4040
Sök

Focus 06a batteri problem

Adder
972 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#1
Vägra starta, klicka bara om startmotorn men via starthjälp gick den igång.

Då jag ladda batteriet via en CTek visa den att batterit inte var helt tomt (dvs 2/5) men den vill ej starta ändå.

Efter några timmar var batteriet som inte orka starta en varm bil fulladdat. Är en 7Amps C-Tek men borde de inte tagit lite längre tid ?

Satt dit CTeks indikeringsdiodsladd och 12h senare blinka de rött och starta precis.

Är vatten i batterit, vad är galet ?

Borde de inte tagit längre tid att ladda batteriet ?

Tjuvström ? Vad bör en Focus dra i krypström eller vad de kallas ?

Bilen i fråga Focus 1.6 bensinare 2006.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Forummoderator
26 349 Inlägg
12 augusti 2015
#2
Hur gammalt är batteriet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Adder
972 Inlägg
12 augusti 2015
Trådstartare
#3
Mack skrev:
Hur gammalt är batteriet?

Vet ej, kan vara sen den var ny ser fräscht ut men de behöver ju inte betyda nått.

De gick att åka hemifrån till affären och från men vid nästa stopp blev de stopp smile

Visst om någon cell är dålig men de gick ju fort att ladda de fullt och CTeken säger inget om att batterit är trasig, dock gick de ju fort för de att laddas ur.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Forummoderator
26 349 Inlägg
12 augusti 2015
#4
Adder skrev:
Mack skrev:
Hur gammalt är batteriet?

Vet ej, kan vara sen den var ny ser fräscht ut men de behöver ju inte betyda nått.

De gick att åka hemifrån till affären och från men vid nästa stopp blev de stopp smile

Visst om någon cell är dålig men de gick ju fort att ladda de fullt och CTeken säger inget om att batterit är trasig, dock gick de ju fort för de att laddas ur.

Skulle tro att det är ganska slut..men det är bara vad jag tror.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

512 Inlägg
12 augusti 2015
#5
Köp ett nytt batteri och pröva.

Eller om du vill testa massa andra batterier, så köp en batteritestare som kan lägga tryck på batteriet och finna CCA (cold cranking amps) värden.

Alt. ta bilen till en verkstad med batteritestare och be dem felsöka.

7 441 Inlägg
12 augusti 2015
#6
Mät batterispänningen.
Är den under 7 -9 volt förmår en CTEK inte ladda batteriet p g a inre motstånd i batteriet.
Försök i stället ladda batteriet med "en gammal hederlig Biltemaladdare".
Det tipset fick jag på ett annat bilforum.
Och fick liv i batteriet för 1½ år sedan och det funkar fortfarande fast det är från 2008.

smile

Adder
972 Inlägg
13 augusti 2015
Trådstartare
#7
12.44V så cellerna borde ju veta ok.  Men den drar 0.47A i "viloläge" dvs 0.47Ah. Är inte de lite mycket?

Inga lampor lyser. Har inget annat än ctek laddaren men den laddar på fint.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

29 Inlägg
18 augusti 2015
#8
Kort laddningstid från tom till full tyder på att batteriet är slut.
Kolla laddningsspänningen i bilen också genom att mäta batterispänningen med batteriet i bilen innan och efter start. När bilen gått ett tag med lite högre varvtal bör batterispänningen ligga strax över 14V.
Om bilen drar 0,47A när den är avslagen så är det för mycket. Det drar ur ett batteri på en vecka.


6 632 Inlägg
26 augusti 2015
#9
Är batteriet vitt och står "Motorcraft" på det kan du lika kasta.. Det ÄR för gammalt då. wink
Lås bilen och vänta en 15-20min innan du kollar till multimetern igen så har styrdonet gått i viloläge.

De/Dem

Adder
972 Inlägg
27 augusti 2015
Trådstartare
#10
Körde med en "mätare" som simulerar/drar ungefär som startmotorn och då gick spänningen ned till 11V så nytt batteri så har de funkat några veckor. Strömmen sjönk när bilen hade varit gång med nya batteriet och den stått avstängd ett litet tag.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\


Sök