4071
Sök

Kommer min generator räcka till?

58 Inlägg
20 december 2006
Trådstartare
#1
Vet att man kan söka i gamla trådar. Dock har jag inte kunnat komma fram till ett svar på min fråga. Har en celica -91. Generatorn ger ungefär 60amp. Kommer att slänga in rockfordstegen T8002 och T4004 och med dom högtalarna som kommer användas blir max ström uttag 135amp, alltså mer än dubbelt så mycket. Faktumet att så mycket ström inte kommer tas ut i snitt eftersom man inte tar ut det + att man inte spelar så högt så väldigt länge, kanske blir 90 amp i snitt eller så? Detta gör mig fundersam på om det kommer räcka ändå. Dessvärre ger ju inte generatorn 60amp förrän på högre varv om jag inte har fel... Batteriet till är ett gult optima, detta innebär att man ju kommer kunna köra högt ganska lång tid innan det sunkar ut, i alla fall en halvtimme kanske. Nu frågar jag er som har erfarenhet av stereo bygge i bilar med klena generatorer som denna. Kommer det räcka till eller kommer batteri reserven ständigt att laddas ur helt??? Detta är ju nämligen ganska påfrestande för batteriet... Kanske måste ha en annan generator men tror att det är svårt att få en större att passa.


rb26dett
136 Inlägg
20 december 2006
#2
t8002 drar förbannat mycket ström, har en bekant som körde en liknande kombination fast med en 100amp generator. funkade fin fint på lägre volymer. men så fort man krämade på ordentligt så började   lamporna att blinka och ljudet att dista.
men det beror ju på hur mycket man lastar ner steget. (han körde i 1ohm om jag inte missminner mig)
bara att prova sig fram smile

mvh/eric

"anti antispinn"

1 893 Inlägg
20 december 2006
#3
Kan du hitta en generator från någon Diesel-bil (De har större generatorer pga glödstiften) så är det inte fel.
60Amp är ganska lite för att driva en stereo. Bilen i sig själv drar ju ca 20-30A. Inte mycket kvar till stereon.


21 761 Inlägg
20 december 2006
#4
Man får också tänka på att av dessa 60A så kan du knappt utnyttja hälften när motorn går på tomgång eftersom en vanlig bilgenerator inte orkar ladda så mycket vid tomgångsvarv. Sedan måste man räkna med bilens övriga saker som behöver ström, lysen och eventuell insprutning. Du har alltså helt rätt i att generatorn behöver höga varv för att ladda fullt

Om du spelar högt med detta system så kommer ditt Optima inte att få tillräcklig laddning och dras därför ur efter en viss tid. Har du stått och spelat med motorn avslagen ett tag så vill batteriet ha hög laddström och generatorn får ge allt vad den har hela tiden vilket gör att tex kolen nöts ut fortare.


Aningen sen, typiskt.
Senast redigerat av Drönirettab (20 december 2006)

58 Inlägg
20 december 2006
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Man får också tänka på att av dessa 60A så kan du knappt utnyttja hälften när motorn går på tomgång eftersom en vanlig bilgenerator inte orkar ladda så mycket vid tomgångsvarv. Sedan måste man räkna med bilens övriga saker som behöver ström, lysen och eventuell insprutning. Du har alltså helt rätt i att generatorn behöver höga varv för att ladda fullt

Om du spelar högt med detta system så kommer ditt Optima inte att få tillräcklig laddning och dras därför ur efter en viss tid. Har du stått och spelat med motorn avslagen ett tag så vill batteriet ha hög laddström och generatorn får ge allt vad den har hela tiden vilket gör att tex kolen nöts ut fortare.


Aningen sen, typiskt.

Jo det är ju min tanke också, generatorn ger ju typ 60A vid 6000 varv eller nåt....

Hur får jag plats med en större generator, blir ju knixigt att få dit en... Måste ju ändra fästen osv...


10 287 Inlägg
21 december 2006
#6
En generator som lämnar mera ström behöver inte vara större rent fysiskt. Moderna högströmsgeneratorer tål högre värme, har mindre förluster och bättre kylning än gamla så man kan få rum med betydligt mera kapacitet i en modern generator.

Det är en kille som brukar surfa runt här på forumet som jobbar med renovering /omlindning av generatorer men jag kommer inte på vad han nickar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 655 Inlägg
21 december 2006
#7
Måste bara komma med ett inlägg efter att ha läst tidigare inlägg.

Till att börja med så är det inte kolen som kommer att ta slut först, det som kommer gå sönder på din "lilla" generator är diodbryggan, den säger upp sej när generatorn får arbeta för fullt under längre stunder.

En generator kommer igång och börjar ladda för fullt vid ca 1500-2000 motorvarv så du behöver inte stå och vrålgasa i tron att generatorn laddar bättre.

En större generator blir lite större, får jag lite tid över så kan jag nog hjälpa till med en bra lösning på en generator som passar med fästena.

Som sharky var inne på i tidigare inlägg så ger jag mej till känna som killen som jobbar med generatorer, dock så sysslar vi inte med omlindningar. smile

För stunden så har vi duktigt mycket att göra i butiken men får jag ett par minuter över så återkommer jag med lite fler tips på generator till dej.

58 Inlägg
21 december 2006
Trådstartare
#8
Streckkoden skrev:
Måste bara komma med ett inlägg efter att ha läst tidigare inlägg.

Till att börja med så är det inte kolen som kommer att ta slut först, det som kommer gå sönder på din "lilla" generator är diodbryggan, den säger upp sej när generatorn får arbeta för fullt under längre stunder.

En generator kommer igång och börjar ladda för fullt vid ca 1500-2000 motorvarv så du behöver inte stå och vrålgasa i tron att generatorn laddar bättre.

En större generator blir lite större, får jag lite tid över så kan jag nog hjälpa till med en bra lösning på en generator som passar med fästena.

Som sharky var inne på i tidigare inlägg så ger jag mej till känna som killen som jobbar med generatorer, dock så sysslar vi inte med omlindningar. smile

För stunden så har vi duktigt mycket att göra i butiken men får jag ett par minuter över så återkommer jag med lite fler tips på generator till dej.

Du har mail.


Överladdad!
530 Inlägg
21 december 2006
#9
går vell att lämna in orginal generatorn så lindar dom om den så du nästan kan få ur de dubbla..

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)

21 761 Inlägg
21 december 2006
#10
Streckkoden skrev:
Till att börja med så är det inte kolen som kommer att ta slut först, det som kommer gå sönder på din "lilla" generator är diodbryggan, den säger upp sej när generatorn får arbeta för fullt under längre stunder.

Jaha, var lite vilsen där. Bra att veta.

2 655 Inlägg
21 december 2006
#11
Pegga_405 skrev:
går vell att lämna in orginal generatorn så lindar dom om den så du nästan kan få ur de dubbla..

Jo det går att göra, nackdelarna är att livslängden är minimal samt att man blir tvungen att varva på motorn mer innan den börja ladda.


Sök