Stake måste man ju ha och i detta fall åtta stycken om det skal bli nån fart på motorn!
Så här ser de ut, uppackade efter den långa resan från det stora landet i väster:
Nu är detta förstås inte vilka stakar som helst och som du kan hitta i närmaste speed shop...nä, dessa kräver lite letande och att hitta dem till rätt kurs var inte lätt...men vår vän Nikke är grym på detta!
Stakarna tillhör de bästa som GM gjort och användes bla i L88, ZL1 och LS7 motorer. De är av typen full floating "dimple dot" rods, 7/16 bolt, magnafluxed and shotpeened. De är alltså ythärdade med en form av tuffare blästring med tex stålkulor samt sedan kontrollerade mot sprickbildning med hjälp av magnet och metallpulver, typ.
En närbild på änden med "full floating" kolvbult i stället för pressad.Man ser även själv den karakteristiska dutten som var utmärkande för dessa stakar och gav dem namnet "dot rod":
Hämtat lite info från nätet där det står:
Chevy highperformance “dot” rod with 7/16-inch rod bolts is still a good choice for engines up to about 700 hp. There were three versions of these rods: one with 3/8-inch rod bolts and pressed pins (1965– 1969), one with 7/16- inch rod bolts and pressed pins (LS-6 and LS-7), and a version with 7/16-inch boron rod bolts and full-floating pins, which was used in Chevy’s killer big-blocks, like the L88 and ZL-1.
...och det sägs att mannen bakom dessa var ingen mindre än Smokey Yunick!