4286
Sök

7/940 automatare bra/dåligt?

Hobby Fotograf
650 Inlägg
13 december 2015
#21
fredde85 skrev:
De kör väl som svin helt enkelt haha. Alla volvos  ja haft har dratt en bra bit över litern men ja fiskör inte heller. Min nuvarande bmw 740 1994 med manuell låda drar runt 1-1,1 blandat men där händer de ju lite också

Det är riktigt bra för den bilen, min 540iA drog typ 1,5 liter blandad körning big_smile


1 798 Inlägg
13 december 2015
#22
Jo automat är en helt annan femma de har en 540ia o den drar typ minst 2-3 dl mera

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

1 830 Inlägg
14 december 2015
Trådstartare
#23
Verkar som att alla tycker samma om automat wink
Jo vet att de mer exklusiva modellerna ökar i värde, men vet ej om jag kommer ha råd med en sådan. smile de kostar ju mer att köpa wink


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
14 december 2015
#24
Jiiimmie skrev:
Verkar som att alla tycker samma om automat wink
Jo vet att de mer exklusiva modellerna ökar i värde, men vet ej om jag kommer ha råd med en sådan. smile de kostar ju mer att köpa wink

Jag har inte tänkt på vad alla i tråden gillar men jag älskar automater oavsett om dom drar någon dl mer!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Volvo 940 mekaniker
402 Inlägg
14 december 2015
#25
Min 940 turbo med automat med runt 220 hk har dragit som minst 0.92 när jag åkt på långresa och om jag hade kört ännu bensinsnålare så hade jag kommit under 0.9. men visst om man ger mycket fullgas då dricker de endel. Men oftast behöver man inte gasa mer än 2000 varv förutom vid motorvägspåfart.


Forummoderator
18 009 Inlägg
15 december 2015
#26
Köpte min första 740GL -88 med automat cirka 1995. Det var en dyr & fin bil då. Tyckte den gick förträffligt, visst drog den en del. Men körde väl lite hårdare på den tiden... Det är ändå 20 år sedan.

Försök få tag på en tidig GLE med 130-hk motorn. Knappast att de blir värda guld men de är lite ovanligare.

OT: Min kompis hade vid samma tidpunkt en 740GLE -85 med automat, röd plyschklädsel och fungerande AC!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Gréve
497 Inlägg
15 december 2015
#27
Hybridsmurfen skrev:
Köpte min första 740GL -88 med automat cirka 1995. Det var en dyr & fin bil då. Tyckte den gick förträffligt, visst drog den en del. Men körde väl lite hårdare på den tiden... Det är ändå 20 år sedan.

Försök få tag på en tidig GLE med 130-hk motorn. Knappast att de blir värda guld men de är lite ovanligare.

OT: Min kompis hade vid samma tidpunkt en 740GLE -85 med automat, röd plyschklädsel och fungerande AC!

fungerande AC.. mjaaaa den stora frågan är, Fungerade tankmätaren??


Forummoderator
18 009 Inlägg
15 december 2015
#28
The_Rebel skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Köpte min första 740GL -88 med automat cirka 1995. Det var en dyr & fin bil då. Tyckte den gick förträffligt, visst drog den en del. Men körde väl lite hårdare på den tiden... Det är ändå 20 år sedan.

Försök få tag på en tidig GLE med 130-hk motorn. Knappast att de blir värda guld men de är lite ovanligare.

OT: Min kompis hade vid samma tidpunkt en 740GLE -85 med automat, röd plyschklädsel och fungerande AC!

fungerande AC.. mjaaaa den stora frågan är, Fungerade tankmätaren??

Så sant, men det gjorde den! Fast efter 40 mil på full tank så var det dags att fylla på...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Gréve
497 Inlägg
15 december 2015
#29
Hybridsmurfen skrev:
The_Rebel skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Köpte min första 740GL -88 med automat cirka 1995. Det var en dyr & fin bil då. Tyckte den gick förträffligt, visst drog den en del. Men körde väl lite hårdare på den tiden... Det är ändå 20 år sedan.

Försök få tag på en tidig GLE med 130-hk motorn. Knappast att de blir värda guld men de är lite ovanligare.

