Det här med källkritik är inte enkelt och den här visan upprepas varje år när en ny lista släpps, trots att det har påpekats året innan. Är det okej att ta en lista ur sitt sammanhang även om resultatet förvrängs? Här redovisas två spalter men den verkliga listan består av fler spalter och mer än 37 bilmärken, det är egentligen inte ens en lista utan många listor om man skall vara noga.
Men tillbaka till det lilla urklipp som presenterades den här gången, om den tredje spalten hade funnits med så hade vi sett att till exempel Honda, Toyota, Lexus, BMW och Volvo med flera alla får betyget 'Good', BMW och Volvo något längre ner enligt listans första spalt med rang men de anses fortfarande som bra val. Konstigt för på en del skribenter här låter det helt annorlunda?
Följande inlägg är också lite intressant som ett exempel på hur fel den friserande listan kan slå:
caromania skrev:
Mer intressant tycker jag det är att titta på min Honda Accord Executive från 2004 (anses enligt många inte vara premium) och jämföra med en BMW 300 eller Audi A4 från 2004. Hondan har alla leksaker elektriskt, skinnklädsel, 8 högtalare (tror jag) plus subwoofer och 6 skivors cd-växlare osv osv osv. En resa på 60 mil är en njutning då stolarna faktiskt är bekväma. Men att sedan Hondan håller bättre och kostar mindre att laga, det är väl det som gör att det inte är premium? Premium=det ska vara dyrt att äga så jag kan visa grannarna att jag har pengar?
Eftersom statistiken från samma bolag som gjort den ursprungliga listan visar följande:
BMW 3-series E90:Genomsnittlig tid på verkstad: 2.60h
Genomsnittlig reparationskostnad: £475.85
Honda Accord av den generation som nämns ovan:Genomsnittlig tid på verkstad: 2.66h
Genomsnittlig reparationskostnad: £440.63
Audi A4 B6:Genomsnittlig tid på verkstad: 2.91h
Genomsnittlig reparationskostnad: £477.91
Vilken skillnad det är på bra japanska och usla tyska bilar!
Nåväl var inte avundsjuka på de BMW-ägare som får dricka varm choklad och lyssna på Wagner, även de som äger en japansk bil hinner med en kopp under tiden de väntar på verkstaden, vad kul! De som vill friska upp minnet får i år söka efter tidigare trådar eller länk till den ursprungliga källan på egen hand.
För att förtydliga så försöker jag absolut inte hävda att listan i sin ursprungliga version är inkorrekt, eller att t.ex BMW borde ha hamnat längre upp. Det finns flera goda anledningar till märkets position på plats 28, ett utmärkt exempel är en värsting med tio burkar vars namn består av en bokstav och en siffra som är hälften av antalet burkar. Däremot vill jag uppmana folk att förstå metoden bakom statistiken och påpeka att det går inte att döma ut alla modeller från ett märke endast med hjälp av genomsnittsbetyget.