3868
Sök

Volvo v70 2001 Motorproblem

20 Inlägg
16 juli 2015
Trådstartare
#1
Hej
Har problem med min volvo v70 jag köpte i förra veckan Ny kamrem m.m
Fick höra när jag köpte bilen att oljelampan tänds imellanåt då man är ute och kör så jag hörde runt lite och fick höra att det kunde vara Oljetrycksgivaren,Så igår så tappa jag ur alla olja ur motorn och bytte givaren,Fyllde på ny olja och nu när jag startar den så är felmeddelandet borta MEN bilen ryker vitt utav fan.
Vad har hänt och vad kan jag göra?Kan tilllägga att jag gjorde ett rookie misstag och bytte ej oljefilter vilket man naturligtvis bör göra vid ett oljebyte Vad har hänt,Hjälp snälla??

If it Can´t Be fixed It Ain´t Broken..

Forummoderator
26 322 Inlägg
16 juli 2015
#2
Inte bara kondens?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
16 juli 2015
#3
vill jhu inte vara den som är den..men varför tömma ur oljan för att byta givare ;-)

svårt att gissa varför den ryker vitt kan mycket väl vara som ovanstånde skriver fukt som är helt normalt...

att oljelampan blinkar och har sig är tyvärr sällan så bra att det bara är givaren utan det brukar vara igensatt sil eller dåliga lager. 

kör lite och se om det inte slutar ryka men håll koll på oljeförbrukningen!   tänds oljelampan igen slå av och dra hem bilen och riv tråget för att ha en chans att rädda motorn. jag personligen hade rivit tråget direkt för att säkerhetsställa att det inte läcker

Kör fort så hinner inget hända...

20 Inlägg
16 juli 2015
Trådstartare
#4
Vet inte har ju bara stått still på tomgång men ryker kraftigt vit rök så vågade inte ha igång bilen allt förlänge,Ska ta och byta oljefiltret strax hoppas det inte är allvarligt bara.

If it Can´t Be fixed It Ain´t Broken..

20 Inlägg
16 juli 2015
Trådstartare
#5
Oljan bytte jag bara för att jag ville vara säker på att det var ok olja,inte bara för att jag bytte givaren,men får nog göra som du säger att ha ner tråget och se efter.får hoppas att allt annat klarat sig.

If it Can´t Be fixed It Ain´t Broken..

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
16 juli 2015
#6
Oljefiltret kan ALDRIG påverka om den ryker eller inte! ryker den pga olja i cyl så kommer det inte spela någon roll vad du gör.. för då är underdelen redan rökt. 
så kolla oljenivån hiva igång den så den blir varm.
om du är osäker stäng av den kolla nivån igen. några gånger under tiden.
men det är tyvärr kört om det är pga olja som gått upp i cyl och förbräns =/

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
16 juli 2015
#7
du kan även ta en titt på stiften hur dom ser ut..  brukar synnas när man förbränner olja...

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
16 juli 2015
#8
Hur ser det ut i ditt expansionskärl?
Saknas det vätska eller är det något kletigt?
Hur ser det ut på insidan av ditt oljepåfyllningslock?

Såg även på din pres av bilen att det är en B5244 S och ingen turbosnurra så haveri av den är åtminstone uteslutet.
Senast redigerat av Evildan (16 juli 2015)

20 Inlägg
16 juli 2015
Trådstartare
#9
Tack för alla snabba svar!Ska ha bort stiften och kolla,Hoppas faan inte motorn är körd n bara,Ser inte konstigt ut i expansionkärlet  men lite slabb åh klet när en lyfter på oljelocket,typ lite avlagringar åh skit som ligger där.
Kan tillägga att när jag tömmde ur den gamla oljan så fick jag ju ur MINST 6-7 liter olja så problemet ligger väl kanske i att det har varigt alldeles för mkt olja i motorn,Är det redan kört då mån tro??

If it Can´t Be fixed It Ain´t Broken..

Forummoderator
26 322 Inlägg
16 juli 2015
#10
Plyma_58 skrev:
Tack för alla snabba svar!Ska ha bort stiften och kolla,Hoppas faan inte motorn är körd n bara,Ser inte konstigt ut i expansionkärlet  men lite slabb åh klet när en lyfter på oljelocket,typ lite avlagringar åh skit som ligger där.
Kan tillägga att när jag tömmde ur den gamla oljan så fick jag ju ur MINST 6-7 liter olja så problemet ligger väl kanske i att det har varigt alldeles för mkt olja i motorn,Är det redan kört då mån tro??

