4445
Sök

Köpråd: BMW 325i e90 -06

70 Inlägg
6 maj 2015
Trådstartare
#41
Evildan skrev:
StefanH95 skrev:
Evildan skrev:
Prova att värdera en AUDI A8 2.8q -98 och sedan en 4.2q bägge uttagna 98-01-01 och rullat 26000mil så ser du hur galet det beräknas.
2.8 beräknar dom säljs hos handlare för 31600kr.
4.2 beräknar dom säljs hos handlare för 20900kr.

Jo sant. Värsta är att det känns som att dom dyrare är bättre fast det är samma mil, paket osv om du förstår hur jag tänker. Riktigt segt att åka runt landet för att kolla på alla också. Fastnat för t.ex http://www.blocket.se/gavleborg/Bmw_325 … 12&w=3

Rullat på 13k mil, lite paket osv, går säkert att få ner till 90-100k där nånstans osv, jävla lång bit om det inte blir bra haha, får fastna för några å ta å maila/ringa för att få mer info å bilder osv innan de blir att åka :p Synd att det inte finns så många i Stockholm hmm

17-18mil, inte så jäkla långt.
Den ser fin ut och annonsen är seriöst skriven samt den är urstädad vilket ger ett propert och av bilen intresserat intryck.
I mitt tycke är det alltid bättre att ringa och prata, man får en känsla av säljaren på ett annat vis än via mail och du som köpare framstår som mer intresserad än om du mailar.
Man får på telefon fråga om det går att göra något på priset. Inte "sista pris kompis", utan snällt fråga om "utsatt pris, går det att göra något på?" då jag har en bit att åka och vill gärna veta innan.
Då hör du lite på röstläget/reaktionen hur läget är, det kan du inte göra via mail. wink

Aa sant. Tack för informationen! big_smile

huh?
10 427 Inlägg
6 maj 2015
#42
Evildan skrev:
StefanH95 skrev:
steifan skrev:

Du kan ju kolla bilars värde här: http://teknikensvarld.se/bilpriser/ (jag brukar kolla lite bilar då och då). Kan ju vara lönt att veta om priserna ligger någorlunda "rätt" wink

Aaaa, priset på 05a som ligger på 10999 mil skas ligga mellan 69-74k kr och hos bilhandlaren 81 tusen. Verkar som att dom är ganska översatta hahaha! Tack för länken!

Bilpriser, glöm det som måttstock.
Det är en beräkning baserat på nybilspris/ålder/miltal och stämmer i regel inte alls med verkligheten.

Vad en BMW 325i -06 kostar i Sverige ser du exempelvis här:
http://www.blocket.se/sodermanland?q=bm … &md=th

Tycker priserna brukar ligga ganska bra om man petar in lite mer data. Om man sedan tycker att nån gammal schleten 90tals Audi är värd mer än 20-30k så får man väl tycka det. Jag tycker det är smart att kolla priset mot listor så att man vet att man inte ligger allt för mycket över inbytespriser hos nån större bilhandlare. Dumt att köpa en bil för 150k i tron om att den är värd det i allmänhet, när en bilhandlare kan byta in den för 50k.


70 Inlägg
6 maj 2015
Trådstartare
#43
steifan skrev:
Evildan skrev:
StefanH95 skrev:

Aaaa, priset på 05a som ligger på 10999 mil skas ligga mellan 69-74k kr och hos bilhandlaren 81 tusen. Verkar som att dom är ganska översatta hahaha! Tack för länken!

Bilpriser, glöm det som måttstock.
Det är en beräkning baserat på nybilspris/ålder/miltal och stämmer i regel inte alls med verkligheten.

Vad en BMW 325i -06 kostar i Sverige ser du exempelvis här:
http://www.blocket.se/sodermanland?q=bm … &md=th

Tycker priserna brukar ligga ganska bra om man petar in lite mer data. Om man sedan tycker att nån gammal schleten 90tals Audi är värd mer än 20-30k så får man väl tycka det. Jag tycker det är smart att kolla priset mot listor så att man vet att man inte ligger allt för mycket över inbytespriser hos nån större bilhandlare. Dumt att köpa en bil för 150k i tron om att den är värd det i allmänhet, när en bilhandlare kan byta in den för 50k.

