Kx5 skrev:
hehe grattis:) inget åh vara nervös över.. men förstår magkänslan:) snygg blev den förresten! påminner lite om en mad max bil:)
Ja, visst gör den
Djo skrev:
Underbart
![smile](img/smilies/smile.png)
Bara förnamnet.
Knugcab skrev:
Ja skryt du, mig var de väldigt osnälla med.....kan ha haft något samband med att banden ramlade av bromsbackarna när jag åkte hem och rev trummorna efter att de skrivit en massa junk på pappret jag fick.......
"Skrivit en massa junk på pappret"
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Inte för att va den som är den, men om de skickade hem dig pga "lite tveksam bromsverkan" så tror jag att de gjorde oss alla en tjänst
Cuefa skrev:
trubbelturbo skrev:
Cuefa skrev:
En får gratulera! Så nu ska det byggas om på riktigt då? :-P
Jag menar, nu är den ju laglig... så kan du ju inte ha det! ^^
Nej, ett besök på bilprovningen
ska innebära ångest, nervositet och oro. Känner man intetdera så har man inte varit på och skruvat ordentligt.
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Hahaha, ja... fick ju spanskflagg sist jag besiktigade en bil. Lagom mycket spänning i mitt liv då kände jag!
Haha, helt rätt grabbar. Jag gillar tanken med kontrollbesiktning, då jag helst undviker att nattetid stifta bekantskap med en icke naturligt skidåkande karaktär i fel fil utan vare sig lampor och bromsar.
Men lite högkvalitativt mygel i form av kreativa modifikationer måste man alltid testa att komma igenom med. Spanska flaggan är väl dock ändå att dra det lite väl långt, då har man verkligen skruvat bort sig
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Så, lite uppdatering då.
Ursäkta mobilbilder, inte haft med mig riktig kamera.
Registreringsbesiktningen gick bra!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-084e1ebf94e21ef787558ca7cd01a0eb.jpg]()
Jag trodde verkligen inte det skulle gå, men johodå. Förvisso var i princip allting i någon sort tolkning mer eller mindre lagligt, men där saknades lite hantverksskicklighet vid monteringen av vissa komponenter.
Som till exempel kolkanistern, 4 slangbitar, en lång bit bromsrör, slangklämor och 43 buntband. Jag var inställd på att behöva försvara funktionaliteten i vissa av mina finfina lösningar, men icke. Det ramlade rakt igenom.
Flaket blev en lite temporär lösning inför besiktningen. Efter en tur till byggmax kom jag hem med lite skivmaterial, som halvhjärtat sågades till och borrades fast i ställningen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5614a372701bab7bed44a8e369d18bce.jpg]()
Det är som sagt ganska temporärt ännu, jag måste fixa till med lite bättre hjulhus och skydd för påfyllningsröret.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-26eef835d87c8c40117fcff76a26b17e.jpg]()
Så med allt lagligt, invägt och hyfsat kördugligt så var det dags att unna mig någon lite kul uppdatering. Via blocket påträffades lite delar från ett avstannat stylingbygge, nytt i kartong.
Oh, va jag gillar hämta stora lådor med bilprylar. Och tusan va praktiskt det är med lastkapacitet!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-480d1b0b39e26b811126800babd6dc98.jpg]()
På en lite gård vid slutet av en grusväg köptes till ett väldigt billigt pris två stycken "sportstolar". Äkta
Made in China, komplett med dålig metall och billigt tyg. Tveksamt om de är godkända till något annat än att se ut som kopior av kopior av något halvfräsigt.
Men de ser garanterat bättre ut än de nedsuttna original-stolarna
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d62f49dad72d0d9aaace152792521ad1.jpg]()
Bolt-on-abillity: 98.5% Genom att borra endast 2 nya hål och fila lite så monterades passagerarstolen på 2 timmar i original-skenorna.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e6db111e57af9af4fc77bd3ba87e425b.jpg]()
Förarstolen krävde dock lite mera jobb. Dels såg skenorna lite annorlunda ut, men framför allt hittade jag anledningen till att stolen vobblat runt lite.
Stolsfästena var av, och satt bara fast med 2½ bult i golvet
![neutral](img/smilies/neutral.png)
Ett bakre fästöra hade helt rostat av. Orsaken hittades under golvmattan, där ett tappert försökt till rostlagning ägt rum. Förmodligen har det under några år sprutat upp salt genom ett hål i golvet vid stolsfätet, vilket gjort att det rostat och sedan spruckit.
Det "lagade" hålet i golvet låter jag bero till ett senare tillfälle, stolsfästet svetsades ihop och på ett par timmar hade jag lyckats Frankenstein'a ihop ett förarsäte också
![smile](img/smilies/smile.png)
Lite bult, hopplockade delar och utsvävningar i funderingar om hållfasthetslära, vilket i sedvanlig ordning förkastades med någon vag ide om att de håller nog troligen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-19fd2d0376be4aea9dac5714fc3beee8.jpg]()
Det blev iallafall ett sjukt lyft för interiören. De hamnade på nästan samma höjd som original, men några cm längre bak så jag har bättre plats för benen.
Grymt trevligt med lite sidostöd. Tidigare har jag vid däck-gnålar-svängar suttit och hållit i mig på utsidan av dörren för att inte flyga runt inne i hytten, nu sitter man iallafall kvar i stolen
![smile](img/smilies/smile.png)
Det blev så hemtrevligt att jag blev sugen på att putsa upp resten av inredningen också, vi får se var det landar.
Nästa projekt för denna vecka skulle bli att fixa till flaket, jag behöver snygga till skivorna och bygga riktiga hjulhus så jag kan få in större däck.
Det var skittråkigt - jag skjuter på det tills vidare.
Istället sågade jag till en plåt fram, som bockades på lite mer eller mindre godtyckliga stället, och i nästan rätt vinklar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-dc86a443349ca1a061ccb4ece1aedd9f.jpg]()
Eftersom hytt och front är höjd 2" från ramen för att få mera frigång till stora däck, så var hela ramänden exponerad fram.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b056d4a7ce3dbd03faa4d4cccb4b2fb2.jpg]()
Jag önskar att jag kunde säga att jag byggde en äkta skidplate, men det vore en lögn. Låt oss kalla det för mudguard istället, då det är en relativt tunn plåtbit som bara ser lite häftig ut.
För att utöka känslan av häftighet kom jag även på att den borde ha lite hål för att den skall få in mera kyllyft. Mm-hm, racetruck med race-stolar behöver massa kyllift, det fattar ju vem som helst.
Men att göra vanligt runda hål tyckte jag inte var häftigt nog. Alla vet ju att för att uppnå statusen über-häftig måste man ha trekantiga hål.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-20e95b907f9f429511cfe35bf0309cbf.jpg]()
Det tog en jävla tid....
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4e9e04a2d63bbf79dc9ad4219ee1d1b6.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4baaddb9cdc6f11b858995c56d45df59.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-80069b7d44077dd8848449ee3cefcd06.jpg]()
Resultatet blev ändå helt OK, är faktiskt grymt nöjd med resultatet. Efter alla små fusklösningar som uppstod under tiden det bara skulle bli klart, så känns det bra att kunna lägga tid på att göra snygga lösningar.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-8c3f04dc83e60723a7cda3346b46af60.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5aa84950b31053f49b8f594e006ff3ff.jpg]()
Det ser bättre ut i verkligheten, men mobilkameran diggar inte att ta bilder på svarta detaljer.
Nästa helt får bli flakbyggarhelg.