3797
Sök

KÖPRÅD: Billig bakhjulsdriven bil att lära sig meka med samt tips för drift inför vintern.

7 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
#1
Hej.

Har på sistone blivit riktigt intresserad av bilar, är däremot inte så taggad på att skruva på en Golf MK5 för 60'000. Jag har erlagt 10'000 totalt för att meka och leka med den billigaste bakhjulsdrivna bilen som ändå är relativt lätt att meka med. Jag har en minimal budget, men vill ändå ha en någorlunda stabil bil. Är fullt medveten om att jag får vad jag betalar för.

Min plan för tillfället är antingen en saab 9000 eller en 740 alternativt lite andra bakhjulsdrivna modeller på volvon. Uppskattar all tips och råd för vare sig mekandet eller köpet av bilen. Har erfarenhet av datorer med hård såväl som mjukvara, är tekniskt kunnig och förstår helhetsprincipen över bilar.

Har en grundfråga:
Vad är den bästa bilen i 5000:- prisklass som är bakhjulsdriven för att lära sig meka med?

Mina förutsättningar:
Har max 15'000 till förfogande.

Vill även veta om viktiga tips inför vintern, vill gärna drifta med skrothögen utan att döda den helt och hållet.

Intresset är stort, kunskapen är liten. Allt tips uppskattas!

227 Inlägg
23 september 2015
#2
köp en bakhjulsdriven volvo så har du perfekt bil att lära dig att meka med och dom funkar riktigt fint att sladda med

Evildan
23 september 2015
#3
SAAB 9000 är inte bakhjulsdriven.


Volvo 740 är väldigt basic och simpelt uppbyggd vilket gör den till en utmärkt bil att lära sig skruva med, går man inte iland med en sådan bör man byta hobby. wink

Yawn...
3 151 Inlägg
23 september 2015
#4
Köp min BMW 328 1999 så kommer du vara mekanikerexpert inom några år. Går dock sjukt lätt att drifta med dom bilarna. smile

3 173 Inlägg
23 september 2015
#5
940/945 ltt funkar .så kan du få lite mer effekt i maskin .duger alldeles utmärkt till att lära sig att meka å leka med


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
23 september 2015
#6
Mercedes 190 är mitt förslag. Betydligt roligare att sladda loss med än 740, och därtill även snålare (åtminstone de fyrcylindriga versionerna).

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

5 111 Inlägg
23 september 2015
#7
Med din budget säger jag solklart 240, 740 eller eventuellt en tidig 940.

Omega, Sierra, Scorpio osv. kan hittas billigt men det börjar bli för glest med vettiga exemplar och vad folk än vill säga så upplever åtminstone JAG att dessa i många fall har en bräckligare konstruktion på vissa saker, Volvon tolererar som fler misstag, svårt beskriva men.....

Mercedes och BMW är bra bilar, men inte de man hittar i din prisklass.

Rent subjektiva åsikter då...


5 706 Inlägg
23 september 2015
#8
Köp valfri bakhjulsdriven bil inom budget, mekandet lär man sig allteftersom saker racklar/går sönder.

Bilar jag kommer på som går att hitta i körklart skick för runt 5000kr:
Volvo 340/360
Volvo 240
Volvo 740
Volvo 940
Opel Omega
Ford Sierra
Ford Scorpio

Ett säkert kort här i vårat avlånga land kommer alltid vara en Volvo, finns många sådana både på vägar, gårdar och skrotar.
Delar går lätt att hitta till vettiga priser och det finns mycket kunskap då de flesta bilintresserade någon gång i sitt liv mekat Volvo.
De äldre bakhjulsdrivna Volvo är även väldigt simpla vad gäller både det elektriska och det mekaniska.
Personligen föredrar jag Volvo 200 och 300 när det kommer till Volvo, jag anser att 700/900 har för mycket elfel och är inte alls lika trevliga att hantera på ställ som sina äldre kamrater.


Yawn...
3 151 Inlägg
23 september 2015
#9
Vad gör en 240 bättre än en Merca eller BMW i den prisklassen? Bara nyfiken på hur du menar.

7 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
#10
Alkis skrev:
köp en bakhjulsdriven volvo så har du perfekt bil att lära dig att meka med och dom funkar riktigt fint att sladda med

Tack. Finns det något speciellt jag ska försöka se över som t.ex. "vanligaste felen" med volvos?

Evildan skrev:
SAAB 9000 är inte bakhjulsdriven.
Oops, tack! då struntar jag i den helt.

Volvo 740 är väldigt basic och simpelt uppbyggd vilket gör den till en utmärkt bil att lära sig skruva med, går man inte iland med en sådan bör man byta hobby. wink

Haha, då är det väl perfekt för mig!

Mervolic skrev:
Köp min BMW 328 1999 så kommer du vara mekanikerexpert inom några år. Går dock sjukt lätt att drifta med dom bilarna. smile

Är lite rädd för att köpa såpass billiga BMW'n, känns som att var och varannan förstört bilen helt och hållet, tyvärr.

tobzter skrev:
940/945 ltt funkar .så kan du få lite mer effekt i maskin .duger alldeles utmärkt till att lära sig att meka å leka med

Perfekt! Märker knappt skillnad på modellerna, men nu har jag mer att söka efter.