Jo allt ni säger är sant, är väll olika beroende på bilar osv också antar jag. Vill inte overpaya för mycket heller för en bil man kn få för 20 papp billigare.. Vilket det känns som man kan pruta ner i dagsläget om man kollar hemsidor å skillnader osv..

Evildan
6 maj 2015
#44
steifan skrev:
Evildan skrev:
StefanH95 skrev:
Aaaa, priset på 05a som ligger på 10999 mil skas ligga mellan 69-74k kr och hos bilhandlaren 81 tusen. Verkar som att dom är ganska översatta hahaha! Tack för länken!

Bilpriser, glöm det som måttstock.
Det är en beräkning baserat på nybilspris/ålder/miltal och stämmer i regel inte alls med verkligheten.

Vad en BMW 325i -06 kostar i Sverige ser du exempelvis här:
http://www.blocket.se/sodermanland?q=bm … &md=th

Tycker priserna brukar ligga ganska bra om man petar in lite mer data. Om man sedan tycker att nån gammal schleten 90tals Audi är värd mer än 20-30k så får man väl tycka det. Jag tycker det är smart att kolla priset mot listor så att man vet att man inte ligger allt för mycket över inbytespriser hos nån större bilhandlare. Dumt att köpa en bil för 150k i tron om att den är värd det i allmänhet, när en bilhandlare kan byta in den för 50k.

Det är inte frågan om vad jag tycker en -98 A8 är värd utan om det faktiska marknadsvärdet och där är bilpriser enligt mig som handlat med bilar i 20år eller så ofta helt ute på DBSen och trampar.
KVD som driver sighten bilpriser sätter sina riktpriser i regel väldigt lågt när man ser deras annonser på exempelvis blocket, rena rama lockpriserna. Men dom är såklart intresserade av att tjäna pengar som alla näringsidkare.

Exempelvis en Volvo S60 -03 140hk som rullat 18000mil värderar sighten till 29200kr hos handlare medans marknaden ser annorlunda ut. http://www.blocket.se/hela_sverige?q=vo … th&cp=
Samma sight värderar en S80 -03 140hk som rullat 18000mil till 31400kr hos handlare medans alla som handlar med bilar vet att en S80 är lägre värderad än en S60 på den riktiga marknaden utanför Sundbyberg där KVDs värderare tydligen sitter med huvudet i en påse.

En -03 BMW 525 touring 17900mil UCU545 värderar sighten till 53500kr medans just den bilen finns till salu för begärda 39000kr.
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_525_ … 12&w=3

TTO515 BMW 325ia touring värderas till hos handlare 58800kr och det begärs 52900kr.
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_325_ … 12&w=3

TRS144 BMW 325 -03 17600mil värderas till 38600kr hos handlare medans den erbjuds för 49900kr hos handlare vilket är den billigaste -03 325 utannonserad av handlare.
http://www.blocket.se/orebro/BMW_325_i_ … amp;last=1

Så, nej du kan inte övertyga mig om den sightens förträfflighet, hur gärna jag än skulle önska att bilvärdering var så enkelt att det kunde göras med en simpel algoritm baserad på bilmärke, registreringsdatum, nypris, miltal och utrustning.
Det krävs däremot erfarenhet och en ständig uppdatering av en rörlig marknad, inte minst för lite motorstarkare och bränslesnåla bilar som svänger väldigt mycket i takt med priset på bränslepumpen samt säsongsbetonade bilar såsom cabbar och USA järn samt hobbybilar i största allmänhet. Samt var i landet bilen köps/säljs.
Senast redigerat av Evildan (6 maj 2015)

70 Inlägg
6 maj 2015
Trådstartare
#45
Evildan skrev:
steifan skrev:
Evildan skrev:

Bilpriser, glöm det som måttstock.
Det är en beräkning baserat på nybilspris/ålder/miltal och stämmer i regel inte alls med verkligheten.

