anderzzon08 skrev:
Rquired skrev:
Din beskrivning får inte bilen att låta som något klipp och antingen lurar bilderna mig eller så har den nyansskillnader som indikerar att den har lackerats om tidigare; och ändå har den redan blivit repig och rostig?
Det är inte nödvändigtvis något att hänga upp sig på, om inte bilen vore en USA-import och om inte firman 3nd Cars hade förekommit i fall med krockskadade importbilar som klassats som skrot tidigare. Sök på Google och läs gärna träffarna från diverse forum och artikeln från Vi Bilägare inklusive kommentarsfältet.
Oavsett om den här bilen är okej eller inte (kontrollera historiken!) så hade jag inte velat gynna en firma som den här, och även om de lovar dig guld och gröna skogar i form av garantier eller liknande så hade jag inte litat på dem.
Mitt råd är att du letar vidare, men om du envisas så var noggrann och ha is i magen. Lycka till!
okej
![hmm](img/smilies/hmm.png)
blev så jävla grymt sugen på den så synd om det skulle visa sig vara fel pån, jag tyckte inte den såg ut att ha nyansskillnader när jag såg den så tror ej den ska vara nylackad. Läste det i nåt forum jag med men verkade vara ett tag sen, antingen är jag dålig på att leta eller så är jag allmänt kass haha tror du du kan länka ?
![roll](img/smilies/roll.png)
Hur kan man se om en bil är krockad eller haft fel vad ska man kolla efter på bilen ?
En sak som jag ser som positiv är ju den att dem säljer bilar åt privatpersoner utöver dem som de själva äger. Samt att privatpersonerna behåller bilarna och kör dem tills den är såld vilket kanske är bra då den används dagligen och därför känns säkrare ? För tror ju inte att privatpersonen villigt skulle åka i en tidigare krockad bil där saker kan va hafsfixat ? förstår du hur jag tänker. i see så du tycker jag ska leta vidare
![hmm](img/smilies/hmm.png)
?
Saken är den att du tar alltid en chans genom att köpa en begagnad bil, så varför satsa dina pengar på en halt häst? Det kanske finns undantag, bilhandlare som sysslat med fuffens förut men styrt in på den smala vägen, men i regel går ränderna aldrig ur. De byter namn och lokaler om de får dåligt rykte men det är samma personer bakom som fortsätter att handla med bilar som man bör hålla sig borta från, och bland dem säljer säkert en och annan okej bil upptill men är det den sortens människor du vill göra affärer med oavsett bil?
Angående förmedlingsuppdrag så finns det seriösa firmor som säljer privatpersoners bilar, men även de som ställer firmans bilar på släkt och vänner för att försöka komma undan sina skyldigheter. Målvakter är inget nytt fenomen...
Nu verkar bilen ha sålts eftersom annonsen är borta men min poäng var att man alltid måste kontrollera en bil noga och det kan vara ett vrak även om den ser och känns okej ut vid en kortare provtur. Är det en USA-import är det ännu viktigare för även om många tar med sin bil som flyttgods när de flyttar hem till Sverige finns det nu för tiden ännu fler som köper skrot, slarvar ihop och säljer det dyrt här hemma.
Om du är osäker är en oberoende kontroll alltid att föredra som t.ex bilprovningens bildiagnos
(som är en mycket mer omfattande kontroll än en vanlig besiktning), eller om du hittar någon av Motormännens stationer och kan göra ett M-test. På en USA-import är ett utdrag ur CarFax bra att ta eftersom det bör få med information om tidigare olyckor eller annat.
Om du föll för Dodge Magnum är Chrysler 300c i mångt och mycket samma modell, det finns ett antal på Blocket om du vill leta vidare.