IceEyes skrev:
Mercedes 190 är mitt förslag. Betydligt roligare att sladda loss med än 740, och därtill även snålare (åtminstone de fyrcylindriga versionerna).

Om jag hittar en billig är detta absolut ett alternativ. Tack för tipset!

7 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
#11
Jag tror att jag sammanfattningsvis bör hålla mig till en volvo, vilken bakhjulsdriven modell som helst. Opel Omega, Ford Sierra och Mercedes 190 är svåra att hitta och dessutom ännu svårare att hitta reservdelar till.

Ska försöka hitta en 740 eller 940 ltt då dessa har lite mer krut. Får gå på vad majoriteten säger och det blir nog en 240, 740 eller 940 om jag har tur.

Tack så mycket för tipsen hörrni.

Yawn...
3 151 Inlägg
23 september 2015
#12
Commandment skrev:
Mervolic skrev:
Köp min BMW 328 1999 så kommer du vara mekanikerexpert inom några år. Går dock sjukt lätt att drifta med dom bilarna. smile

Är lite rädd för att köpa såpass billiga BMW'n, känns som att var och varannan förstört bilen helt och hållet, tyvärr.

Helt korrekt, om man nu kollar på BMW från 2000 eller där omkring. Men det gäller ju alla nyare bilar. En 240 från 70- eller 80-talet bör ju vara i bättre skick om den har samma pris som en 20 eller 30 år nyare bil har.

5 111 Inlägg
23 september 2015
#13
Mervolic skrev:
Vad gör en 240 bättre än en Merca eller BMW i den prisklassen? Bara nyfiken på hur du menar.

Lättare att hitta en Volvo som är någorlunda bra för de pengarna, skall man ha en vettig MB eller BMW brukar man få betala mer då det mesta som finns i trådskaparens prisklass är sönderkört eller rostigt skrot.

Men visst finns undantag och hittar man dem skall man väl inte bortse från dem. Farsan köpte till exempel en 300E -89 i mycket bra bruksskick för 5000 kr, dock obesiktigad, och själv hittade jag för lite mer pengar, 8000, min C180 -01, men då är det rätt mycket rost och småfel på den förstås, men den går....fast det börjar vara lite väl ny bil att lära sig "basic" mekande på.


7 460 Inlägg
23 september 2015
#14
Föreslår C-Kadett eller Eskort.
Ascona A och Manta A är också lättmekade bilar.
Alla är enkla bilar som tar inte så mycket plats i garaget.
Men då får du nog börja med att köpa en MIG-svets, svetstänger, vinkelslip och en massa slipskivor.lol

5 111 Inlägg
23 september 2015
#15
Jo för 30 år sedan var de vettiga alternativ, har du sett vad en Escort Mk1 eller Manta A kostar idag t.ex?


Yawn...
3 151 Inlägg
23 september 2015
#16
Volvo544special65 skrev:
Mervolic skrev:
Vad gör en 240 bättre än en Merca eller BMW i den prisklassen? Bara nyfiken på hur du menar.

Lättare att hitta en Volvo som är någorlunda bra för de pengarna, skall man ha en vettig MB eller BMW brukar man få betala mer då det mesta som finns i trådskaparens prisklass är sönderkört eller rostigt skrot.

Men visst finns undantag och hittar man dem skall man väl inte bortse från dem. Farsan köpte till exempel en 300E -89 i mycket bra bruksskick för 5000 kr, dock obesiktigad, och själv hittade jag för lite mer pengar, 8000, min C180 -01, men då är det rätt mycket rost och småfel på den förstås, men den går....fast det börjar vara lite väl ny bil att lära sig "basic" mekande på.

Ah jo, så kan det väl vara. Har inte kollat så mycket, men för runt 5000 kr tycker jag att det dyker upp minst lika många Opel som Volvo. Merca och Mazda, osv... Alla från 70- eller 80-tal, men visst... Volvo var populära i Sverige på 80-talet och dom har alltid varit ganska enkelt konstruerade för sin tid.

7 460 Inlägg
24 september 2015
#17
Volvo544special65 skrev:
Jo för 30 år sedan var de vettiga alternativ, har du sett vad en Escort Mk1 eller Manta A kostar idag t.ex?

Joo du har nog rätt.sad
Lever i forntiden.sad

Men det där med MIG´en var väl inte heeeeelt fel.big_smile

7 Inlägg
24 september 2015
Trådstartare
#18
torsen skrev:
Volvo544special65 skrev:
Jo för 30 år sedan var de vettiga alternativ, har du sett vad en Escort Mk1 eller Manta A kostar idag t.ex?

Joo du har nog rätt.sad
Lever i forntiden.sad

Men det där med MIG´en var väl inte heeeeelt fel.big_smile

Nu jävlar ska jag svetsa bättre än skitlöfven itself!

5 111 Inlägg
25 september 2015
#19
torsen skrev:
Volvo544special65 skrev:
Jo för 30 år sedan var de vettiga alternativ, har du sett vad en Escort Mk1 eller Manta A kostar idag t.ex?

Joo du har nog rätt.sad
Lever i forntiden.sad

Men det där med MIG´en var väl inte heeeeelt fel.big_smile

Som Kadett C-ägare vill jag snarare säga "helt rätt". wink



Sök