Vad en BMW 325i -06 kostar i Sverige ser du exempelvis här:
http://www.blocket.se/sodermanland?q=bm … &md=th

Tycker priserna brukar ligga ganska bra om man petar in lite mer data. Om man sedan tycker att nån gammal schleten 90tals Audi är värd mer än 20-30k så får man väl tycka det. Jag tycker det är smart att kolla priset mot listor så att man vet att man inte ligger allt för mycket över inbytespriser hos nån större bilhandlare. Dumt att köpa en bil för 150k i tron om att den är värd det i allmänhet, när en bilhandlare kan byta in den för 50k.

Det är inte frågan om vad jag tycker en -98 A8 är värd utan om det faktiska marknadsvärdet och där är bilpriser enligt mig som handlat med bilar i 20år eller så ofta helt ute på DBSen och trampar.
KVD som driver sighten bilpriser sätter sina riktpriser i regel väldigt lågt när man ser deras annonser på exempelvis blocket, rena rama lockpriserna. Men dom är såklart intresserade av att tjäna pengar som alla näringsidkare.

Exempelvis en Volvo S60 -03 140hk som rullat 18000mil värderar sighten till 29200kr hos handlare medans marknaden ser annorlunda ut. http://www.blocket.se/hela_sverige?q=vo … th&cp=
Samma sight värderar en S80 -03 140hk som rullat 18000mil till 31400kr hos handlare medans alla som handlar med bilar vet att en S80 är lägre värderad än en S60 på den riktiga marknaden utanför Sundbyberg där KVDs värderare tydligen sitter med huvudet i en påse.

En -03 BMW 525 touring 17900mil UCU545 värderar sighten till 53500kr medans just den bilen finns till salu för begärda 39000kr.
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_525_ … 12&w=3

TTO515 BMW 325ia touring värderas till hos handlare 58800kr och det begärs 52900kr.
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_325_ … 12&w=3

TRS144 BMW 325 -03 17600mil värderas till 38600kr hos handlare medans den erbjuds för 49900kr hos handlare vilket är den billigaste -03 325 utannonserad av handlare.
http://www.blocket.se/orebro/BMW_325_i_ … amp;last=1

Så, nej du kan inte övertyga mig om den sightens förträfflighet, hur gärna jag än skulle önska att bilvärdering var så enkelt att det kunde göras med en simpel algoritm baserad på bilmärke, registreringsdatum, nypris, miltal och utrustning.
Det krävs däremot erfarenhet och en ständig uppdatering av en rörlig marknad, inte minst för lite motorstarkare och bränslesnåla bilar som svänger väldigt mycket i takt med priset på bränslepumpen samt säsongsbetonade bilar såsom cabbar och USA järn samt hobbybilar i största allmänhet. Samt var i landet bilen köps/säljs.

Haha bra diskussion det här! Kaos det här med bilmarknaden!! Olika på alla bilar, får utgå från marknaden!

Cupra_
6 maj 2015
#46
StefanH95 skrev:
Tjena! Nu är det snart dags att köpa bil, woho. Siktat in mig på en 325i e90. Några barnsjukdomar el liknande som man bör tänka på? Tips trix? bra bil för pengarna? etc, lite info generellt sätt!! big_smile

Tacksam för alla svar!

Mvh Stefan!

Fick byta 3 centrallåsmotorer på min, och bakluckan rostade sönder trots en ägare och välvårdad. För övrigt var det en bra och skön bil, om än lite väl törstig i förhållande till hur den gick.

70 Inlägg
6 maj 2015
Trådstartare
#47
Deception skrev:
StefanH95 skrev:
Tjena! Nu är det snart dags att köpa bil, woho. Siktat in mig på en 325i e90. Några barnsjukdomar el liknande som man bör tänka på? Tips trix? bra bil för pengarna? etc, lite info generellt sätt!! big_smile

Tacksam för alla svar!

Mvh Stefan!

