2788
Sök

Tändlås problem skoda pickup 1,9 Diesel!

30 Inlägg
10 juni 2015
Trådstartare
Japp, allt packat för fisketuren. Går ut till pickisen, nyckeln går ej vrida mer än till glödningen.

Aldrig upplevt detta problem tidigare, det enda jag upplevt några gånger senaste året är att tändlåset inte hoppat tillbaka av sig själv efter start, att det skrikit till lite i startmotorn för millisekund och man får vrida tillbaka nyckeln nångång själv.

Så, gott folk. Är det riva ner allt, ta bort airbag,ratt osv för fixa problemet? Eller kan man lösa det på annat vis, testat 5/56 men inte någon hjälp.

Tar gärna tips på hur man byter låset då jag aldrig gjort det. Något man ska tänka på, är jo airbag så får vara lite försiktig antar jag.

Hur är det med kodning av nycklar osv?

Mvh
Gustav

5 Inlägg
11 juni 2015
Du behöver inte ta bort ratten för att komma åt tändningslåset, lossa bara kåpan på under ratten så kommer du åt. När det gäller kodningen av nyckeln så är det lättaste att flytta över chippet från gamla nyckeln till nya

30 Inlägg
11 juni 2015
Trådstartare
Okej tack för svaret, ska ut och riva med det nu så återkommer kanske här om det uppstår fler frågor. Låter gött slippa riva av arbag, vill helst slippa pilla med explosiva kuddar.

30 Inlägg
11 juni 2015
Trådstartare
Okej. lossat plasten. HUr ska jag gå tillväga nu? Om jag inte minns fel så kan man på en del lås ta ur själva första delen av låset genom att vrida nyckeln till 1 eller 2 hack sen föra in en spik eller liknande i det hålet?

Gärna mer utförlig beskrivning hur jag löser detta, tack på förhand smile

5 Inlägg
11 juni 2015
Den jag bytte tändningslås på så bytte jag hela klumpen på. Sitter med tror det är 2 brytbultar runt rattstången som du får skära 2 spår i för att lossa. En sak som är bra att veta, va lite försiktig med den svarta plastringen som sitter runt tändningslåset på insidan, den är till immobilizern.
Resten är ju inte direkt hjärnkirurgi, lossa gamla låset, fota hur kablarna sitter, dit med nya och sen lirka upp plasthöljet på nycklarna och skifta immobilizer chip.

Sök