3028
Sök

(Nedlagt projekt) BMW E30 320i Touring || M50B28 Turbo

Allt står i tråden!

17 536 Visningar
Uppdaterades senast 8 januari 2017
408 Inlägg
27 november 2015
Trådstartare
#1
Hejsan allihopa! smile

Inhandlade mig en M50 som skulle överladdas och hinkas ner i min E36a till en början. Nu har det projektet spårat ur och jag känner att det inte riktigt finns någon vettig anledning till att stoppa ner den motorn i en stancad bil. Vill inte heller bygga den bilen till "lekbil" har jag kommit till insikt med. Så då har jag ju en M50 till övers, varför inte stoppa ner den i E30in då?roll

Vill ni spana in E36 projektet så har ni en tråd här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234371

Så tanken är att jag i den här tråden ska skriva lite om det här bygget. Kommer posta allt från lackering av delar till svarvning av svänghjul. Helt enkelt en salig blandning! Så känner du att detta kan blir intressant (vilket jag gör), så följ med på resan genom min tomma plånbok och lite E30 kärlek big_smile

Kommer bli lite "snik" i början, och förhoppningsvis håller grejerna ett tag åtminstone. Setupen som är tänk för tillfället är följande (kommer till i efterhand):

Karosseri, exteriör
[x] Oz Mito III. 17x8,5 fram, ska bli 17x10 bak (5/112 bultdelning)
[/] Bredda bakre fälganor
[ ] Borra 5/112 bultmönster på naven bak
[x] Borra 5/100 bultmönster fram + bygga omvandlingsspacer från 5/110 till 5/112
[/] Ny bakspoiler
[/] Ny vänster framskärm
[x] K-sport Street coilovers

Interiör, övrigt
[ ] Hydraulisk handbroms
[ ] Sportstolar'

Motor
Botten
[x] M50B25iv block
[/] originalstakar eller hprofilare
[] M52B28 kolvar
[x] M51/M52 veven (måste ta reda på vilken det är jag inhandlade för ett tag sen)
[ ] Arp till toppen
[ ] Coopering topppackning
[ ] Eget snickrat grenrör
[ ] Billig turbo i vettig storlek
[ ] EMU sprut
[ ] Spridare, får se vilken cc det blir
[/] Svarvat M20 svänghjul + M20 startmotor
[ ] Toppdeckat block
[x] Rosenkrantz WG 51mm

Toppen
[x] Planad topp
[/] Nya ventiltätningar
[ ] Frästa ventilsäten

Drivlina
[x] ZF låda från E39 523
[ ] Annan diff + drivaxlar
[ ] Bygga eget spakställ


Soppasystem



Några bilder för att visa utgångpunkten smile

http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/12318056_10207112804210692_994426228_o_zpsqgczewmr.jpg

http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/12298003_10207099533398930_2063138545_o_zpsxur071zn.jpg

http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/12290435_10207112803850683_1648371388_o_zpspsycevai.jpg

http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/12295216_10207112803930685_570637260_o_zpsvmzxlyoc.jpg

http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/12311932_10207112803290669_2071738676_o_zpsvchmpftg.jpg
Senast redigerat av johnlarsson (8 januari 2017)

Sköld photography @ facebook

1 677 Inlägg
28 november 2015
#2
Ska följas! smile

408 Inlägg
28 november 2015
Trådstartare
#3
gromitSWE skrev:
Ska följas! smile

Kul att höra! big_smile

Sköld photography @ facebook

64 Inlägg
29 november 2015
#5
Ska följas! smile

408 Inlägg
29 november 2015
Trådstartare
#6
challle skrev:
Fett 😀

inavladkeso skrev:
Ska följas! smile

Gött att se grappar! big_smile

Sköld photography @ facebook

408 Inlägg
29 november 2015
Trådstartare
#7
Hittade lite bilder på datorn som hänt innan jag startade den här tråden. Försökte hitta på några på E30in när jag precis köpt den, men icke.. smile


När jag hämtade M50in smile
http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/IMG_1600_zpspvwcscxf.jpg


Blocket blästrades och lackerades svart
http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/IMG_0692_zpsiwbwoaxw.jpg

http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/IMG_1278_zpsngka12cl.jpg

http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/IMG_1330_zpsaza58h9v.jpg


