3621
Sök

Huggern goes big block with 427 ZL-1!

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån... Visa mer

237 566 Visningar
Uppdaterades senast 19 oktober 2024
1 039 Inlägg
24 maj 2017
Trådstartare
#241
69Camino skrev:
hugger69 skrev:
69Camino skrev:
Finns små nät som man epoxyar dit samt en nätplugg vid kortsidan, om d va framsidan eller baksidan kommer jag inte ihåg. MIL-23160. Checka in artnr på summit:-)

Intressant, har aldrig hört talas om detta förut....låter ju inte jätte-safe med limmat nät men det kanske funkar? Vad händer om själva nätet lossnar och åker runt...?

Lite så trodde ja osså, men ja hade inga problem sen ja monterade dem. Får ju ett lim som tål hög temp. Hör med din motorbyggare eller nån som du vet har hållt på med motorer länge för att höra vad dom säger. 2nd opinion:-). Är ju 10år sen ja monterade kanske finns nån ny modul på d hela. Får gärna återkomma om du får fram nått svar, vilket som:-) :-)

Jag pratade med honom det faktiskt och det var inget han ansåg nödvändigt, särskilt inte på en BB, men visst kan det ha en funktion. Dock finns även en baksida med att nätet sätter igen och att oljeflödet i motorn försämras...jag skall kolla lite mer kring detta med fler personer.

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

259 Inlägg
24 maj 2017
#242
Jo det kanske inte behövs på "gatmaskin". Vad skulle sätta igen? Hur folk tolkar en gatmaskin är upp till dom i denna hk hysteri (1000-1500hk)eller mer. När ja renoverade min rova så slängde jag i nät för att jag körde racing mä den + att alla delar va inte nya, säkert bort åt 15-20år. Allt kan ju hända även på standardmaskiner, anyway  synd att limma å klabba på d fina blocket:-) även om d inte syns...


860 Inlägg
28 maj 2017
#243
Du går ikke for rullevipper?

1 039 Inlägg
28 maj 2017
Trådstartare
#244
FredGaute skrev:
Du går ikke for rullevipper?

Nope, blir original stålvippor! Det funkade bra förr även i racemotorer så vi kör på det nu med, ganska rejäla saker dessa stålvippor! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
11 juni 2017
Trådstartare
#245
Även om det går sakta fram så händer plötsligt saker...

Även självaste Huggern måste ju åtgärdas och även det arbetet sker på sporadiska och lediga stunder.
Det jag gjort sen sist är väl att bättringsmåla lite sidenmatt svart på valda delar i motorrummet samt att jag äntligen fått ur värmepaketet och den inre kåpan för värmepaketet.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7582_zpsjhwrs8bg.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7583_zpsrmyu3nvm.jpg

Det nya jag värmepaket från NPD, som vi fick som present för att Huggerns blev ROTM på en hemsida i USA, visade sig vara tokfel i höjd fast det skulle vara till en BB Camaro enligt hemsidan, min vanliga tur... sad
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7585_zpsxdkwpkhu.jpg

Så nu kommer Brälla på Umeå Maskinkylare att få bygga ett nytt med ett äkta originalpaket, som jag lånat från Nikke, som mall.
Röranslutningarna sitter alltså på andra sidan på en CBB jämfört med CSB för att den bredare CBB skall få plats i Camaron.

På motorn har börjat hända lite saker också nu efter det att de beställda delarna börjat dyka upp.
Kamdrev, kedja och den speciella lås brickan är nu på plats...
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7644_zpstbksar0r.jpg

Kåpa, packningar och svängningsdämpare åkte på i bara farten...
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7646_zpsgoezeh8f.jpg

Topparna har även hunnit kommit tillbaka från Ulf på Umeå Motorslip, nu med korrekta fjädrar från Crane monterade. Dock väntar vi med att montera de inre fjädrarna tills kammen är inkörd.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7655_zpsidqlyddk.jpg

Även alla de saker som inte följde med blocket som styrstift och kilar har monterats..
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7647_zpsj5bbt0c0.jpg

Började med att montera den läckra toppackningen från Felpro...
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7650_zpsgmbqovzh.jpg

När jag sedan började montera topparna upptäckte jag att 8 av skruvarna, i det speciella skruv-kitet för alutoppar, var för långa! sad
Bara att beställa nya och de fanns i Sverige så vi hade dem hemma på en dag. Upptäckte i samt veva att en av gängorna i blocket inte var riktigt dragen så där fick en gängtapp jobba lite. De nya skruvarna hade dock 6-kant skalle istf 12-kant som de i specialitet men de får hamna under ventilkåporna! Men nu är allt momentdraget till slut.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7668_zpsbkkl47ws.jpg

Oljepumpen från Melling har dockats med pickupen, som justerades i rätt läge innan den loppades fast..
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7666_zpszf3mirbs.jpg

Kunde sedan inte låta bli att lägga din insuget för att tjuvkika lite på hur det blir...
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7660_zps5uwywkdr.jpg

Gillar även Chevrolets motorkonstruktörer för deras lekfullhet och sinne för elegans..
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7671_zps35ofa6lo.jpg

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

860 Inlägg
11 juni 2017
#246
Den motoren er et smykke!!

1 039 Inlägg
12 juni 2017
Trådstartare
#247
FredGaute skrev:
Den motoren er et smykke!!

