3110
Sök

Seat Ibiza ST V 1.2 TSI 2011 / Hackar när man släpper gasen.

2 Inlägg
8 augusti 2015
Trådstartare
#1
Hej,
Det är så att jag har lämnat in min bil nu 2ggr för samma fel och varje gång har dom lagat den säger dom men felet kvarstår.
Men första gången så va de inte ens fel staget som ni kan läsa längre ner och nu är de fel igen trots att dom bytt yttligare en del!

Felet är att bilen hackar när jag släpper gasen, den hackar till precis innan den börjar motorbromsa.
Det är värre om det är kallt ute eller om det regnar.
Spelar ingen roll vilken hastighet, varv eller växel.

Så vitt jag vet så händer det inte när jag kopplar.

Om jag står på tomgång och varvar uppåt så hackar den till ibland både när jag varvar upp och när jag släpper gasen.

När den hackar till så droppar "boost" mätaren på min dator sen höjs den igen när hacket är över.
Har endast kollat när jag gjort det på tomgång.
Tror Boost mätare är motortrycket dvs vakum?
Använder mig av Torque.

Enligt ett annat program som heter Dashcommand så heter mätaren som droppar när motorn hackar
Ignition timing advance for cylinder

Inga felkoder finns.

Första gången så sa dom att det var ett stag jag köper staget och byter det i min hemstad och då säger den verkstaden att det är inge fel på staget.
Felet kvarstår.
Gamla staget är hur fint som helst!
Och då har jag kvittens på att andra verkstaden har monterat ner det och tillfälligt lagat det t.o.m!
Känns ju jätte bra, dom mer eller mindre ljuger.
Visar dom gamla staget och dom höll med om att det va helt så jag fick iaf ersättning för det jag hade köpt dvs pengar tillbaka.

Åker tillbaka till första verkstaden lämnar in bilen igen och dom byter tändspole och kablar.

Kört bilen en dag nu och felet är kvar!

Allt går på min motorförsäkring men ändå, nu lär jag åka 14mil enkel resa igen till verkstaden och lämna in den.
Dvs 28mil tur och retur.


Det är en Seat Ibiza ST V Eco 1.2 2011
Senast redigerat av Livetarhart (8 augusti 2015)

6 123 Inlägg
8 augusti 2015
#2
Hej!
Kolla de enklaste sakerna först!

1. Läcker det in luft i någon slang till insuget? Du testar det genom att kolla slangarna och insugsrör och spruta på startgas, Höjs motorvarvet när du sprayar startgas så har du en läcka.

2. När bytte du tändstift, rotor och fördelarlock senast? Kolla! Rotor och fördelarlock byter jag vart annat år ungefär. Tändstift vart ca 3000-5000mil.

3. När bytte du olja, filter och luftfilter senast? Man bör byta varje år eller vart 1000 mil.
Senast redigerat av jaka54 (8 augusti 2015)


168 Inlägg
8 augusti 2015
#3
jaka54 skrev:
Hej!
Kolla de enklaste sakerna först!

1. Läcker det in luft i någon slang till insuget? Du testar det genom att kolla slangarna och insugsrör och spruta på startgas, Höjs motorvarvet när du sprayar startgas så har du en läcka.

2. När bytte du tändstift, rotor och fördelarlock senast? Kolla! Rotor och fördelarlock byter jag vart annat år ungefär. Tändstift vart ca 3000-5000mil.

3. När bytte du olja, filter och luftfilter senast? Man bör byta varje år eller vart 1000 mil.

Det här är en modern bil av 2011 års modell, rotor och fördelarlock kan vara svårt att hitta under huven...


Avstängd
598 Inlägg
8 augusti 2015
#4
jaka54 skrev:
Hej!
Kolla de enklaste sakerna först!

1. Läcker det in luft i någon slang till insuget? Du testar det genom att kolla slangarna och insugsrör och spruta på startgas, Höjs motorvarvet när du sprayar startgas så har du en läcka.

2. När bytte du tändstift, rotor och fördelarlock senast? Kolla! Rotor och fördelarlock byter jag vart annat år ungefär. Tändstift vart ca 3000-5000mil.