Rosenkrantz wgn som skall användas.  Nypolerad big_smile
http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/IMG_1351_zpsanu5sxs9.jpg


Köpte motorn efter att den hade kokat. Fick plana toppen 0,6mm för att få den plan igen roll
http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/IMG_0697_zps07oeqryv.jpg

http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/IMG_0696_zpsqjydfegq.jpg

http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/IMG_0695_zpso0gxolow.jpg


Ventiler och fjädrar urplockade. Köpte 2 nya insugsventiler, resten blästrades och kommer återanvändas smile
http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/IMG_1858_zps6p3t9ktj.jpg


Ska försöka fixa lite mer bilder på prylarna när jag är hemma igen. Bor 15 mil från garaget, så inte alldeles lätt att bara smyga ner och fixa lite big_smile

Sköld photography @ facebook

408 Inlägg
30 november 2015
Trådstartare
#8
Hittade några bilder till som jag tänkte kan vara kul att se. Ursäkta för extremt dålig kvalite lol


Första bilden jag såg på Mitosarna jag köpte. Var i behov av en riktig renovering så någon lagt klarlack på ytterbanorna, som naturligtvis hade flagnat bort överallt neutral Sen hade centrumen några repmärken, så dessa ska lackeras vita!
http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/11820515_1625768801036471_1760485034_n_zpszcwezyuk.jpg[/url]


För att lossa på muttrarna till Oz fälgar så behöver man en special hylsa. Det är en torx hylsa fast med 10 kanter istället för 12. En hylsa kostar cirkus 500kr på ebay, med leveranstid på typ 1 måndad.. Så svarvade, värmde, slog på en egengjord hylsa som blev mitt egna lilla verktyg. Funkade kalas att lossa på alla muttrar, får se om det håller för att skruva tillbaka alla också big_smile
http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/12317994_10207126280467590_270568833_o_zpsjrddsf8q.jpg


Test för att se hur fälgen kommer sitta fram. Måttade för bredden för spacers fram, så man kan börja rita upp lite i CAD smile
http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/12299497_10207126280267585_519008305_o_zpsjqjkzuye.jpg


Coilsen som numera sitter på. Den äldre modellen av K-sports street racing till E30. Fick dessa för 2000kr, så hellre dessa än nå TA-coils wink
http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/12325484_10207126280387588_2047665164_o_zpsx51gn0m2.jpg

Sköld photography @ facebook

408 Inlägg
1 december 2015
Trådstartare
#9
Har lyckats rita upp omvanlingsspacers i CAD som ska sitta fram. Går inte att borra om naven till 5/112 eftersom själva hubben är för liten. Därför ska jag borra nytt bultmönster (5/100) på framnaven, och sedan fräsa ut en spacer som omvandlar från 5/100 till 5/112.
Bak ska jag troligtvis borra 5/112 direkt på naven. Ett hål från det gamla bultmönstret kommer hamna lite i ett av de nya hålen. Men ska kika lite mer på det där. Tror det håller ihop med 4 bultar ändå smile


Framsida

http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/hehe_zpsgwhqvyrp.jpghttp://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/Untitled-1_zps65fhq7yf.jpg

Baksida
http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/Untitled-2_zpsdhjchpy8.jpg

Sköld photography @ facebook

64 Inlägg
1 december 2015
#10
OJOJ Här var de seriösa grejer! Kör på bara! smile

408 Inlägg
1 december 2015
Trådstartare
#11
inavladkeso skrev:
OJOJ Här var de seriösa grejer! Kör på bara! smile

Haha ja jag försöker i alla fall hålla en någorlunda standard på grejer jag gör. Så att det inte bara blir bonnmek av alltihopa lol

Sköld photography @ facebook

408 Inlägg
1 december 2015
Trådstartare
#13
swebooy skrev:
Följer! smile

Härligt! big_smile

Sköld photography @ facebook

408 Inlägg
2 december 2015
Trådstartare
#14
Hallå allihopa! smile

Behöver lite tips och hjälp av er nu, är lite kluven om hur jag ska göra..
Fick tanken att det skulle vara skoj med en hydraulisk krycka i bilen roll Tänkte att jag gör det seriöst så det kanske går att få igenom besiktningen. Eller åtminstone går att snacka till sig att det inte är kopplar på samma system som originalledningarna. Sen så kan man ju använda fotbromsen samtidigt som kryckan om man kör dubbla ok.

