2531
Sök

Köpråd: Hjälp fort! Bmw 320i 2001

109 Inlägg
20 juli 2015
Trådstartare
#1
Ska iväg imorgon och kolla på en bmw 320i 2001 modell. Vad ska man kolla efter? Första bil-tittningen.
Han begär 23.000 och den har gått 22500 mil!

Bike
20 juli 2015
#2
Om den är välskött så som bra olja om motorrummet ser ut som sk*t eller hyfsat
det säger mycket om helheten

Kolla silent bustningarna ( kan stava fel) 
dom sitter under och stabiliserar chassiet

kör normalt och kräng lite med bilen så den gungar, om den inte rättar upp sig utan verkar mjuk så är dom slut, Ingen big deal men värt och tänka på.

testa all elektronik blinkers tuta allt du kan tänka dig, fungerar rutorna upp och ner

847 Inlägg
20 juli 2015
#3
Jag fick 28000 för min nylackade 320i touring 03:a med 18000mil. Så 23000 lät nog lite dyrt. Känns som 15000 skulle va mera rimligt.


1 190 Inlägg
20 juli 2015
#4
Kolla noga efter rost i dörrkanter, öppna dörrarna och titta. Lyft på golvmattor och kolla så det inte finns rost, lyft på mattan i bagageutrymmet och kolla extrahjuls-baljan efter rost. Sedan lyssnar du efter missljud när du kör, åk snabbt, bromsa hårt och se om hjulen letar sig åt något håll. Gasa hårt och se om den kan varva till 5000rpm utan problem. Prova ALL elektronik och kör på ACn på kallast. Det ska kyla bra. Är det något av detta som inte stämmer så ska du pruta, för ska man ge 23 000 för en så gammal bil så bör den vara i riktigt fint skick.

Kolla även i serviceboken men förmodligen har tidigare ägare börjat serva bilen själv sedan några år tillbaka. Vanligt fenomen med gamla bilar och det är förståeligt. Kan ändå vara intressant att se om bilen blivit servad korrekt när den var ny. Kolla oljestickan INNAN du kör iväg. Motorn ska vara kall och oljan ska inte vara kolsvart utan snarare brun.

Lycka till smile


109 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#5
Köpte bilen!! Kostade 21.000kr visst det var nog lite av ett överpris men har letat efter en bil ett bra tag men inte hittat någon. Den ser ok ut i lacken men den hade "rejäla" rostbubblor på bagageluckan. Dessutom så är det en ojämn tomgång av någon anledning. Inget extremt men, kanske 100 varv eller liknande. Så ska det väl inte vara?

Rolig bil att köra iallafall och så fort man trycker plattan i mattan drar den iväg som ett skott.
AC:n kyler otroligt bra, känns som en igloo i bilen

Forummoderator
17 890 Inlägg
21 juli 2015
#6
glad95 skrev:
Köpte bilen!! Kostade 21.000kr visst det var nog lite av ett överpris men har letat efter en bil ett bra tag men inte hittat någon. Den ser ok ut i lacken men den hade "rejäla" rostbubblor på bagageluckan. Dessutom så är det en ojämn tomgång av någon anledning. Inget extremt men, kanske 100 varv eller liknande. Så ska det väl inte vara?

Rolig bil att köra iallafall och så fort man trycker plattan i mattan drar den iväg som ett skott.
AC:n kyler otroligt bra, känns som en igloo i bilen
Grattis till ditt köp! Kul med nyinköpt bil! Synd med rosten, du får gärna ta bilder och lägga upp den här i din profil sen. Ojämn tomgång kan bero på lite olika saker. Först ska man läsa av felkoder för att se om den inte kommer överens med tomgångsmotor osv. Du har väl sexan i den? Den brukar gå otroligt fint på tomgång, kanske lite nya stift och en allmän service kan åtgärda problemet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

109 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#7
Hybridsmurfen skrev:
Grattis till ditt köp! Kul med nyinköpt bil! Synd med rosten, du får gärna ta bilder och lägga upp den här i din profil sen. Ojämn tomgång kan bero på lite olika saker. Först ska man läsa av felkoder för att se om den inte kommer överens med tomgångsmotor osv. Du har väl sexan i den? Den brukar gå otroligt fint på tomgång, kanske lite nya stift och en allmän service kan åtgärda problemet.
Tack smurfen! Kolla in min sida där kan du se bilen.
Köparen sa att ABS lampan lyser ibland och ibland inte vilket jag har märkt av. Även olje-lampan lyser när man startar bilen och åkte några meter men sedan släcks den. Ibland lyser inte olje-lampan alls så den är väl defekt?

Ja det är 6 cylindrar! Får kolla in nya stift cool

1 365 Inlägg
21 juli 2015
#8
Inte för att vara den som är den, kul att du köpt en E46, oftast riktigt bra bilar. MEN du har tagit en stor risk i att köpa en bil där både oljelampa och ABS lyser. Det är 2 fel man inte vill ha på sin bil. Nu hoppas jag för din skull att det är oljenivågivaren som är paj och någon av ABS sensorerna vid hjulen. Lyser oljelampan gult för länge så är det mest troligt oljenivågivaren, lyser den rött hade jag inte kört en meter med bilen innan felet är utrett. 


glad95 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Grattis till ditt köp! Kul med nyinköpt bil! Synd med rosten, du får gärna ta bilder och lägga upp den här i din profil sen. Ojämn tomgång kan bero på lite olika saker. Först ska man läsa av felkoder för att se om den inte kommer överens med tomgångsmotor osv. Du har väl sexan i den? Den brukar gå otroligt fint på tomgång, kanske lite nya stift och en allmän service kan åtgärda problemet.
Tack smurfen! Kolla in min sida där kan du se bilen.
Köparen sa att ABS lampan lyser ibland och ibland inte vilket jag har märkt av. Även olje-lampan lyser när man startar bilen och åkte några meter men sedan släcks den. Ibland lyser inte olje-lampan alls så den är väl defekt?

Ja det är 6 cylindrar! Får kolla in nya stift cool


109 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#9
Richtenb skrev:
Inte för att vara den som är den, kul att du köpt en E46, oftast riktigt bra bilar. MEN du har tagit en stor risk i att köpa en bil där både oljelampa och ABS lyser. Det är 2 fel man inte vill ha på sin bil. Nu hoppas jag för din skull att det är oljenivågivaren som är paj och någon av ABS sensorerna vid hjulen. Lyser oljelampan gult för länge så är det mest troligt oljenivågivaren, lyser den rött hade jag inte kört en meter med bilen innan felet är utrett.
Ja juste vad bra att du skrev det. Anledningen till att ABS lyser var pga abs-givaren höger bak. Han sa det och det skulle spara mig 400 kr för en felsökning!


Det med oljenivågivaren- När jag startar bilen så lyser den i kanske 10-20 sekunder sen slocknar den. Ibland lyser den inte alls så jag tror på oljenivågivare. Hittade detta på ett annat forum

"Jag har haft en 535 med samma symptom. Förklaringen som jag fick från BMW var att i och med att bilen har några år på nacken och många mil på mätaren kan det dröja några sekunder innan oljan kommer i cirukaltion efter att motorn startats. Det är bara tuta och köra." visserligen är det inte samma modell men han skrev i tråden om e46

1 365 Inlägg
21 juli 2015
#10
Ok, vad skönt. Då har du ivarjefall fått info om ABS problemet vilket är bra.
Mja den sk förklaringen från forumet får det ju att låta som ett normaltillstånd vilket det inte är. Det beror ju på slitna delar iform av oljenivågivare och/eller oljepump (beroende på om lampan lyser gult eller rött). Men det är ju en kostnadsfråga, kikar du oljenivån manuellt första 1000 milen så har du ju rätt bra koll på om den "drar olja" eller inte.


glad95 skrev:
Richtenb skrev:
Inte för att vara den som är den, kul att du köpt en E46, oftast riktigt bra bilar. MEN du har tagit en stor risk i att köpa en bil där både oljelampa och ABS lyser. Det är 2 fel man inte vill ha på sin bil. Nu hoppas jag för din skull att det är oljenivågivaren som är paj och någon av ABS sensorerna vid hjulen. Lyser oljelampan gult för länge så är det mest troligt oljenivågivaren, lyser den rött hade jag inte kört en meter med bilen innan felet är utrett.
Ja juste vad bra att du skrev det. Anledningen till att ABS lyser var pga abs-givaren höger bak. Han sa det och det skulle spara mig 400 kr för en felsökning!


Det med oljenivågivaren- När jag startar bilen så lyser den i kanske 10-20 sekunder sen slocknar den. Ibland lyser den inte alls så jag tror på oljenivågivare. Hittade detta på ett annat forum

"Jag har haft en 535 med samma symptom. Förklaringen som jag fick från BMW var att i och med att bilen har några år på nacken och många mil på mätaren kan det dröja några sekunder innan oljan kommer i cirukaltion efter att motorn startats. Det är bara tuta och köra." visserligen är det inte samma modell men han skrev i tråden om e46


huh?
10 427 Inlägg
21 juli 2015
#11
Kanske lönt att byta olja och filter ganska omgående och se om problemet med låg nivå-varningen försvinner. Iofs borde väl oljetrycket larma om oljefiltret skulle vara lite igensatt.. hehe

Om bilen rullat 22000mil så borde det nog ev vara dags för andra eller tredje uppsättningen tändstift.