3. När bytte du olja, filter och luftfilter senast? Man bör byta varje år eller vart 1000 mil.

Bilar tillverkade före 1996 har mekanisk tändning, mao rotor och fördelarlock som drivs mekaniskt av motorn. Därefter är det elektronisk tändning med tändspolar o dyl. som gäller. Det har med Euro-klassningen att göra. Euro 2 infördes 1996. Den här motorn är Euro 5 som började gälla 2008/2009.
Senast redigerat av Nausea (8 augusti 2015)

493 Inlägg
8 augusti 2015
#5
Vad e det för verkstad du lämnar till? Ber inte dig att hänga ut någon men är det märkesverkstad eller något mindre ställe? Har du lampor som lyser/ blinkar när den beter sig konstigt? Låter motorn oke, skrammel eller dylikt vid kallstart? Gjort service som du skall med stiftbyten etc? Kan vara så väldigt mycket saker så jag skulle rekomendera dig att vända dig till närmsta märkesverkstad föe de skulle kansle ha lättare att fastställa vad som är vajsing med bilen.
Mvh Martin

Googlemaster

Cupra_
8 augusti 2015
#6
Håller med ovanstående, om du inte redan gjort det så lämna den till en auktoriserad verkstad för koll.

Nu tror jag inte att felet är följande, men det är rätt vanligt med sträckt Kamkedja på den motorn, oavsett vad VAG påstår. Låter bilen annorlunda/illa efter felet uppstod?

Boost i Torque-appen är laddtryck/vakuum. På tomgång står den på ett minus-värde, när du kör och gasar på ska den stå på ett positivt värde.
Senast redigerat av Deception (8 augusti 2015)

493 Inlägg
8 augusti 2015
#7
Deception skrev:
Håller med ovanstående, om du inte redan gjort det så lämna den till en auktoriserad verkstad för koll.

Nu tror jag inte att felet är följande, men det är rätt vanligt med sträckt Kamkedja på den motorn, oavsett vad VAG påstår. Låter bilen annorlunda/illa efter felet uppstod?

Boost i Torque-appen är laddtryck/vakuum. På tomgång står den på ett minus-värde, när du kör och gasar på ska den stå på ett positivt värde.

Vag har tagit ett stort ansvar sedan motormännen skrev om några fall där det varit problem med dessa motorer. Kan inte heller riktigt jämföra en app mpt diagnosintrumenten som finns på märkesvärkstäderna så mitt tips e att boka en tid.

Googlemaster

Cupra_
8 augusti 2015
#8
Elot skrev:
Deception skrev:
Håller med ovanstående, om du inte redan gjort det så lämna den till en auktoriserad verkstad för koll.

Nu tror jag inte att felet är följande, men det är rätt vanligt med sträckt Kamkedja på den motorn, oavsett vad VAG påstår. Låter bilen annorlunda/illa efter felet uppstod?

Boost i Torque-appen är laddtryck/vakuum. På tomgång står den på ett minus-värde, när du kör och gasar på ska den stå på ett positivt värde.

Vag har tagit ett stort ansvar sedan motormännen skrev om några fall där det varit problem med dessa motorer. Kan inte heller riktigt jämföra en app mpt diagnosintrumenten som finns på märkesvärkstäderna så mitt tips e att boka en tid.

"Stort ansvar" vet jag inte. Morsans 3 år gamla bil råkade ut för det, och hon fick lov att ta det på försäkringen då hon hade gjort en service på autoexperten och inte hos Volkswagen. Bilen hade förövrigt gått 3000 mil när det blev ventilsallad.

På jobbet har vi råkat ut för det på 2-3 bilar också.. Då har vi haft garanti och fått det åtgärdat, men ofta med sura miner om att de körs för hårt.

2 Inlägg
8 augusti 2015
Trådstartare
#9
Hej,
Service är gjord som den ska osv.
Inga missljud eller något sånt mer än att ibland tycker jag att acc blir sämre till och från.

Det är en märkesverkstad som gjort allt och dom är aut för seat.

Bilen rycker värre när det är kallt eller fuktigt ute dvs efter regn.
När jag släpper gasen så hackar den till precis innan eller precis när motorn börjar motorbromsa.

Den rycker värst när jag släpper gasen om jag kör på femman 70-110kmh.

Jag märkte även att den hackar mindre när jag precis börjat kört dvs när motorn är kall.

När jag står på tomgång och varvar så rycker dne till på ca 2500rpm sen slutar den och ökar på fint.

Det jag är fundersam över är att dom inte har ens kollat spridare eller spjällhuset är inte det standard?

Just nu buter dom bara allt verkar det som utan att felet är löst, iofs dumt att klaga jag betalar ju inget extra som att mitt försäkring täcker allt.

Nytt keblage och tändspole nu + nytt stag mellan motor och låda.


Sök