Haha, tack Fred!
Hoppas det blir ett fungerande smycke med! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

10 164 Inlägg
12 juni 2017
#248
Så snyggt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 039 Inlägg
12 juni 2017
Trådstartare
#249
Djo skrev:
Så snyggt smile

Spank you! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

860 Inlägg
12 juni 2017
#250
hugger69 skrev:
FredGaute skrev:
Den motoren er et smykke!!

Haha, tack Fred!
Hoppas det blir ett fungerande smycke med! smile

Alltid viktigst at ting fungerer, akkurat som med damer! Må gjerne være pene å se på men det må først og fremst være full trykk på bakrommet, hahaha!

1 039 Inlägg
25 juni 2017
Trådstartare
#251
Trots midsommarfirande med allt vad det innebär så har ZL-1:an fått lite kärlek under helgen. smile

En BB bränslepump i aluminum från AC Delco har hittat sitt nya hem:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/FullSizeRender%203_zpsgttrlfpw.jpg

Vattenpumpen, i aluminium den med, är på plats:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7723_zpsi3ekvgle.jpg

Jag kommer ju att köra med helt original gjutna grenrör så det åkte på:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7729_zpslzjlya6c.jpg

Ventilkåporna på plats, det börjar alltmer se ut som en riktigt motor nu:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7732_zpsxhwkr4ub.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7731_zpsdvrgi46v.jpg

Väntar på lite fler delar från US & A men de lär dyka upp inom de närmsta veckorna...
Senast redigerat av hugger69 (25 juni 2017)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

964 Inlägg
25 juni 2017
#252
Ser riktigt fint ut,spännande o se när detta blir färdigt
Senast redigerat av Donvito (25 juni 2017)


860 Inlägg
25 juni 2017
#253
Enestående rå grenrør!
Men Chelsea FC...? LOL!

1 039 Inlägg
26 juni 2017
Trådstartare
#254
Donvito skrev:
Ser riktigt fint ut,spännande o se när detta blir färdigt

Tack! smile

FredGaute skrev:
Enestående rå grenrør!
Men Chelsea FC...? LOL!

Kul att du gillar dem, inte det första man tänker på när man pratar ZL-1 men så såg det vid leverans från Chevrolet!

Hehe, alltid retar det nån! Är inte speciellt intresserad av fotboll men vi var där med grabbens pojklag, så klart man skulle ha en halsduk med sig hem! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

10 164 Inlägg
26 juni 2017
#255
Snyggt det blir smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 039 Inlägg
26 juni 2017
Trådstartare
#256
Djo skrev:
Snyggt det blir smile

Tack, hoppas den funkar sedan också och inte bara blir ett smycke....?tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

10 164 Inlägg
26 juni 2017
#257
hugger69 skrev:
Djo skrev:
Snyggt det blir smile

Tack, hoppas den funkar sedan också och inte bara blir ett smycke....?tongue

Haha smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
26 juni 2017
#258
hugger69 skrev:
Djo skrev:
Snyggt det blir smile

Tack, hoppas den funkar sedan också och inte bara blir ett smycke....?tongue

If it won't run, Chrome it! Oh wait, you already have... ^^

Skämt åsido, nu börjar det likna BB-porr snart big_smile

Edit:

Du har väl sett Engine Masters på MotorTrend On Demand?
De dyno-testade grenrör inkl. gjutna, o det var inte mycket som skiljde i effekt, så du gör helt rätt i o köra gjutna grenrör wink
Om du missat det, så har du en länk här
Mycket se-värt! Precis som alla andra avsnitt av EM.
Senast redigerat av Cuefa (26 juni 2017)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 039 Inlägg
26 juni 2017
Trådstartare
#259
Cuefa skrev:
hugger69 skrev:
Djo skrev:
Snyggt det blir smile

Tack, hoppas den funkar sedan också och inte bara blir ett smycke....?tongue

If it won't run, Chrome it! Oh wait, you already have... ^^

Skämt åsido, nu börjar det likna BB-porr snart big_smile

Edit:

Du har väl sett Engine Masters på MotorTrend On Demand?
De dyno-testade grenrör inkl. gjutna, o det var inte mycket som skiljde i effekt, så du gör helt rätt i o köra gjutna grenrör wink
Om du missat det, så har du en länk här
Mycket se-värt! Precis som alla andra avsnitt av EM.

Hehe, tackar å bockar! wink

Jepp, har sett den förut men bra att du länkade igen! Nu har ju de där gjutna rören från Hooker förmodligen bättre flöde än de original-liknande jag har, men visst kan man diskutera vad allt är värt....!
Jag är ute efter en originalutseende, vill slippa ha ont om gott om plats, slippa onödig värmeproduktion och ljud samt förhoppningsvis slippa problem med läckor mot blocket. Sedan går det ju att byta om man vill i framtiden så....

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
26 juni 2017
#260
Ja, förvisso är det skillnad, men jag tror även att GMs ingenjörer hade rätt bra koll, jag tror nog inte du tappar tillräckligt mycket för att det ska vara värt att kasta på Headers, med alla de problem du beskriver med täthet, ljudnivå, o framförallt utrymme! en BB427 i en 1stgen Camaro = trångt SATAN!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök