3638
Sök

Volvo 760 turbo får ingen gnista

29 Inlägg
16 november 2015
Trådstartare
#1
Har en volvo 760 turbo 1984 med b23et motorn.

Bilen har ägdes av en gubbe innan mig och den har stått dom senaste 2 åren, bilen fungerade innan dess men nu får den ingen gnista.

Har bytt fördelarlock, tändkablar, tändstift, rotor, tändspole men ingen skillnad. Får ingen gnista från tändspolekabeln heller.

Tänkte höra om nån vet vad felet kan vara? Läst runt lite och man kanske ska prova byta vevaxelgivare?

mvh pabac


Drive It Like You Hate It
334 Inlägg
16 november 2015
#2
Börja med vevaxelgivare smile

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

29 Inlägg
16 november 2015
Trådstartare
#3
_XeoN_ skrev:
Börja med vevaxelgivare smile

Okej, beställde precis en! Men sitter ju två likadana givare bakom toppen där. Antar att det är den närmast toppen som ska bytas. Men vad är den andra till? smile Tack för svar.


2 334 Inlägg
16 november 2015
#4
Säkringar?


29 Inlägg
16 november 2015
Trådstartare
#5
Xebers76 skrev:
Säkringar?

nope tittat alla.


Bakhjulsdriven
339 Inlägg
16 november 2015
#6
Den ena givaren indikerar ÖD och den andra varvtal. Dom är utbytbara med varandra.


29 Inlägg
16 november 2015
Trådstartare
#7
Arly165 skrev:
Den ena givaren indikerar ÖD och den andra varvtal. Dom är utbytbara med varandra.

aha okej tack!


Bakhjulsdriven
339 Inlägg
16 november 2015
#8
Se även över kablaget till tändspolen. På min 84 var hela kabelhärvan generellt rutten.


29 Inlägg
16 november 2015
Trådstartare
#9
Arly165 skrev:
Se även över kablaget till tändspolen. På min 84 var hela kabelhärvan generellt rutten.

Ah juste, ska mäta det!


29 Inlägg
19 november 2015
Trådstartare
#10
Hade ström till tändspolen, bytt svänghjulsgivare också men fortfarande ingen gnista. Några ideer?


Bakhjulsdriven
339 Inlägg
19 november 2015
#11
Kontrollera att säkring nr. 1 är hel
Kontrollera jordpunkter för styrboxen. Även de som sitter på fuelrailens fästskruvar.


29 Inlägg
19 november 2015
Trådstartare
#12
Arly165 skrev:
Kontrollera att säkring nr. 1 är hel
Kontrollera jordpunkter för styrboxen. Även de som sitter på fuelrailens fästskruvar.

Alla säkringar är hela, är rätt risig vid insuget osv då den stått 2 år så får väl göra rent och kolla jorden. Men vad går de jordningarna till då om det är gnista-relaterat?


359 Inlägg
20 november 2015
#13
Det är inte nån som varit och blandat ihop kontakterna till svänghjulsgivarna?

Kolla så det är 12v på tändspolen när du kör på startmotorn å inte bara när du har på tändningen

29 Inlägg
20 november 2015
Trådstartare
#14
St3v3 skrev:
Det är inte nån som varit och blandat ihop kontakterna till svänghjulsgivarna?

Kolla så det är 12v på tändspolen när du kör på startmotorn å inte bara när du har på tändningen

Okej, ja juste va ju bara 2volt till täbdspolen med tändning och med startmotor!! Va kan de vara då?? smile


359 Inlägg
20 november 2015
#15
vars jordade du när du mätade ström på tändspolen?

2 334 Inlägg
20 november 2015
#16
ca 9-10 volt ska det ligga på xP


29 Inlägg
20 november 2015
Trådstartare
#17
St3v3 skrev:
vars jordade du när du mätade ström på tändspolen?

Jordade på en bult vid hjulhuset, fjäder fästet.


359 Inlägg
20 november 2015
#18
Mäta på säkring 13 hur många volt det är när du kör på startmotorn, är det bättre där så är det nog fel i ett kontaktstycke som sitter på förarsidan

Bakhjulsdriven
339 Inlägg
20 november 2015
#19
Pabac skrev:
Arly165 skrev:
Kontrollera att säkring nr. 1 är hel
Kontrollera jordpunkter för styrboxen. Även de som sitter på fuelrailens fästskruvar.

Alla säkringar är hela, är rätt risig vid insuget osv då den stått 2 år så får väl göra rent och kolla jorden. Men vad går de jordningarna till då om det är gnista-relaterat?

Styrboxen jordar där b.l.a. Men har inga kopplingsscheman framför mej just nu.


29 Inlägg
22 november 2015
Trådstartare
#20
Hade tydligen 12v till tändspolen. Måste ha mätt fel innan. Gjorde rent jordpunkten på fuelrailen också. Rotorn snurrar också. Förstår inte va mer de kan vara..



Sök