Finns även diverse gummidelar till insuget som kan orsaka lite konstig tomgång pga torsprickor osv. På min 323Ci (med M52TU-motorn) gick insugsbälgen sönder på hemvägen från köpet vilket skapade en rätt så lustig tomgång och motorgång tongue


109 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#12
Richtenb skrev:
Ok, vad skönt. Då har du ivarjefall fått info om ABS problemet vilket är bra.
Mja den sk förklaringen från forumet får det ju att låta som ett normaltillstånd vilket det inte är. Det beror ju på slitna delar iform av oljenivågivare och/eller oljepump (beroende på om lampan lyser gult eller rött). Men det är ju en kostnadsfråga, kikar du oljenivån manuellt första 1000 milen så har du ju rätt bra koll på om den "drar olja" eller inte.
Japp. Han hade fått den förklaringen från en auktoriserad BMW verkstad tydligen. Jag kan inte speciellt mycket om bilar.
Men ska åka iväg till statoil och kolla oljan senare ikväll.  Men det är väl ingen fara att åka runt i den ändå? Jag menar ibland så lyser lampan och ibland inte det verkar bara vara något elfel i sånafall!




steifan skrev:
Kanske lönt att byta olja och filter ganska omgående och se om problemet med låg nivå-varningen försvinner. Iofs borde väl oljetrycket larma om oljefiltret skulle vara lite igensatt.. hehe

Om bilen rullat 22000mil så borde det nog ev vara dags för andra eller tredje uppsättningen tändstift.

Finns även diverse gummidelar till insuget som kan orsaka lite konstig tomgång pga torsprickor osv. På min 323Ci (med M52TU-motorn) gick insugsbälgen sönder på hemvägen från köpet vilket skapade en rätt så lustig tomgång och motorgång tongue
Tack ska kolla över tändstiften!! Shit jag som inte ens kan meka lol

huh?
10 427 Inlägg
21 juli 2015
#13
glad95 skrev:
steifan skrev:
Kanske lönt att byta olja och filter ganska omgående och se om problemet med låg nivå-varningen försvinner. Iofs borde väl oljetrycket larma om oljefiltret skulle vara lite igensatt.. hehe

Om bilen rullat 22000mil så borde det nog ev vara dags för andra eller tredje uppsättningen tändstift.

Finns även diverse gummidelar till insuget som kan orsaka lite konstig tomgång pga torsprickor osv. På min 323Ci (med M52TU-motorn) gick insugsbälgen sönder på hemvägen från köpet vilket skapade en rätt så lustig tomgång och motorgång tongue
Tack ska kolla över tändstiften!! Shit jag som inte ens kan meka lol
Har du tråkigt så kan du ju fota serviceboken (om den har använts) och lägga in lite bilder här i tråden smile


109 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#14
steifan skrev:
glad95 skrev:
steifan skrev:
Kanske lönt att byta olja och filter ganska omgående och se om problemet med låg nivå-varningen försvinner. Iofs borde väl oljetrycket larma om oljefiltret skulle vara lite igensatt.. hehe

Om bilen rullat 22000mil så borde det nog ev vara dags för andra eller tredje uppsättningen tändstift.

Finns även diverse gummidelar till insuget som kan orsaka lite konstig tomgång pga torsprickor osv. På min 323Ci (med M52TU-motorn) gick insugsbälgen sönder på hemvägen från köpet vilket skapade en rätt så lustig tomgång och motorgång tongue
Tack ska kolla över tändstiften!! Shit jag som inte ens kan meka lol
Har du tråkigt så kan du ju fota serviceboken (om den har använts) och lägga in lite bilder här i tråden smile
Absolut springer ner och hämtar den. Tack för tipset på min bild! big_smile

109 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#15
steifan skrev:
glad95 skrev:
steifan skrev:
Kanske lönt att byta olja och filter ganska omgående och se om problemet med låg nivå-varningen försvinner. Iofs borde väl oljetrycket larma om oljefiltret skulle vara lite igensatt.. hehe

Om bilen rullat 22000mil så borde det nog ev vara dags för andra eller tredje uppsättningen tändstift.

Finns även diverse gummidelar till insuget som kan orsaka lite konstig tomgång pga torsprickor osv. På min 323Ci (med M52TU-motorn) gick insugsbälgen sönder på hemvägen från köpet vilket skapade en rätt så lustig tomgång och motorgång tongue
Tack ska kolla över tändstiften!! Shit jag som inte ens kan meka lol
Har du tråkigt så kan du ju fota serviceboken (om den har använts) och lägga in lite bilder här i tråden smile
Kollar igenom lite papper nu och hittade "byte olja + filter mikrofilter" 2007-02-08
Måste det bytas nu igen eller hur längre brukar det hålla? Kostade 1503 kr.

