3029
Sök

Drivknutar, tips att prova !

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
6 december 2015
Trådstartare
#1
Jag har en corolla 98 som knakar både när jag svänger vänster eller höger.
Läste om ett tips att lägga i backen och dra på ordentligt bakåt några gånger .Men jag blev inte klok på om det skulle var med ratten rak eller med fullt svängda hjul åt endera hållet, så jag provade först med ratten rak. Och ta mig tusan , det fungerade!
På en skala där 10 är som det  lät innan nu bara 1 eller 2!, när man svänger alltså...
Jag har inte provat med fullt rattutslag åt endera hållet eftersom knakandet nu är minimalt.
Tilläggas skall att jag bytt fettet och damaskerna innan och det är kanske därför som knakandet minimaliserats nu, vem vet..
Alltså ett tips till er som vill prova och kom gärna med kommentar hur det gick, mvh tommen.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

183 Inlägg
6 december 2015
#2
Du har alltså klonkande drivknutar när du svänger och kör sakta framåt? Intressant tips att det låter mindre om man backar några gånger!? Skulle vara intressant att veta mer ingående vad som händer då vid backning, en sliten knut är ju inte mycket att göra åt utan behöver bytas ut kan tyckas? Mvh /David

962 Inlägg
6 december 2015
#3
Nej det här sågar jag totalt. Ett lager eller bussning är oavsett hur mycket fett du trycker i eller metod för att få tyst på oljud slut. Så nej testa inte detta utan reparera bilen istället gott folk!

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

377 Inlägg
6 december 2015
#4
Haha ja herregud, finns folk till allt.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
7 december 2015
Trådstartare
#5
Ja, kära vänner, det knakar inte alls när jag kör rakt fram, utan endast ytterst lite när jag svänger numera.
Jag tänker dock prova att backa HÅRT bakåt med fullt rattutslag för att försöka få bort det sista lilla småknakandet.
Det är ju dock så att om man gasar samtidigt som man vrider runt en hörna så kan man få det till att knaka mer eller mindre beroende på hastigheten och tar man svängen UTAN att gasa på så blir ju inte knutarna hårt belastade och då hörs inget heller från knutarna.
Mvh tommen

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Driver
2 111 Inlägg
7 december 2015
#6
Ett annat tips är ju att köra med  hörselkåpor med radio. Då hör du säkerligen inte heller dina dåliga drivknutar.

Men du har gjort en lika seriös reparation av din bil... roll

Mvh Janken
Senast redigerat av Janken (7 december 2015)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

672 Inlägg
7 december 2015
#7
Fettet gjorde nog detta underverk, körningen bidrog väl mest till att smeta ut fettet till alla ställen på knuten.
för övrigt var detta med knarrande knutar mycket vanligt på 90 talet på ford sierra på drivaxlarna till bakhjulen.
trycka i en gnutta fett så försvann knarrandet.

"Väx inte upp! det är en fälla"

Muttley
7 december 2015
#8
Är de inte bättre att fylla på mer fett och fixa problemet istället för att förvärra det?

Full back med fullt utslag gör nog susen.  Glöm inte skruva upp volymen.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
8 december 2015
Trådstartare
#9
Alltså kära vänner..det fungerar faktiskt och jag önskar att andra med knarrande knutar provar detta .
Jag kan hålla med om att det är en temporär lösning och det kanske beror på att kulorna blir inbäddade i mer fett.
Det ska bli intressant att se hur länge det kommer att hålla och jag kan hålla er tvivlare uppdaterade hur knarrandets vara eller icke vara fortlöper.Efter lite mer än 14 dagar så har jag inte märkt någon försämring och hör o häpna, kärringen min har frågat om jag fixat bilen..smile, DET om något borde väl vara ett gott betyg åt ts tips!
mvh tommen.
Senast redigerat av tommen1 (8 december 2015)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Bärs!
3 456 Inlägg
8 december 2015
#10
Janken skrev:
Ett annat tips är ju att köra med  hörselkåpor med radio. Då hör du säkerligen inte heller dina dåliga drivknutar.

