Hejsan allihopa!
Inhandlade mig en M50 som skulle överladdas och hinkas ner i min E36a till en början. Nu har det projektet spårat ur och jag känner att det inte riktigt finns någon vettig anledning till att stoppa ner den motorn i en stancad bil. Vill inte heller bygga den bilen till "lekbil" har jag kommit till insikt med. Så då har jag ju en M50 till övers, varför inte stoppa ner den i E30in då?
Vill ni spana in E36 projektet så har ni en tråd här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234371Så tanken är att jag i den här tråden ska skriva lite om det här bygget. Kommer posta allt från lackering av delar till svarvning av svänghjul. Helt enkelt en salig blandning! Så känner du att detta kan blir intressant (vilket jag gör), så följ med på resan genom min tomma plånbok och lite E30 kärlek
Kommer bli lite "snik" i början, och förhoppningsvis håller grejerna ett tag åtminstone. Setupen som är tänk för tillfället är följande (kommer till i efterhand):
Karosseri, exteriör[x] Oz Mito III. 17x8,5 fram, ska bli 17x10 bak (5/112 bultdelning)
[/] Bredda bakre fälganor
[ ] Borra 5/112 bultmönster på naven bak
[x] Borra 5/100 bultmönster fram + bygga omvandlingsspacer från 5/110 till 5/112
[/] Ny bakspoiler
[/] Ny vänster framskärm
[x] K-sport Street coilovers
Interiör, övrigt[ ] Hydraulisk handbroms
[ ] Sportstolar'
MotorBotten[x] M50B25iv block
[/] originalstakar eller hprofilare
[] M52B28 kolvar
[x] M51/M52 veven (måste ta reda på vilken det är jag inhandlade för ett tag sen)
[ ] Arp till toppen
[ ] Coopering topppackning
[ ] Eget snickrat grenrör
[ ] Billig turbo i vettig storlek
[ ] EMU sprut
[ ] Spridare, får se vilken cc det blir
[/] Svarvat M20 svänghjul + M20 startmotor
[ ] Toppdeckat block
[x] Rosenkrantz WG 51mm
Toppen[x] Planad topp
[/] Nya ventiltätningar
[ ] Frästa ventilsäten
Drivlina[x] ZF låda från E39 523
[ ] Annan diff + drivaxlar
[ ] Bygga eget spakställ
SoppasystemNågra bilder för att visa utgångpunkten