kolla lite bilar då och då). Kan ju vara lönt att veta om priserna ligger någorlunda "rätt" wink

Aaaa, priset på 05a som ligger på 10999 mil skas ligga mellan 69-74k kr och hos bilhandlaren 81 tusen. Verkar som att dom är ganska översatta hahaha! Tack för länken!

Bilpriser, glöm det som måttstock.
Det är en beräkning baserat på nybilspris/ålder/miltal och stämmer i regel inte alls med verkligheten.

Vad en BMW 325i -06 kostar i Sverige ser du exempelvis här:
http://www.blocket.se/sodermanland?q=bm … &md=th

Mjo, grejen är att priserna är riktigt ojämna. Vissa av dom ligger på 90 tusen med samma paket osv som 100k osv.
Dock så räknar dom ut med år, miltal, paket osv på länken han skicka!

EDIT: Läste fel kring vad du skrev! Sorry tongue
*
Aja vi får se hur de blir. Ska kolla runt lite osv, jobbigt att alla bilar ä så långt ifrån Stockholm haha
Senast redigerat av StefanH95 (6 maj 2015)

Evildan
6 maj 2015
#36
StefanH95 skrev:
Evildan skrev:
StefanH95 skrev:

Aaaa, priset på 05a som ligger på 10999 mil skas ligga mellan 69-74k kr och hos bilhandlaren 81 tusen. Verkar som att dom är ganska översatta hahaha! Tack för länken!

Bilpriser, glöm det som måttstock.
Det är en beräkning baserat på nybilspris/ålder/miltal och stämmer i regel inte alls med verkligheten.

Vad en BMW 325i -06 kostar i Sverige ser du exempelvis här:
http://www.blocket.se/sodermanland?q=bm … &md=th

Mjo, grejen är att priserna är riktigt ojämna. Vissa av dom ligger på 90 tusen med samma paket osv som 100k osv.
Dock så räknar dom ut med år, miltal, paket osv på länken han skicka!

Priserna är ojämna i verkligheten.

Länken är värdelös enligt mig som har handlat med bilar i över 20år då värdet bestäms av den faktiska marknaden.

Schablonberäkning av ett fordons värde är missvisande då även bilens kulör inredning osv är avgörande.
Exempelvis:
En Grönmet 325 med grönt skinn är inte lika mycket värd som en Silvermet med svart skinn.
En stylad bil med feta fälgar är värd mer för någon enstaka person och alltid värd mindre för en handlare då dom flesta köparna efterfrågar en originalbil och inte en kepskörd korvkiosksläde med redbullburkar under stolarna.

70 Inlägg
6 maj 2015
Trådstartare
#37
Evildan skrev:
StefanH95 skrev:
Evildan skrev:

Bilpriser, glöm det som måttstock.
Det är en beräkning baserat på nybilspris/ålder/miltal och stämmer i regel inte alls med verkligheten.

Vad en BMW 325i -06 kostar i Sverige ser du exempelvis här:
http://www.blocket.se/sodermanland?q=bm … &md=th

Mjo, grejen är att priserna är riktigt ojämna. Vissa av dom ligger på 90 tusen med samma paket osv som 100k osv.
Dock så räknar dom ut med år, miltal, paket osv på länken han skicka!

Priserna är ojämna i verkligheten.

Länken är värdelös enligt mig som har handlat med bilar i över 20år då värdet bestäms av den faktiska marknaden.

Schablonberäkning av ett fordons värde är missvisande då även bilens kulör inredning osv är avgörande.
Exempelvis:
En Grönmet 325 med grönt skinn är inte lika mycket värd som en Silvermet med svart skinn.
En stylad bil med feta fälgar är värd mer för någon enstaka person och alltid värd mindre för en handlare då dom flesta köparna efterfrågar en originalbil och inte en kepskörd korvkiosksläde med redbullburkar under stolarna.

Hahahha älskart. Jo skulle hellre köpa en originalbil å sen göra om lite själv än att köpa en som är fixad osv, så det du säger är sant!

Evildan
6 maj 2015
#38
Prova att värdera en AUDI A8 2.8q -98 och sedan en 4.2q bägge uttagna 98-01-01 och rullat 26000mil så ser du hur galet det beräknas.
2.8 beräknar dom säljs hos handlare för 31600kr.
4.2 beräknar dom säljs hos handlare för 20900kr.

70 Inlägg
6 maj 2015
Trådstartare
#39
Evildan skrev:
Prova att värdera en AUDI A8 2.8q -98 och sedan en 4.2q bägge uttagna 98-01-01 och rullat 26000mil så ser du hur galet det beräknas.
2.8 beräknar dom säljs hos handlare för 31600kr.
4.2 beräknar dom säljs hos handlare för 20900kr.

Jo sant. Värsta är att det känns som att dom dyrare är bättre fast det är samma mil, paket osv om du förstår hur jag tänker. Riktigt segt att åka runt landet för att kolla på alla också. Fastnat för t.ex http://www.blocket.se/gavleborg/Bmw_325 … 12&w=3

Rullat på 13k mil, lite paket osv, går säkert att få ner till 90-100k där nånstans osv, jävla lång bit om det inte blir bra haha, får fastna för några å ta å maila/ringa för att få mer info å bilder osv innan de blir att åka :p Synd att det inte finns så många i Stockholm hmm

Evildan
6 maj 2015
#40
StefanH95 skrev:
Evildan skrev:
Prova att värdera en AUDI A8 2.8q -98 och sedan en 4.2q bägge uttagna 98-01-01 och rullat 26000mil så ser du hur galet det beräknas.
2.8 beräknar dom säljs hos handlare för 31600kr.
4.2 beräknar dom säljs hos handlare för 20900kr.

Jo sant. Värsta är att det känns som att dom dyrare är bättre fast det är samma mil, paket osv om du förstår hur jag tänker. Riktigt segt att åka runt landet för att kolla på alla också. Fastnat för t.ex http://www.blocket.se/gavleborg/Bmw_325 … 12&w=3

Rullat på 13k mil, lite paket osv, går säkert att få ner till 90-100k där nånstans osv, jävla lång bit om det inte blir bra haha, får fastna för några å ta å maila/ringa för att få mer info å bilder osv innan de blir att åka :p Synd att det inte finns så många i Stockholm hmm

17-18mil, inte så jäkla långt.
Den ser fin ut och annonsen är seriöst skriven samt den är urstädad vilket ger ett propert och av bilen intresserat intryck.
I mitt tycke är det alltid bättre att ringa och prata, man får en känsla av säljaren på ett annat vis än via mail och du som köpare framstår som mer intresserad än om du mailar.
Man får på telefon fråga om det går att göra något på priset. Inte "sista pris kompis", utan snällt fråga om "utsatt pris, går det att göra något på?" då jag har en bit att åka och vill gärna veta innan.
Då hör du lite på röstläget/reaktionen hur läget är, det kan du inte göra via mail. wink


Sök