OT: Min kompis hade vid samma tidpunkt en 740GLE -85 med automat, röd plyschklädsel och fungerande AC!

fungerande AC.. mjaaaa den stora frågan är, Fungerade tankmätaren??

Så sant, men det gjorde den! Fast efter 40 mil på full tank så var det dags att fylla på...

Oj! en riktig kvalitetsvagn med andra ord. 

Jag har faktiskt en 740 gl med automat. en gubbe vann den på bingolotto sedan sålde han den till en kärring utanför uppsala i slutet på -90 talet och jag är tredje ägare.

köpte bilen för 4000:- så jag tror inte att det kan bli så mycket värde i den. Ska förövrigt byta växellåda til en M46. Jag gillar OD-lådan bättre.


1 830 Inlägg
15 december 2015
Trådstartare
#30
jassebosse skrev:
Vettemannen skrev:
Jiiimmie skrev:
Verkar som att alla tycker samma om automat wink
Jo vet att de mer exklusiva modellerna ökar i värde, men vet ej om jag kommer ha råd med en sådan. smile de kostar ju mer att köpa wink

Jag har inte tänkt på vad alla i tråden gillar men jag älskar automater oavsett om dom drar någon dl mer!! smile

/Benny

håller med dig där , skönt med automat smile

har inget emot automat alls egentligen, kör mycket jänkare så man är van ^^
men såg en jävligt fräsch 740 för en billig peng som jag blev sugen på men sen såg jag att det var automat och då börjar man ju fundera på om det verkligen är nått att ha.
Hade inte tänkt ha som en slit och släng bil för de har jag kärringas bil te. tongue


33 Inlägg
16 december 2015
#31
har 940 ltt automat den drar under litern iaf smile

"Vissa Faller För Grupptryck Jag Faller För Laddtryck"
Volvo 945 LTT <3
Gilla Min Sida StukFöreBruk På Facebook :)

1 830 Inlägg
16 december 2015
Trådstartare
#32
det gör inget om den drar 1L +/- lite. Hade tänkt ha som glidarbil bara smile Eventuellt pendla lite med fram och tillbaka, min v70 med sommardäck drar ca 1.0-1.1l så det gör inget som sagt ^^

Men är alla automatare slöa eller hur är det? har aldrig kört en volvo med automat :o tongue


1 830 Inlägg
16 december 2015
Trådstartare
#33
http://www.blocket.se/ostergotland/Volv … mp;amp;w=2

Typ som den, vet ej om man får länka här smile


1 798 Inlägg
16 december 2015
#34
Nja alla bilar me automat är väl inte slöa men en 740GL är de garanterat. Sen är ju äldre bilar med automater inte spännande och köra tkr jag ryckigt o sega på att reagera och drar mer soppa

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Forummoderator
18 009 Inlägg
17 december 2015
#35
fredde85 skrev:
Nja alla bilar me automat är väl inte slöa men en 740GL är de garanterat. Sen är ju äldre bilar med automater inte spännande och köra tkr jag ryckigt o sega på att reagera och drar mer soppa

Min gamla MB 560SE var varken seg eller ryckig :-)

En titt i backspegeln:
När jag körde 740/940 aut så var det på 90-talet (Den volvo 740 GL diesel jag hade 2008 glömmer vi). Då var 116 eller 130 hk fullt tillräckligt. Och det är det. gick fint och gott på motorvägen.

På 80-talet var en Golf GTi rent av övermotoriserad med sina 112hk.

På 70-talet åkte jag som lite skolgosse med mina föräldrar till Italien i en MB 220D aut med 60hk... Fast den kunde nog farsan lika gärna backat över alperna med... Snabb var den inte...

Nu för tiden har en vanlig sosse-volvo minst 170hk normalt sett. Tiderna förändras.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

33 Inlägg
17 december 2015
#36
Jiiimmie skrev:
det gör inget om den drar 1L +/- lite. Hade tänkt ha som glidarbil bara smile Eventuellt pendla lite med fram och tillbaka, min v70 med sommardäck drar ca 1.0-1.1l så det gör inget som sagt ^^

Men är alla automatare slöa eller hur är det? har aldrig kört en volvo med automat :o tongue

min e inte slöö; men min gamle b230fb va slöö om ma säger så haha wink

"Vissa Faller För Grupptryck Jag Faller För Laddtryck"
Volvo 945 LTT <3
Gilla Min Sida StukFöreBruk På Facebook :)