Fick byta 3 centrallåsmotorer på min, och bakluckan rostade sönder trots en ägare och välvårdad. För övrigt var det en bra och skön bil, om än lite väl törstig i förhållande till hur den gick.

Fyfan. Får kolla extra på det då, farsan är lackerare så blir att ta med honom för koll på rost osv.

Ett vanligt problem med centrallåset?

Cupra_
6 maj 2015
#48
StefanH95 skrev:
Deception skrev:
StefanH95 skrev:
Tjena! Nu är det snart dags att köpa bil, woho. Siktat in mig på en 325i e90. Några barnsjukdomar el liknande som man bör tänka på? Tips trix? bra bil för pengarna? etc, lite info generellt sätt!! big_smile

Tacksam för alla svar!

Mvh Stefan!

Fick byta 3 centrallåsmotorer på min, och bakluckan rostade sönder trots en ägare och välvårdad. För övrigt var det en bra och skön bil, om än lite väl törstig i förhållande till hur den gick.

Fyfan. Får kolla extra på det då, farsan är lackerare så blir att ta med honom för koll på rost osv.

Ett vanligt problem med centrallåset?

Jag vet att centrallåset var rätt vanligt men att det ofta byttes under garantitiden, tror det finns en tråd på autopower om det.. Finns billiga beggade på skroten, men det suger purjo att byta tongue

Luckan fick jag bytt gratis på rostskyddsgarantin.

Kolla nederkant på dörrarna, där plåtarna är ihopskarvade så att säga. Hade en Z4 som var äckligt rostig där, men det syntes inte från utsidan. På 3-serien är plåtarna fogade på samma sätt.

Kolla även kupéfläkten. Min hade typ rostat ihop så jag fick byta den samt fläktmotstånd. Motståndet brann då fläkten gick tungt. Den sitter lite mupp på 3-serien vilket gör att vatten kan komma på lagren om inte listerna är helt täta. Sitter på passagerarsidan direkt under vindrutan, syns från motorrummet genom ett spjäll.

Motståndet till den kan man byta inifrån, under handskfacket. Man får ligga som en märla med huvudet mot golvet, men det går utan att ta ur fläkten.
Senast redigerat av Deception (6 maj 2015)

70 Inlägg
7 maj 2015
Trådstartare
#49
Deception skrev:
StefanH95 skrev:
Deception skrev:

Fick byta 3 centrallåsmotorer på min, och bakluckan rostade sönder trots en ägare och välvårdad. För övrigt var det en bra och skön bil, om än lite väl törstig i förhållande till hur den gick.

Fyfan. Får kolla extra på det då, farsan är lackerare så blir att ta med honom för koll på rost osv.

Ett vanligt problem med centrallåset?

Jag vet att centrallåset var rätt vanligt men att det ofta byttes under garantitiden, tror det finns en tråd på autopower om det.. Finns billiga beggade på skroten, men det suger purjo att byta tongue

Luckan fick jag bytt gratis på rostskyddsgarantin.

Kolla nederkant på dörrarna, där plåtarna är ihopskarvade så att säga. Hade en Z4 som var äckligt rostig där, men det syntes inte från utsidan. På 3-serien är plåtarna fogade på samma sätt.

Kolla även kupéfläkten. Min hade typ rostat ihop så jag fick byta den samt fläktmotstånd. Motståndet brann då fläkten gick tungt. Den sitter lite mupp på 3-serien vilket gör att vatten kan komma på lagren om inte listerna är helt täta. Sitter på passagerarsidan direkt under vindrutan, syns från motorrummet genom ett spjäll.

Motståndet till den kan man byta inifrån, under handskfacket. Man får ligga som en märla med huvudet mot golvet, men det går utan att ta ur fläkten.

Lite kött om benen nu kring vad som är bra att kolla på dessa bilar, tack som fan big_smile

Hahaha. Låter inte mysigt hahah

Cupra_
7 maj 2015
#50
Kollar du på en med M-sport chassi så kolla under bilen, speciellt i fram. Min var riktigt låg original, och det syntes att man kört lite fort över farthinder..

