3279
Sök

räkna hur stora spridare som behövs.

2 122 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
#1
så här gör man när man räknar hur stora spridare som behövs.
denna tråd kanske ska låsas eftersom många undrar hur stora spridare dom behöver?

Exempel till en 300 hk 4-cyl motor med 4 st spridare krävs:
(300 x 5,1)/(4 x 0,8)= 478 ccm /min


lite bra att veta? bosch spridare

0 280 155 009         346 cm3/min Saab Turbo
0 280 150 024         380 cm3/min Volvo B30E
0 280 150 036         380 cm3/min MB 4.5l
0 280 150 041         480 cm3/min MB 6.9l V8 / Cadillac
0 280 150 043         380 cm3/min BMW
B 280 410 144         434 cm3/min Bosch R-SPORT
0 280 150 200         300 cm3/min BMW
0 280 150 209         176 cm3/min Volvo B200-B230
0 280 150 335         300 cm3/min Volvo B230 turbo
0 180 150 712         214 cm3/min Saab Turbo 2.3l
0 280 150 762         214 cm3/min Volvo B230F
0 280 150 802         284 cm3/min Volvo B200 turbo


MVH Kirre
Senast redigerat av Kirre (23 december 2006)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

227 Inlägg
23 december 2006
#2
men hur räknar man om man har en femma då??

VVS:are Våga Vägra Saab ;)

2 122 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
#3
kan förklara lite snabbt
(300=hp x 5,1)/(4=antal cylindrar x 0,8=hur många % av spridarna du använder i detta fall 80%)
(300 x 5,1)/(4 x 0,8)= 478 ccm /min
Senast redigerat av Kirre (23 december 2006)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

157 Inlägg
23 december 2006
#4
Jajävlar ^^
Nu ska vi spara i antecknigsboken här.
Tackar!
Go' Jul & Gott nytt år!

Dock en fråga: Vad är 5,1, är det en konstant?
Senast redigerat av Figgy (23 december 2006)


191 Inlägg
23 december 2006
#5
Figgy skrev:
Dock en fråga: Vad är 5,1, är det en konstant?

Bränsleförbrukning under last.
5,1 är ett medelvärde framtestat i bromsbänk.

Läs mer här: http://www.mrm-racing.a.se/mrm_injectorinfo.htm


2 122 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
#6
mianto skrev:
Figgy skrev:
Dock en fråga: Vad är 5,1, är det en konstant?

Bränsleförbrukning under last.
5,1 är ett medelvärde framtestat i bromsbänk.

Läs mer här: http://www.mrm-racing.a.se/mrm_injectorinfo.htm

okej altså om man vill vara riktigt på den säkra sidan så kan man ta 6,1 istället

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

2 122 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
#7
går även att använda denna ganska bra grej.
http://web.telia.com/~u53104261/formler.html

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Dr. Turbo
459 Inlägg
23 december 2006
#8
eller så räknar man på rätt sätt
dvs

( (önskad effekt i hk / 1.3596) / (bränslets densitet i kg/liter * Bränsletsenergieinnehåll i MWs/kg * (Motornsverkningsgrad i procent / 100) ) * 60 / Antal Spridare ) / ( Högsta duty i procent / 100 ) = storlek på spridare i cc/min

vill man räkna ut vad spridaren ger vid bränsletryckshöjning så räknar man såhär

rotenur (nya trycket / gammla trycket) * gammla flödet = nya flödet
Senast redigerat av Big Al (23 december 2006)


69 Inlägg
23 december 2006
#9
Hur mycket häst får man ut av att sätta i större spridare???
Jag har 250 i min saab, hur mycket mera häst får jag då???

Christoffer Ivarsson :P

1 207 Inlägg
23 december 2006
#10
MrStoffe skrev:
Hur mycket häst får man ut av att sätta i större spridare???
Jag har 250 i min saab, hur mycket mera häst får jag då???

Du kan inte bara slänga på större spridare och tro att man får mer effekt. Om du slänger dit större munstycken misstänker jag att man måste modifiera resten av motorn så att du fortfarande håller lambda 1.

(skall jag vara ärlig så är jag inte alls haj på det dära med spridare).

191 Inlägg
23 december 2006
#11
MrStoffe skrev:
Hur mycket häst får man ut av att sätta i större spridare???
Jag har 250 i min saab, hur mycket mera häst får jag då???

Enbart spridare får du inte mer häst av, större spridare sätter du dit för att få mer bensin till motorn när man trimmat lite mer än chip.


69 Inlägg
23 december 2006
#12
Okej men va tycker ni att jag ska göra mera me motorn då???

Christoffer Ivarsson :P

191 Inlägg
23 december 2006
#13
MrStoffe skrev:
Okej men va tycker ni att jag ska göra mera me motorn då???

Beror ju på vad du redan gjort och hur fet plånbok du har, nu kan jag inte ett skit om saab men.......kolvar, stakar, IC, Turbo....................låter någon annan som vet mer om saab svara mer.........

Beror ju lite på vad du har för saab kanske också.......men ring MapTun eller Speedparts, dom gör säkert slut på dina pengar om dom får......wink


69 Inlägg
23 december 2006
#14
Okej men de e ju så satans dyra, men Nordic e också så satans dyra... Men sådana saker e ju sånt man kan köpa själv och göra... Eller???

Christoffer Ivarsson :P

191 Inlägg
23 december 2006
#15
MrStoffe skrev:
Okej men de e ju så satans dyra, men Nordic e också så satans dyra... Men sådana saker e ju sånt man kan köpa själv och göra... Eller???

Det är dyrt att trimma seriöst........
Visst finns det saker man kan göra själv, jag ska t.ex. bygga DP och avgas själv sen blir det kopplingsbyte förmodligen och turbon, men sen är det nog stopp med mina kunskaper skulle jag tro.


1 207 Inlägg
23 december 2006
#16
Vad har det ni diskuterar om med denna tråd att göra? O.T. på hög nivå.

10 287 Inlägg
23 december 2006
#17
Nu har det spårat ur.

Inte leka msn.

Tråd låst.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök