Hej!
Ville be om lite råd.
Har nyligen köpt bil (min första någonsin), och nu efter en månad börjar glansen avta.
Den är inte jätteskitig, men man kan se att lite pollen o allmänt smuts finns jämnt fördelat över hela karossen, inte några insekter
vad jag kan se.
Alltså är det dags för en "semi-ordentlig" tvätt (avfettning, schamponering, högtryckstvätt och även fälgar).
Funderar på att:
a) Köpa Vaxschampo, Avfettningsmedel (alkaliskt), Fälgvax, Fälgrengörning (+ mikrofiberdukar, svampar, sämskinn, hink och smutsavskiljare) från
BILTEMA. Allt detta kommer gå på ca: 400:- och sen ta mig till OKQ8 (eller liknande) och pröjsa ca. 140:- för en timmes "Gör-det-själv" tvättid i en tvätthall där högtryckspump ingår.
ellerb) Ta mig till Cleanpark (eller "Din Biltvätt") där de har allt i pumpar och man betalar per minut man använder pumparna. Jag har
ingen aning vad detta kommer att gå på.
Antingen betalar jag en tung summa på ~600 SEK, tar min tid och tvättar min bil för hand (jag gillar tvätta bilen för hand) och jag kommer ju kunna använda medlen vid fler tillfällen eller så betalar jag ??? SEK för en tvätt på Cleanpark eller liknande.
Vad tycker ni jag borde köra på? Vad går en "ordentlig" tvätt på om man gör som i alternativ
b?
Tack på förhand.
P.S.
Detta är mitt första inlägg, jag är ganska insatt i hur det går till på forum, hittade inte riktigt något svar på just denna fråga i tidigare inlägg, sorry ifall svaret finns bara det att jag inte upptäckt det.