3764
Sök

Innertak till van

27 Inlägg
8 juli 2015
Trådstartare
Tjena!

Saknar innertak i min van vilket ju på många sätt är dåligt, inte minst värmemässigt. Steg ett är naturligtvis att limma upp ljuddäpningsplattor, frågorna gäller resten. smile

Någon som har något tips på hur man enklast/smidigast/bäst/billigast gör ett tak från scratch då jag inte har någon mall att utgå ifrån? Iom att taket är rätt stort så funderar jag på att göra det i två (eller kanske tre?) delar för enklare montering (och nedmontering/modifiering etc). Det kanske är en dum idé då det riskerar att bli fult/dåligt på annat vis? Att från scratch göra ett innertak på såpass många m2 i ett stycke är inte helt lätt heller så sett.

Vad bör jag jobba i för material? Funderar på att göra någon form av mall med typ masonitskiva som jag kapar i lämplig längd och sedan spänner upp i nåon konvex form, för att sedan köra med glasfiber (som sedan kläs in med någon parant textil).
Edit: tänker alltså att masoniten är formen på någon meter i bredd eller så. Sedan lägger jag på typ plastfolie eller något och gör en "kopia" i glasfiber, sedan gör jag fler sådana tills jag har så det täcker hela taket. sedan får jag joina ihop dessa till så många delar jag vill ha i taket och sedan klä in dem. Detta är säkertl ika jobbigt som det låter.

Länka gärna liknande projekt och kom med goda idéer. Nej, jag är inte särskilt sugen på att försöka få tag på ett färdigt innertak (ens som mall) då det inte finns några skrotar med denna kärra nära mig och bara frakten på detta skrymmande helv*te blir löjligt dyr för ett sådant ändå banalt projekt. smile
Senast redigerat av limpthegimp (8 juli 2015)

Sök