3116
Sök

Bmw e39 Misständning 525 -03

2 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
tja!
jag är ny här på Garaget och vet inte riktigt hur allt går till ÄN men tänkte göra en tråd här med vad jag har för problem och så kanske det finns några med samma problem eller folk som vet vad problem är. så här är det:

köpte en bmw e39 525 -03 för 2 veckor sedan å den har gått som en dröm, men en morgon när jag skulle starta den så gick den igång direkt som vanligt men efter 5 sekunder så började hela bilen vibrera och motorlampan tändes,
så jag stängde av bilen och startade igen och då var det inga problem så jag körde till jobbet och läste av felkoder på den och då visade det sig att det hade blivit en misständning på cylinder 4 och 6, men jag raderade felkoderna och nu har det gått några dagar och de  har inte varit något misständning sen dess, så jag undrar om jag bör byta tändstiften eller tändspolarna för att förhindra att detta händer igen?
och varför hände detta?
är det något klassiskt problem på e39-orna?

jag har försökt googla men det finns ingen som e i exakt samma situation som denna....

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
10 september 2015
Händer det igen byt stiften.

Händer det igen, kolla koder, är det samma, felsök spolen. Ovanligt att dem ger upp, dock.. Men skulle någon vara dålig så har du ju hittat felkällan, ser dem däremot bra ut, kan du börja se över vevhusventilationen;
http://www.autopower.se/mekartips/mekar … ?dokid=185

Vi kan väl börja så.

2 Inlägg
12 september 2015
Trådstartare
okej kanon!
tack för svaret, har inte hänt igen än så länge så man får väl hoppas att det förblir så smile

512 Inlägg
12 september 2015
Det är vanligt att dessa motorer med hydrauliska lyftare inte tål att köras korta stunder.

Fastnar ventilerna öppna och kompressionen försvinner så pajar tändstiften om man kör startmotorn för länge...

Byt tändstift om du känner med dig att gjort nåt liknande.

Dyrt men nödvändigt. sad

Sök