Det var de sakerna jag fick ordna under min tid med bilen i alla fall. Som sagt trevlig bil, men det gäller att kolla noga då delarna inte är helt gratis..

70 Inlägg
7 maj 2015
Trådstartare
#51
Deception skrev:
Kollar du på en med M-sport chassi så kolla under bilen, speciellt i fram. Min var riktigt låg original, och det syntes att man kört lite fort över farthinder..

Det var de sakerna jag fick ordna under min tid med bilen i alla fall. Som sagt trevlig bil, men det gäller att kolla noga då delarna inte är helt gratis..

aaa, funtar på m-sport. Vet dock inte hur värt det är med det..

Cupra_
7 maj 2015
#52
StefanH95 skrev:
Deception skrev:
Kollar du på en med M-sport chassi så kolla under bilen, speciellt i fram. Min var riktigt låg original, och det syntes att man kört lite fort över farthinder..

Det var de sakerna jag fick ordna under min tid med bilen i alla fall. Som sagt trevlig bil, men det gäller att kolla noga då delarna inte är helt gratis..

aaa, funtar på m-sport. Vet dock inte hur värt det är med det..

Skitkul på kurviga landsvägar men lite väl hårt vid långfärd eller på dålig väg..

70 Inlägg
7 maj 2015
Trådstartare
#53
Deception skrev:
StefanH95 skrev:
Deception skrev:
Kollar du på en med M-sport chassi så kolla under bilen, speciellt i fram. Min var riktigt låg original, och det syntes att man kört lite fort över farthinder..

Det var de sakerna jag fick ordna under min tid med bilen i alla fall. Som sagt trevlig bil, men det gäller att kolla noga då delarna inte är helt gratis..

aaa, funtar på m-sport. Vet dock inte hur värt det är med det..

Skitkul på kurviga landsvägar men lite väl hårt vid långfärd eller på dålig väg..

Haha blir nog lite blandat för mig. Relativt mycket motorväg, relativt mycket småvägar samt landsvägar, finns gott om allt här! Dock så är det väldigt mycket kanter och skit man måste köra över innan man kommer ut från mitt boende, så kanske värt att köra utan m-sport isåfall? Är kanter som är lite lägre än trottoarkanter och anpassade efter att bilar kör där, men dom är lite väl höga faktiskt.

huh?
10 427 Inlägg
7 maj 2015
#54
Evildan skrev:
steifan skrev:
Evildan skrev:

Bilpriser, glöm det som måttstock.
Det är en beräkning baserat på nybilspris/ålder/miltal och stämmer i regel inte alls med verkligheten.

Vad en BMW 325i -06 kostar i Sverige ser du exempelvis här:
http://www.blocket.se/sodermanland?q=bm … &md=th

Tycker priserna brukar ligga ganska bra om man petar in lite mer data. Om man sedan tycker att nån gammal schleten 90tals Audi är värd mer än 20-30k så får man väl tycka det. Jag tycker det är smart att kolla priset mot listor så att man vet att man inte ligger allt för mycket över inbytespriser hos nån större bilhandlare. Dumt att köpa en bil för 150k i tron om att den är värd det i allmänhet, när en bilhandlare kan byta in den för 50k.

Det är inte frågan om vad jag tycker en -98 A8 är värd utan om det faktiska marknadsvärdet och där är bilpriser enligt mig som handlat med bilar i 20år eller så ofta helt ute på DBSen och trampar.
KVD som driver sighten bilpriser sätter sina riktpriser i regel väldigt lågt när man ser deras annonser på exempelvis blocket, rena rama lockpriserna. Men dom är såklart intresserade av att tjäna pengar som alla näringsidkare.

Exempelvis en Volvo S60 -03 140hk som rullat 18000mil värderar sighten till 29200kr hos handlare medans marknaden ser annorlunda ut. http://www.blocket.se/hela_sverige?q=vo … th&cp=
Samma sight värderar en S80 -03 140hk som rullat 18000mil till 31400kr hos handlare medans alla som handlar med bilar vet att en S80 är lägre värderad än en S60 på den riktiga marknaden utanför Sundbyberg där KVDs värderare tydligen sitter med huvudet i en påse.

