Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån... Visa mer
En snygg Clean look är nog att föredra, visst! Men, några diskreta ZL-1 emblem kan inte vara fel!
Finns inga ZL-1 enblem överhuvdtaget på en COPO från 1969, så jag kommer att behålla det originalstuket...! Det innebär att det inte ens finns ett enblem för motorstorleken!
Där ser man, har nog drömt då:-). Är snuskigt diskreta. Gött iaf:-)
Man lär sig nåt varje dag,,,,det är det som så bra med forum! ...fortsätt att ställa frågor, jag har inte alla svar men tillsammans kanske vi löser det!
Det är sleeper-looken som tilltalar mig och på sikt kommer även jag att demontera alla spoilers!
Sextinian utan läppen under hakan, snälla, den definierar årsmodellen. (Vad jag vet).
The__Saint skrev:
Har du börjat demonetra ner bilen ? hehe nä.. tycker du ska behålla frontspoilern iallafall hur går det med motorbygget ?
He, he, tack för ert engagemang, sånt värmer! Frontläppen är ju så lätt att montera av eller på så den kommer definitivt att få vara kvar men ankstjärten är inte lika säker....dock är inget hugget i sten så det får tiden utvisa men det är lääääänge dit för då pratar vi omlackering och det är inget som ens är planerat för än!
...och nej, ingen demontering är påbörjad! ....Huggern står så här just nu och väntar på bättre tider:
Nu har då äntligen containern med lite roliga prylar till ZL-1:an, landat här i Umeå!
Först ut blev den speciella vevaxeln som vi lyckades spåra upp via eBay i USA och köpte till rätt kurs, igen stort tack , Nikke Den är identiskt med de vevar som ursprungligen användes i ZL-1 men de återfanns även i andra 427 bigblock-motorer som L88. Den har det speciella gjutnumret #7115 och med Chevrolets artikelnummer 3967811 om jag förstått det rätt. Enligt uppgifter en av de absolut kraftigaste vevaxlar som Chevrolet tillverkade på den tiden...å kanske efter med?! Vår axel är beggad och ser ut att vara i mycket fint skick, hur fint återstår att se den dagen då motorsliparen får sätta tänderna i den för balansering...
Härligt med lyftinstruktioner så att man inte skiter på sig när man lyfter veven:
Blir tårögd över vilken vacker bil du har ! Å den motorn ( snyft)
Ha, ha, tackar...! Ja, motorn kan bli en spännande resa, så häng på bara!
...Huggern å jag kan föresten beskådas i rörliga bilder nedan i reportaget från lokaltidningen, fram med skämskudden och följ med på en åktur: http://www.vk.se/1555892/hang-med-i-camaron