4194
Sök

Volvo 850 T5 motorbygge, spridarval, E85?

47 Inlägg
27 september 2015
Trådstartare
Hejhej!
Vänder mig hit för bäst svar! smile

Har en Volvo 850 T5 (b5234t) som jag ska försöka få ut 450-550 hästar ur var det tänkt.
Har bara skruvat diesel tidigare men ej fått riktigt grepp om bensin och deras egenskaper.

Lite frågor jag har:
* vad behöver jag för att köra på E85 och vad säger bess gubbarna om det?
* vad ska jag ha för spridare? Hört att Siemens deka 1000cc kan räcka?
* kan jag köra med orörd topp till dessa hästar? (Bytes till glt kammar)
* hur förhindrar jag att jag skjuter packningen mellan motor och låda? Gissar på att original
Vevhusvent sätter igen direkt som den har gjort nu, vill ej att jag skjuter den.

kommer ej lägga några 130 lök på bygget så ju billigare grejer ni tipsar om är ju bäst, sen vissa saker får helt enkelt kosta
Tacksam för svar smile

8 252 Inlägg
27 september 2015
DieselLoket skrev:
* vad behöver jag för att köra på E85 och vad säger bess gubbarna om det?

Större spridare och bränslepumpar som tål E85. Vad som händer om det upptäcks på besiktning är som med allt annat när man besiktar - det beror på vem som upptäcker det. Följderna varierar väl från ombesiktning till registreringsbesiktning ungefär.

DieselLoket skrev:
* vad ska jag ha för spridare? Hört att Siemens deka 1000cc kan räcka?

1000cc räcker

DieselLoket skrev:
* kan jag köra med orörd topp till dessa hästar? (Bytes till glt kammar)

Ja, men räkna med att du får ladda rejält.

DieselLoket skrev:
* hur förhindrar jag att jag skjuter packningen mellan motor och låda? Gissar på att original
Vevhusvent sätter igen direkt som den har gjort nu, vill ej att jag skjuter den.

Rengjord vevhusventilation och kolvringar som tätar som dem ska så bör bakre vevaxeltätningen sitta kvar.

47 Inlägg
28 september 2015
Trådstartare
Okej tackar så mycket! Skönt att få svar från någon som verkar kunna! 👍🏻
Blir smidda kolvar så helt nya ringar så hoppas de tätar fint!
En fråga till, ska beställa kolvar och h-profil snart och har förstått att det är 139,5mm på
H-profilerna jag ska ha, men finns även två typer av mått på kolvarna, 81.38 och 83.38, vet ej vilket jag ska ha?

8 252 Inlägg
28 september 2015
81,38 passar efter borrning. 83,38 ska undvikas i ett sånt block du har även om det går att borra så mycket.

Sök