En -03 BMW 525 touring 17900mil UCU545 värderar sighten till 53500kr medans just den bilen finns till salu för begärda 39000kr.
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_525_ … 12&w=3

TTO515 BMW 325ia touring värderas till hos handlare 58800kr och det begärs 52900kr.
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_325_ … 12&w=3

TRS144 BMW 325 -03 17600mil värderas till 38600kr hos handlare medans den erbjuds för 49900kr hos handlare vilket är den billigaste -03 325 utannonserad av handlare.
http://www.blocket.se/orebro/BMW_325_i_ … amp;last=1

Så, nej du kan inte övertyga mig om den sightens förträfflighet, hur gärna jag än skulle önska att bilvärdering var så enkelt att det kunde göras med en simpel algoritm baserad på bilmärke, registreringsdatum, nypris, miltal och utrustning.
Det krävs däremot erfarenhet och en ständig uppdatering av en rörlig marknad, inte minst för lite motorstarkare och bränslesnåla bilar som svänger väldigt mycket i takt med priset på bränslepumpen samt säsongsbetonade bilar såsom cabbar och USA järn samt hobbybilar i största allmänhet. Samt var i landet bilen köps/säljs.

De där priserna låg ju rätt så skapligt, ungefär som en måttstock - "ska bil x kosta 90 000 eller 40 000? Jaha det var 40 000." Easy peasy. Kan tänka mig att försäkringsbolagen har något liknande system när de räknar ut försäkringspremier.

Värderar jag min 325i så får jag 108 000 hos bilhandlare, privatpris 89 900 - 97 600. Lägger jag ut den för 110 000 så skulle jag säkert kunna få den såld fort om man jämför med liknande bilar som ligger runt 120k.


70 Inlägg
7 maj 2015
Trådstartare
#55
steifan skrev:
Evildan skrev:
steifan skrev:

Tycker priserna brukar ligga ganska bra om man petar in lite mer data. Om man sedan tycker att nån gammal schleten 90tals Audi är värd mer än 20-30k så får man väl tycka det. Jag tycker det är smart att kolla priset mot listor så att man vet att man inte ligger allt för mycket över inbytespriser hos nån större bilhandlare. Dumt att köpa en bil för 150k i tron om att den är värd det i allmänhet, när en bilhandlare kan byta in den för 50k.

Det är inte frågan om vad jag tycker en -98 A8 är värd utan om det faktiska marknadsvärdet och där är bilpriser enligt mig som handlat med bilar i 20år eller så ofta helt ute på DBSen och trampar.
KVD som driver sighten bilpriser sätter sina riktpriser i regel väldigt lågt när man ser deras annonser på exempelvis blocket, rena rama lockpriserna. Men dom är såklart intresserade av att tjäna pengar som alla näringsidkare.

Exempelvis en Volvo S60 -03 140hk som rullat 18000mil värderar sighten till 29200kr hos handlare medans marknaden ser annorlunda ut. http://www.blocket.se/hela_sverige?q=vo … th&cp=
Samma sight värderar en S80 -03 140hk som rullat 18000mil till 31400kr hos handlare medans alla som handlar med bilar vet att en S80 är lägre värderad än en S60 på den riktiga marknaden utanför Sundbyberg där KVDs värderare tydligen sitter med huvudet i en påse.

En -03 BMW 525 touring 17900mil UCU545 värderar sighten till 53500kr medans just den bilen finns till salu för begärda 39000kr.
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_525_ … 12&w=3

TTO515 BMW 325ia touring värderas till hos handlare 58800kr och det begärs 52900kr.
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_325_ … 12&w=3

TRS144 BMW 325 -03 17600mil värderas till 38600kr hos handlare medans den erbjuds för 49900kr hos handlare vilket är den billigaste -03 325 utannonserad av handlare.
http://www.blocket.se/orebro/BMW_325_i_ … amp;last=1

Så, nej du kan inte övertyga mig om den sightens förträfflighet, hur gärna jag än skulle önska att bilvärdering var så enkelt att det kunde göras med en simpel algoritm baserad på bilmärke, registreringsdatum, nypris, miltal och utrustning.
Det krävs däremot erfarenhet och en ständig uppdatering av en rörlig marknad, inte minst för lite motorstarkare och bränslesnåla bilar som svänger väldigt mycket i takt med priset på bränslepumpen samt säsongsbetonade bilar såsom cabbar och USA järn samt hobbybilar i största allmänhet. Samt var i landet bilen köps/säljs.