Men du har gjort en lika seriös reparation av din bil... roll

Mvh Janken

[/theend]

Garaget.org peakade 2008.

Muttley
8 december 2015
#11
tommen1 skrev:
Alltså kära vänner..det fungerar faktiskt och jag önskar att andra med knarrande knutar provar detta .
Jag kan hålla med om att det är en temporär lösning och det kanske beror på att kulorna blir inbäddade i mer fett.
Det ska bli intressant att se hur länge det kommer att hålla och jag kan hålla er tvivlare uppdaterade hur knarrandets vara eller icke vara fortlöper.Efter lite mer än 14 dagar så har jag inte märkt någon försämring och hör o häpna, kärringen min har frågat om jag fixat bilen..smile, DET om något borde väl vara ett gott betyg åt ts tips!
mvh tommen.

Är ni 2 personer om detta kontot?
Tänkte att du skriver som 2 personer wink

Förhoppningsvis byter majoriteten av bilägarna saker som är förbrukade.
Tvivlar inte alls på att de slutat låta. Men tvivlar på att de ens är en lösning.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
8 december 2015
Trådstartare
#12
Corollan har rullat 25000 mil och då kan man ju fråga sig om man ska lägga ner flera tusenlappar eller lösa det på ekonomiskt bästa sätt. Kan man bli av med klonkandet såhär enkelt ett bra tag så är ju jag, som är ts, nöjd.
Mvh tommen

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Muttley
8 december 2015
#13
tommen1 skrev:
Corollan har rullat 25000 mil och då kan man ju fråga sig om man ska lägga ner flera tusenlappar eller lösa det på ekonomiskt bästa sätt. Kan man bli av med klonkandet såhär enkelt ett bra tag så är ju jag, som är ts, nöjd.
Mvh tommen

Är den skrot i övrigt? Annars bör den rulla ganska mycket till.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
8 december 2015
Trådstartare
#14
Det låter ju bra, men jag vill inte lägga ner någon onödig krona på bilen och det var bl a därför jag skrev inlägget från början, men det ska likväl bli intressant att se hur länge det kommer att hålla klonkandet borta, mvh tommen

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
8 december 2015
Trådstartare
#15
Alltså kära vänner..det fungerar faktiskt och jag önskar att andra med knarrande knutar provar detta .
Jag kan hålla med om att det är en temporär lösning och det kanske beror på att kulorna blir inbäddade i mer fett.
Det ska bli intressant att se hur länge det kommer att hålla och jag kan hålla er tvivlare uppdaterade hur knarrandets vara eller icke vara fortlöper.Efter lite mer än 14 dagar så har jag inte märkt någon försämring och hör o häpna, kärringen min har frågat om jag fixat bilen..smile, DET om något borde väl vara ett gott betyg åt ts tips! M
mvh tommen.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

962 Inlägg
8 december 2015
#16
Svårt att ta tråden seriöst faktiskt. Dock kommer oljudet av ett slitag, antingen i sätet eller själva kulan om vi förhåller oss till drivknut, sen fettet dämpar/minskar  i detta fallet den mekaniska åverkan men när du väl fått ett slitage så reparerars inte en knut av allehanda snabba fix, att fettet skulle fixa glappet är inte det vitala som händer utan du får mindre friktion men fortfarande rör sig kulan osunt och kan därmed knäcka sätet och åsamka stor skada om den separeras från den andra halvan. Dvs en krokig drivaxel, knäckt växellåda eller någon bärarm som får sig smällar.

Så nej jag önskar inte att andra provar detta för trasiga bilar ska inte färdas på vägen utan repareras så inte personskada kan uppstå.
Så tänk om och tänk rätt istället för att svamla massa tok!

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

672 Inlägg
9 december 2015
#17
varför startar man inte en egen tråd? med bara 100% iga råd och rön, med korrekt info a`la socialstyrelsen
både hängslor o bälte? med generationers erfarenhet och tekniskt kunnande vad gäller material-kännedom.
och låter dom som vill dela med sig av sina egna erfarenheter göra det. att tex ett dåligt framhjuls lager skulle knäcka en bärarm.... ja det skulle innebära att många många bilar skulle stå efter vägarna obrukbara!
Senast redigerat av Power-krille (9 december 2015)

"Väx inte upp! det är en fälla"

Muttley
9 december 2015
#18
Power-krille skrev:
varför startar man inte en egen tråd? med bara 100% iga råd och rön, med korrekt info a`la socialstyrelsen
både hängslor o bälte? med generationers erfarenhet och tekniskt kunnande vad gäller material-kännedom.
och låter dom som vill dela med sig av sina egna erfarenheter göra det. att tex ett dåligt framhjuls lager skulle knäcka en bärarm.... ja det skulle innebära att många många bilar skulle stå efter vägarna obrukbara!

Men samtidigt så ska man avråda folk från att gå på sånt här bonnmeck.  De är enbart trams, då någon människa kanske tror på att de är en lösning.

962 Inlägg
9 december 2015
#19
Power-krille skrev:
varför startar man inte en egen tråd? med bara 100% iga råd och rön, med korrekt info a`la socialstyrelsen
både hängslor o bälte? med generationers erfarenhet och tekniskt kunnande vad gäller material-kännedom.
och låter dom som vill dela med sig av sina egna erfarenheter göra det. att tex ett dåligt framhjuls lager skulle knäcka en bärarm.... ja det skulle innebära att många många bilar skulle stå efter vägarna obrukbara!

Ställ det istället till realitet till vad en ny drivknut kostar av sämre kvalité, till min bil kostar en sådan dryga 600kr inklusive frakt och en bättre runt 2500kr, sen svider det alltid när inte en åsikt går stick i stäv med den föreställningen man har ang hur ett handhavande bör vara med en bil. Det är ett ansvar att man inte sätter andra i fara att framföra ett fordon på allmän väg.
När rent praktiskt taget råden kan orsaka skada på andras egendom eller att det kan utsätta andra för fara så bör man avråda istället för att försöka förminska det faktum att detta är inte att reparera eller fixa utan du döljer en problematik som kan få konsekvenser om man följer TS råd.
Socialstyrelsen är nog bra många gånger när inte folk i vardagen kan tänka konsekvenstänk. Sen var väl diskussionen drivknut och inte hjullager om du hade missat det.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

672 Inlägg
10 december 2015
#20
M123 skrev:
Power-krille skrev:
varför startar man inte en egen tråd? med bara 100% iga råd och rön, med korrekt info a`la socialstyrelsen
både hängslor o bälte? med generationers erfarenhet och tekniskt kunnande vad gäller material-kännedom.
och låter dom som vill dela med sig av sina egna erfarenheter göra det. att tex ett dåligt framhjuls lager skulle knäcka en bärarm.... ja det skulle innebära att många många bilar skulle stå efter vägarna obrukbara!

Ställ det istället till realitet till vad en ny drivknut kostar av sämre kvalité, till min bil kostar en sådan dryga 600kr inklusive frakt och en bättre runt 2500kr, sen svider det alltid när inte en åsikt går stick i stäv med den föreställningen man har ang hur ett handhavande bör vara med en bil. Det är ett ansvar att man inte sätter andra i fara att framföra ett fordon på allmän väg.
När rent praktiskt taget råden kan orsaka skada på andras egendom eller att det kan utsätta andra för fara så bör man avråda istället för att försöka förminska det faktum att detta är inte att reparera eller fixa utan du döljer en problematik som kan få konsekvenser om man följer TS råd.
Socialstyrelsen är nog bra många gånger när inte folk i vardagen kan tänka konsekvenstänk. Sen var väl diskussionen drivknut och inte hjullager om du hade missat det.

drivknut hjullager! whatever.. de totala klåparna i trafiken som har varit rätt nära att avsluta min färd, ja det har knappast berott på nått defekt drivaxelknut...

det är ju du som missat hela grejen.. trasig drivknut = byt   torr drivknut = smörj, vad är det du inte begriper?

"Väx inte upp! det är en fälla"


Sök