3103
Sök

Vad kan ni om bilar här på garaget??

5 710 Inlägg
11 januari 2007
#101
RouziMotorsport skrev:
Detta har jag läst i en riktigt fakta bok. So no bullshitt ;P

Så står det inte i min bok (hjärna).

Oldsmobile Jetfire hade turbo 1963.
Tyskarna var ganska exakt 10 år efter och SAAB hade sin första -78.

>>dr_weber, rätt men det finns mer att fylla på med wink

MVH Jonas
..............

Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
11 januari 2007
#102
RouziMotorsport skrev:
Den första bilen och modellen som hade ett turbo aggregat var en Saab 900 eller 90.
Prosche fick sedan också turbo på sin carrera modell men blev mer populär än Saaben.

Detta har jag läst i en riktigt fakta bok. So no bullshitt ;P

------> Vilken bil var det som under 70-80 talet kallades måsvingen pga av bilens dörrar? OBS! det var också den första bilen som hade sådana dörrar:D

mercedes-benz 300 SL


Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
11 januari 2007
#103
jonTe skrev:
RouziMotorsport skrev:
Detta har jag läst i en riktigt fakta bok. So no bullshitt ;P

Så står det inte i min bok (hjärna).

Oldsmobile Jetfire hade turbo 1963.
Tyskarna var ganska exakt 10 år efter och SAAB hade sin första -78.

>>dr_weber, rätt men det finns mer att fylla på med wink

det var den jag menade smile


Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
11 januari 2007
#104
njaa, 1973 kom beemern


5 710 Inlägg
11 januari 2007
#105
Jag skulle gärna vara bonden.....:
http://www.americanmotors-cars.com/user … ;markid=94

>>RouziMotorsport , du är ute o "halkar" lite här nu....

MVH Jonas
..............

Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
11 januari 2007
#106
Åter frågorna,

Hur fungerar ett partikelfilter? bara kortfattat räcker


mvh Anton


22 Inlägg
16 januari 2007
#107
Vissa differentialer. (kanske Haldex) funkar på så vis att när bak och framaxel snurrar olika snabbt värms en vätska upp i diffen som stelnar och gör att axeln som inte driver får drivkraft.

Godkänd?

Fråga: Vad är en strokad vevaxel?


1 004 Inlägg
16 januari 2007
#108
Molte skrev:
Vissa differentialer. (kanske Haldex) funkar på så vis att när bak och framaxel snurrar olika snabbt värms en vätska upp i diffen som stelnar och gör att axeln som inte driver får drivkraft.

Godkänd?

Fråga: Vad är en strokad vevaxel?

en vevaxel med längre slaglängd...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

22 Inlägg
18 januari 2007
#109
ISF Kan jag ställa en följdfråga på min förra. Vi fick veta vad en strokad vevaxel var. Men hur strokar man den då?

MVH


10 287 Inlägg
18 januari 2007
#110
Excenterslipning.

Ny fråga (hoppas den inte har varit uppe förut): Vad är ett Panhardstag och vilken nytta gör det?

/Göran

Molte skrev:
ISF Kan jag ställa en följdfråga på min förra. Vi fick veta vad en strokad vevaxel var. Men hur strokar man den då?

MVH

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 353 Inlägg
19 januari 2007
#111
dr_weber skrev:
Insugs ventilerna är större än avgasventilerna! Avgasventilerna är ofta natrium kylda! Dvs saltkylda! vet inte om jag får rätt för de där! men aja jag ställer väl en fråga iaf!!


Vilken var den första tillverkade bilen och modellen med turbo?

OBS INTE SERIE TILLVERKADE NU!

Chevrolet corvair var ett år före Oldsmobile jetfire med turbo smile

"The Corvair was inspired by the top-selling German Volkswagen, and along with cars like the Ford Falcon, Chrysler (later Plymouth) Valiant and American Motors Rambler, was meant as an import fighter.

But if the Corvair wasn't different enough already, Chevrolet took it even farther off the beaten path in 1962 when, along with Oldsmobile, it pioneered turbocharging in production automobiles. A turbocharger, short for turbo-driven supercharger, is an ingenious engineering device that produces what could almost be called "free" horsepower. By inserting a small turbine in the exhaust system, and using it to spin an air compressor to pump more air into the engine, significant horsepower increases can be achieved.

"
Senast redigerat av Batta (19 januari 2007)

There's no replacement for displacement

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
19 januari 2007
Trådstartare
#112
nu vart de stökit här tycker jag;) åter till görans fråga:

Vad är ett Panhardstag och vilken nytta gör det?

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

bilmekaniker
121 Inlägg
19 januari 2007
#113
ett stag som motverkar sidorörelser på en stel bakaxel, alltså går från ena sidan på karrosen till andra sidan på bakaxeln.

ny fråga: (ganska lätt)

vad har synkroniseringsringarna i en växellåda för funktion?
Senast redigerat av Tykoo (19 januari 2007)

Student
232 Inlägg
23 januari 2007
#114
Tykoo skrev:
ett stag som motverkar sidorörelser på en stel bakaxel, alltså går från ena sidan på karrosen till andra sidan på bakaxeln.

ny fråga: (ganska lätt)

vad har synkroniseringsringarna i en växellåda för funktion?

dom ser till att kugghjulen har samma hastighet så det underlättar å lägg i nästa växel
på en osynkad låda måste man håplla rätt motorvarv för hastigheten för å kunna växla


varöfr bytte man ut H4 lamporna till de betydligt sämre H7 lamporna på mya bilar?

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
#115
Modern bildesign krävde en ny mindre sorts lampa. Så enkelt är det.

Hur fungerar LandRovers handbromsar på lite äldre modeller?

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

bilmekaniker
121 Inlägg
25 januari 2007
#116
har för mig att den bromsar på kardanen. är dock inte säker så jag ställer ingen ny fråga.

Allvetande uppfinnare
377 Inlägg
27 januari 2007
Trådstartare
#117
det stämmer mkt bra! ställ gärna en fråga du=)

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..

Student
232 Inlägg
2 februari 2007
#118
eftersom att vi inte fick någon fårga så tar jag mig friheten att fråga

vad är den största skiljnaden mellan en vanlig motor och en vankelmotor?

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

1 453 Inlägg
2 februari 2007
#119
Tore skrev:
eftersom att vi inte fick någon fårga så tar jag mig friheten att fråga

vad är den största skiljnaden mellan en vanlig motor och en vankelmotor?

Den största skillnaden mellan en Wankelmotor och en traditionell Ottomotor är såklart att den inte har kolvar som utvinner effekten utan istället en trekantig/rund skiva som snurrar på högkant i kammaren.


Rörpulare
1 453 Inlägg
2 februari 2007
#120
Är det inte att en vanlig motor är en så kallas explotions motor och wankel en rotations motor? inte riktigt 100 men man kan ju testa smile

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"


Sök