De där priserna låg ju rätt så skapligt, ungefär som en måttstock - "ska bil x kosta 90 000 eller 40 000? Jaha det var 40 000." Easy peasy. Kan tänka mig att försäkringsbolagen har något liknande system när de räknar ut försäkringspremier.

Värderar jag min 325i så får jag 108 000 hos bilhandlare, privatpris 89 900 - 97 600. Lägger jag ut den för 110 000 så skulle jag säkert kunna få den såld fort om man jämför med liknande bilar som ligger runt 120k.

Mjo. Vill inte betala för mycket heller, känns onödigt hahah, nä men de blir ju väldigt onödigt att lägga 10k för mycket liksom. Kommer inte bli M-Paket för mig, får väll se vad man kan köpa en med runt 11-13k mil för,  alltid kul att ha över lite pengar till delar big_smilebig_smile

Evildan
7 maj 2015
#56
StefanH95 skrev:
steifan skrev:
Evildan skrev:

Det är inte frågan om vad jag tycker en -98 A8 är värd utan om det faktiska marknadsvärdet och där är bilpriser enligt mig som handlat med bilar i 20år eller så ofta helt ute på DBSen och trampar.
KVD som driver sighten bilpriser sätter sina riktpriser i regel väldigt lågt när man ser deras annonser på exempelvis blocket, rena rama lockpriserna. Men dom är såklart intresserade av att tjäna pengar som alla näringsidkare.

Exempelvis en Volvo S60 -03 140hk som rullat 18000mil värderar sighten till 29200kr hos handlare medans marknaden ser annorlunda ut. http://www.blocket.se/hela_sverige?q=vo … th&cp=
Samma sight värderar en S80 -03 140hk som rullat 18000mil till 31400kr hos handlare medans alla som handlar med bilar vet att en S80 är lägre värderad än en S60 på den riktiga marknaden utanför Sundbyberg där KVDs värderare tydligen sitter med huvudet i en påse.

En -03 BMW 525 touring 17900mil UCU545 värderar sighten till 53500kr medans just den bilen finns till salu för begärda 39000kr.
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_525_ … 12&w=3

TTO515 BMW 325ia touring värderas till hos handlare 58800kr och det begärs 52900kr.
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_325_ … 12&w=3

TRS144 BMW 325 -03 17600mil värderas till 38600kr hos handlare medans den erbjuds för 49900kr hos handlare vilket är den billigaste -03 325 utannonserad av handlare.
http://www.blocket.se/orebro/BMW_325_i_ … amp;last=1

Så, nej du kan inte övertyga mig om den sightens förträfflighet, hur gärna jag än skulle önska att bilvärdering var så enkelt att det kunde göras med en simpel algoritm baserad på bilmärke, registreringsdatum, nypris, miltal och utrustning.
Det krävs däremot erfarenhet och en ständig uppdatering av en rörlig marknad, inte minst för lite motorstarkare och bränslesnåla bilar som svänger väldigt mycket i takt med priset på bränslepumpen samt säsongsbetonade bilar såsom cabbar och USA järn samt hobbybilar i största allmänhet. Samt var i landet bilen köps/säljs.

De där priserna låg ju rätt så skapligt, ungefär som en måttstock - "ska bil x kosta 90 000 eller 40 000? Jaha det var 40 000." Easy peasy. Kan tänka mig att försäkringsbolagen har något liknande system när de räknar ut försäkringspremier.