Det lät som väldigt mycket ja..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
16 juli 2015
#11
inte omöjligt att den tryckt ur sig lite olja då men isånt fall försvinner det snabbt..  var inte så orolig över röken för är det olja som förbränns är det något galet antagligen någon kolv..
så kolla alla 5cyl börja med cyl nummer 3.. har dödat 3st 5:or på det sättet smile oljeringen skrotas och den börjar dumma sig   nu tror jag dock ej att det är något problem utan bara fukt!

Kör fort så hinner inget hända...

139 Inlägg
16 juli 2015
#12
Det där låter som kondens

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se

20 Inlägg
16 juli 2015
Trådstartare
#13
ok grabbar tack för era svar!,jag har bara startat bilen lite snabbt och sedan stängt av lika fort,Ryker som ett jävla ånglok och luktar bränt och i min värld så måste det ju vara olja som förbränns igenom avgasröret,Inget bra för Lambdasonden heller.men den är ju mista bekymret just nu.Har skickat en offert förfrågan till bilia nu vi får se hur det går.

If it Can´t Be fixed It Ain´t Broken..

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
16 juli 2015
#14
Plyma_58 skrev:
ok grabbar tack för era svar!,jag har bara startat bilen lite snabbt och sedan stängt av lika fort,Ryker som ett jävla ånglok och luktar bränt och i min värld så måste det ju vara olja som förbränns igenom avgasröret,Inget bra för Lambdasonden heller.men den är ju mista bekymret just nu.Har skickat en offert förfrågan till bilia nu vi får se hur det går.

du vill inte få ett svar från dom...
slå igång bilen och låt den stå en stund.. är motorn rökt så är den rökt.. gör det varken värre eller lindrigare.

har sätt vad rejmes i Örebro tar för ett motorbyte på en exakt likdan bil..

slutade med att jag bytte motor+kamrem m.m slutade på 10k med motor och allt jobb om jag inte minns fel.
det var väll under 1/3 av Volvos pris smile

dom skulle ha 50K bara för en utbytes motor till en v70 d5 2010 då en ren motor gissar på 35K bara för att flytta över och lägga i motorn efter det..

så det är rätt dyrt. antagligen för att deras reservdelsbytare inte riktigt klarar av det utan att dom har någon stackare som får stå med skiten i 14dagar..  jag hämtade bilen dag 1 dag 2 fick han tillbaka den smile bilen gick med nya motorn dag 1 smile

Kör fort så hinner inget hända...

139 Inlägg
17 juli 2015
#15
Ja det är dyrt som fan, min gamla audi fick jag tyvärr pynta fram 30k (begagnad) och det sved... nu monterade jag in den själv såklart men om det är som growe säger så är situationen mycket värre, det är ett "stort" jobb att flytta över en motor, alla komponenter,delar,kablar skall sitta etc

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se

139 Inlägg
17 juli 2015
#16
Kolla om du kan få det via garantin?

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
17 juli 2015
#17
mrcarflow skrev:
Ja det är dyrt som fan, min gamla audi fick jag tyvärr pynta fram 30k (begagnad) och det sved... nu monterade jag in den själv såklart men om det är som growe säger så är situationen mycket värre, det är ett "stort" jobb att flytta över en motor, alla komponenter,delar,kablar skall sitta etc

ett jävla otyg med rensade motorer så man bara får block och topp..
den motorn jag kasta i en likdan v70 var komplett så när som någon givare spjällhus och termostat.. så det gick förjäkla smidigt..  fördelen är att dessa motorer är väldigt vanliga tror han gav 4500kr för motorn på skroten  och var i jäkla fint skick

Kör fort så hinner inget hända...

139 Inlägg
20 juli 2015
#18
Growe skrev:
mrcarflow skrev:
Ja det är dyrt som fan, min gamla audi fick jag tyvärr pynta fram 30k (begagnad) och det sved... nu monterade jag in den själv såklart men om det är som growe säger så är situationen mycket värre, det är ett "stort" jobb att flytta över en motor, alla komponenter,delar,kablar skall sitta etc

ett jävla otyg med rensade motorer så man bara får block och topp..
den motorn jag kasta i en likdan v70 var komplett så när som någon givare spjällhus och termostat.. så det gick förjäkla smidigt..  fördelen är att dessa motorer är väldigt vanliga tror han gav 4500kr för motorn på skroten  och var i jäkla fint skick

Det där var ett bra kap!

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se


Sök