Går det att få E36 ok att lira med E30 skivorna bak? Isåfall fixar jag fästen och svetsar dit så att jag har E36 ok till handbromsen. Eller finns det andra ok som funkar bättre? Hade inte tänkt att byta skivor och massa prylar nu, får bli om ett bra tag isåfall lol

Andra frågan.. Kan man köpa en bromscylinder från ebay och det håller? Eller är dom helt värdelösa? Pajjar i gängor, svindålig kvalite överlag? Försöker få ner kostnaderna på allt som inte är prio 1, därför jag snålar och inte vill köpa en cylinder från sverige direkt tongue

Sköld photography @ facebook

408 Inlägg
2 december 2015
Trådstartare
#15
Har alldeles för mycket tid för att spåna på idéer och grejer nu när jag inte kan vara i garaget.. Har börjar fundera på ett spakställ nu också. Tänker att jag ska bygga som de flesta, med ett lagerblock/flänslager och sen bara köra en spak igenom. Tänkte dock bygga en billetfräst  spak, som jag funderat på lite. Än så länge bara idéer det här, ingenting som är bestämt! big_smile

Den runda delen längst ner ska gå igenom lagerblocket. Den kommer bli längre samt annan form för att man ska kunna bulta ihop den med växellenkaget eller vad det heter smile

http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/fasfas_zpsfxfnaxn7.jpghttp://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/aba_zpssucsw0tr.jpg

Vad tycker ni? Köra någon design i det här stuket eller bara en rund stång? smile

Sköld photography @ facebook

409 Inlägg
3 december 2015
#16
jag har sett att folk har besiktigat med både vanliga handbromsen och hydralisk men jag är osäker på om dem hade två ok eller om dem har byggt om original systemet smile


56 Inlägg
3 december 2015
#17
Separat system eller fördelningsventil, fördelningsventil får man ha pga att du trycker hårdare med benet än du drar med armen, plus servo på foten wink


408 Inlägg
16 december 2015
Trådstartare
#18
Fick hem ett litet paket idag, inget speciellt men.. Original emblemen var riktigt slitna och fula när jag köpte bilen. Några klick på ebay och sedan så fanns det två nya hemma för cirkus 40kr roll

http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/12395266_1016680748393389_1628888086_n_zpscgnhgl4a.jpg

http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/12386654_1016680011726796_572777906_n_zpsypqpfkeb.jpg

http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/12387813_1016680078393456_1845639432_n_zps59m36aie.jpg

Sköld photography @ facebook

408 Inlägg
26 januari 2016
Trådstartare
#19
Hallå allihopa!

Har blivit förälskad i vinyl dekalerna som verka bli en trend att sätta på sina helljus nu. De flesta sätter en dekal som sitter permanent över helljusen, vilket leder till att man inte kan använda ljusen alls. Jag har kikat på två olika alternativ. Antingen köper jag ett lock som jag kan sätta på och ta av från helljuset, men det känns en aning besvärligt. Annars så tänkte jag köpa två dekaler och sedan skära ut antingen den svarta eller vita delen så att det fortfarande kommer ut lite ljus. Alternativt tona lyktorna med en svart film först, och sedan klistra fast det vita från vinylen. Tror det lutar åt att jag försöker med det sistnämnda då jag tycker det ser bäst ut.

Här kommer några exempel jag photoshopade ihop smile


Bara svart vinyl
http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/12318056_1020711280421065454592_994426228_o_zps7yjvmmvm.jpg

Svart toning och vit vinyl (detta tycker jag ser bäst ut)
http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/12318056_10207112804210692_994426221228_o_zpsx7b9is6y.jpg

Bara vit vinyl
http://i65.photobucket.com/albums/h239/johnlarssonskold/12318056_10207112804210692_994426228_o_zpstxdankkj.jpg

vad tror ni? smile

Sköld photography @ facebook

359 Inlägg
26 januari 2016
#20
Fan va billiga emblem du hitta rå, jag köpte för 2st 82kr big_smile



Sök