Värderar jag min 325i så får jag 108 000 hos bilhandlare, privatpris 89 900 - 97 600. Lägger jag ut den för 110 000 så skulle jag säkert kunna få den såld fort om man jämför med liknande bilar som ligger runt 120k.

Mjo. Vill inte betala för mycket heller, känns onödigt hahah, nä men de blir ju väldigt onödigt att lägga 10k för mycket liksom. Kommer inte bli M-Paket för mig, får väll se vad man kan köpa en med runt 11-13k mil för,  alltid kul att ha över lite pengar till delar big_smilebig_smile

M-paketet är säkert ett trevligt paket om man inte kör på det svenska vägnätet.

Till syvende och sist är det bara du som kan avgöra hur mycket du tycker en specifik bil är värd.

70 Inlägg
7 maj 2015
Trådstartare
#57
Evildan skrev:
StefanH95 skrev:
steifan skrev:

De där priserna låg ju rätt så skapligt, ungefär som en måttstock - "ska bil x kosta 90 000 eller 40 000? Jaha det var 40 000." Easy peasy. Kan tänka mig att försäkringsbolagen har något liknande system när de räknar ut försäkringspremier.

Värderar jag min 325i så får jag 108 000 hos bilhandlare, privatpris 89 900 - 97 600. Lägger jag ut den för 110 000 så skulle jag säkert kunna få den såld fort om man jämför med liknande bilar som ligger runt 120k.

Mjo. Vill inte betala för mycket heller, känns onödigt hahah, nä men de blir ju väldigt onödigt att lägga 10k för mycket liksom. Kommer inte bli M-Paket för mig, får väll se vad man kan köpa en med runt 11-13k mil för,  alltid kul att ha över lite pengar till delar big_smilebig_smile

M-paketet är säkert ett trevligt paket om man inte kör på det svenska vägnätet.

Till syvende och sist är det bara du som kan avgöra hur mycket du tycker en specifik bil är värd.

jo, haha dom svenska vägarna suger ju så m-paket lär ju inte kännas så roligt. Trycker på några coils bara så kan man sänka om det skulle behövas, sedan är det väll invändigt och utvändigt som blir lite snyggare men det mesta går ju att fixa i efterhand!

144 Inlägg
8 maj 2015
#58
Ett kanske lite mindre känt problem som du borde hålla koll på vid köp av en 325 05-07 är trasiga bultar till topplocket. Sagda bultar var för hårt dragna från fabrik och ger med sig förr eller senare. På min fars bil hände det vid 22 000 mil. Märktes genom att det började fukta olja. Jag gjorde inte jobbet - men det är nog lättare att byta bultarna innan de behöver borras ut. Så tänk på det.

Standardchassit ger bra komfort, men är lite gubbigt när det svänger. Provkör både och.
Generellt sett är problemet med m-chassit stötigheten och inte höjden. Inget du avhjälper med coilovers. smile En bil med coilovers är mycket, mycket obekvämare.


70 Inlägg
8 maj 2015
Trådstartare
#59
werik skrev:
Ett kanske lite mindre känt problem som du borde hålla koll på vid köp av en 325 05-07 är trasiga bultar till topplocket. Sagda bultar var för hårt dragna från fabrik och ger med sig förr eller senare. På min fars bil hände det vid 22 000 mil. Märktes genom att det började fukta olja. Jag gjorde inte jobbet - men det är nog lättare att byta bultarna innan de behöver borras ut. Så tänk på det.

Standardchassit ger bra komfort, men är lite gubbigt när det svänger. Provkör både och.
Generellt sett är problemet med m-chassit stötigheten och inte höjden. Inget du avhjälper med coilovers. smile En bil med coilovers är mycket, mycket obekvämare.

Aha okok, får fixas tidigare då big_smile Tack för tipset! Trodde att den var låg och då jag måste över kanter osv ganska ofta så är väll det ett - hehe. Om det är stötighet som m-chassit påverkar så kan man ju börja kolla på m-paket igen, kanske provköra både och!

Handledare
1 481 Inlägg
8 maj 2015
#60
Jag har m-sportpaket på min 325:a och jag upplever inte det som stötigt.



Sök