http://i.imgur.com/cPWXQ4R.jpg
http://i.imgur.com/AIVMPHI.jpg

huh?
10 427 Inlägg
21 juli 2015
#16
glad95 skrev:
steifan skrev:
glad95 skrev:

Tack ska kolla över tändstiften!! Shit jag som inte ens kan meka lol
Har du tråkigt så kan du ju fota serviceboken (om den har använts) och lägga in lite bilder här i tråden smile
Kollar igenom lite papper nu och hittade "byte olja + filter mikrofilter" 2007-02-08
Måste det bytas nu igen eller hur längre brukar det hålla? Kostade 1503 kr.

http://i.imgur.com/cPWXQ4R.jpg
http://i.imgur.com/AIVMPHI.jpg
hehe ja enligt det där så fick ju bilen senaste oljebytet juni 2010 vid 15770mil. Trist att inte ha info om när det gjordes senast. Har du otur så har bilen rullat nästan 7000mil och 5 år på samma olja och oljefilter men det hoppas jag inte tongue

Verkar inte som att tändstiften har bytts heller då detta ingår i Inspektion II (tror det är varannan gång) och ingen sådan har ju gjorts enligt dokumentationen.

Mikrofilter är kupéluftfiltret så det är ingen jättevital grej (om du undrar).


huh?
10 427 Inlägg
109 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#18
steifan skrev:
hehe ja enligt det där så fick ju bilen senaste oljebytet juni 2010 vid 15770mil. Trist att inte ha info om när det gjordes senast. Har du otur så har bilen rullat nästan 7000mil och 5 år på samma olja och oljefilter men det hoppas jag inte tongue

Verkar inte som att tändstiften har bytts heller då detta ingår i Inspektion II (tror det är varannan gång) och ingen sådan har ju gjorts enligt dokumentationen.

Mikrofilter är kupéluftfiltret så det är ingen jättevital grej (om du undrar).
Har du noterat intervallet till nästa service när bilen startas förresten?
Jag kan ju alltid smsa förra ägaren och fråga. Sen kan det ju vara så att bilen servats hemma dvs utan papper (tydligen vanligt på äldre bilar)

Nej vet inte riktigt hur man kollar det!

huh?
10 427 Inlägg
21 juli 2015
#19
glad95 skrev:
steifan skrev:
hehe ja enligt det där så fick ju bilen senaste oljebytet juni 2010 vid 15770mil. Trist att inte ha info om när det gjordes senast. Har du otur så har bilen rullat nästan 7000mil och 5 år på samma olja och oljefilter men det hoppas jag inte tongue

Verkar inte som att tändstiften har bytts heller då detta ingår i Inspektion II (tror det är varannan gång) och ingen sådan har ju gjorts enligt dokumentationen.

Mikrofilter är kupéluftfiltret så det är ingen jättevital grej (om du undrar).
Har du noterat intervallet till nästa service när bilen startas förresten?
Jag kan ju alltid smsa förra ägaren och fråga. Sen kan det ju vara så att bilen servats hemma dvs utan papper (tydligen vanligt på äldre bilar)

Nej vet inte riktigt hur man kollar det!
Aa men kan ju vara smidigt att man noterar i serviceboken då om man har en så att säga (så brukar jag göra).

När du slår på tändningen ska det komma upp ett antal kilometrar och stå vilken typ av service som ska göras som nästa (oilservice eller inspection).


109 Inlägg
21 juli 2015
Trådstartare
#20
steifan skrev:
glad95 skrev:
steifan skrev:
hehe ja enligt det där så fick ju bilen senaste oljebytet juni 2010 vid 15770mil. Trist att inte ha info om när det gjordes senast. Har du otur så har bilen rullat nästan 7000mil och 5 år på samma olja och oljefilter men det hoppas jag inte tongue

Verkar inte som att tändstiften har bytts heller då detta ingår i Inspektion II (tror det är varannan gång) och ingen sådan har ju gjorts enligt dokumentationen.

Mikrofilter är kupéluftfiltret så det är ingen jättevital grej (om du undrar).
Har du noterat intervallet till nästa service när bilen startas förresten?
Jag kan ju alltid smsa förra ägaren och fråga. Sen kan det ju vara så att bilen servats hemma dvs utan papper (tydligen vanligt på äldre bilar)

Nej vet inte riktigt hur man kollar det!
Aa men kan ju vara smidigt att man noterar i serviceboken då om man har en så att säga (så brukar jag göra).

När du slår på tändningen ska det komma upp ett antal kilometrar och stå vilken typ av service som ska göras som nästa (oilservice eller inspection).
Det står OilService 10300 km. Men åkte några km sen startade bilen igen och då stod det samma siffror så den ska man nog inte lita på... hmm

Försökte kolla oljan förut men stickjäkeln är ju mörk så det är nästan samma färg som oljan. Varför är det ingen som gör en VIT sticka så man får lite kontrast?!


Sök