3826
Sök

Saab 9-3 2.0 Turbo 2005 med Turbo problem

2 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
Tjenare!

Köpte en Saab 9-3 2.0T 2005 för ungefär 3 månader sedan.

För cirka en månad sedan märkte jag första gången att när jag använde en låg växel (Framförallt 1an och 2an) Så laddade turbon nästan ingenting alls. Stannade bilen i en halvtimme, och sedan funkade allt som det skulle igen.

Samma sak har nu hänt flera gånger (totalt 3) och "-Check engine" lampan lyser när Turbon inte är "aktiv"
Igår försökte jag smörja stången mellan wastegaten och turbon, det löste problemet för kvällen.

Idag när jag var påväg hem från jobbet lyste Check engine lampan igen och efter ungefär 7km så dog motorn helt. Nu stänger bilen av sig direkt man startar den, och det är bara Check engine lampan som lyser.
Har varit och kikat under huven, och alla slangar verkar sitta som dem ska, och inget ser sönder ut.

Har läst på en massa forumen, men hittar ingen lösning.
Bilen är orginal, inte chippad eller liknande.

Är problemen ens ihop?( Ska inte bilen fungera utan turbon ändå )
vad kan problemet vara?
Senast redigerat av dahu (11 augusti 2015)

Avstängd
598 Inlägg
12 augusti 2015
Köp en obd2 för att utläsa felkoder. Det finns för CE lampan är tänd. Det kan också vara tändkassetten till exempel.

55 Inlägg
12 augusti 2015
Det är garanterat inte tändkassetten då bilen har tändspolar. Men gör som personen ovan skrev, skaffa en obd2 läsare och läs ut felkoderna. (Ta den till en verkstad som gör det om du inte vill köpa en). Utan att kolla dom är det bara en gissningslek.

Avstängd
598 Inlägg
12 augusti 2015
Norman88 skrev:
Det är garanterat inte tändkassetten då bilen har tändspolar. Men gör som personen ovan skrev, skaffa en obd2 läsare och läs ut felkoderna. (Ta den till en verkstad som gör det om du inte vill köpa en). Utan att kolla dom är det bara en gissningslek.

Okej, så Bildelsbasen säljer inga begagnade tändkassetter till Saab 9-3 2005?

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saab/S … sett/Alla/

Du kan ju dra ditt Opel Mantra nån annanstans...

55 Inlägg
12 augusti 2015
Jag skrev om bilen TS har. Inte nån annan, och den har tändspolar. Så enkelt är det.

2 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
Tack för svaren!, Ska bogsera bilen till en bekant kan läsa koder!

Sök