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
17 december 2015
#37
Hybridsmurfen skrev:
fredde85 skrev:
Nja alla bilar me automat är väl inte slöa men en 740GL är de garanterat. Sen är ju äldre bilar med automater inte spännande och köra tkr jag ryckigt o sega på att reagera och drar mer soppa

Min gamla MB 560SE var varken seg eller ryckig :-)

En titt i backspegeln:
När jag körde 740/940 aut så var det på 90-talet (Den volvo 740 GL diesel jag hade 2008 glömmer vi). Då var 116 eller 130 hk fullt tillräckligt. Och det är det. gick fint och gott på motorvägen.

På 80-talet var en Golf GTi rent av övermotoriserad med sina 112hk.

På 70-talet åkte jag som lite skolgosse med mina föräldrar till Italien i en MB 220D aut med 60hk... Fast den kunde nog farsan lika gärna backat över alperna med... Snabb var den inte...

Nu för tiden har en vanlig sosse-volvo minst 170hk normalt sett. Tiderna förändras.

man måste se det till vikten oxå..  en golf 1:a väger långt under 1000kg smile


har jhu kört 740Gl med b230F med automat.. och det är nog svårt att beskriva hur trött en sån är...  inte ens den slösaste bussen jag kört har känts så trött..    ska man åka automat ska det vara lite mos under huven då blir det rätt trevligt.   körde 855t5 med aut autotech steg3 med 3" från turbon osv.. den var RIKTIGT trevlig att köra.. rent sagt tok skoj..dock dödde lådan fast den bara gått 13K men så åkte jag ut på motorvägen med ett svart spår efter varje gång istort sätt.. var det fuktigt så drog den lätt loss när man tryckte fullt i 90..


ang Mb så åkte polarn med en mb 240d dock manuell och det var verkligen det tröttaste jag setat i...  0-130 tog närmare 2mil.   minns att vi åkte mellan Trollhättan och strömstad med den där och kom till en backe..på slutet började polarn hojta att jag skulle vara beredd på att hoppa ur och putta..  vi hade 130 ibörjan av backen 1:an åkte i på slutet..    vilken jävla bil det där var..  men med blankslitna sommardäck gick det att sladda med den på vintern oxå smile  åkte fast många gånger med den där smile  då var det ingen lag på vinterdäck och det gick utmärkt att åka med sommardäck utan olyckor antisladd abs och annat trams smile

tycker att man ska välja automat bilar när man har något funktionshinder..  vi människor är utrustade med 2ben och dom fungerar för det mesta..  den vänstra sitter enbart där för att sparka koppling...  dumnt att inte använda den funktionen liksom ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 009 Inlägg
17 december 2015
#38
Growe skrev:
Hybridsmurfen skrev:
fredde85 skrev:
Nja alla bilar me automat är väl inte slöa men en 740GL är de garanterat. Sen är ju äldre bilar med automater inte spännande och köra tkr jag ryckigt o sega på att reagera och drar mer soppa

Min gamla MB 560SE var varken seg eller ryckig :-)

En titt i backspegeln:
När jag körde 740/940 aut så var det på 90-talet (Den volvo 740 GL diesel jag hade 2008 glömmer vi). Då var 116 eller 130 hk fullt tillräckligt. Och det är det. gick fint och gott på motorvägen.

På 80-talet var en Golf GTi rent av övermotoriserad med sina 112hk.

På 70-talet åkte jag som lite skolgosse med mina föräldrar till Italien i en MB 220D aut med 60hk... Fast den kunde nog farsan lika gärna backat över alperna med... Snabb var den inte...

Nu för tiden har en vanlig sosse-volvo minst 170hk normalt sett. Tiderna förändras.

man måste se det till vikten oxå..  en golf 1:a väger långt under 1000kg smile


har jhu kört 740Gl med b230F med automat.. och det är nog svårt att beskriva hur trött en sån är...  inte ens den slösaste bussen jag kört har känts så trött..    ska man åka automat ska det vara lite mos under huven då blir det rätt trevligt.   körde 855t5 med aut autotech steg3 med 3" från turbon osv.. den var RIKTIGT trevlig att köra.. rent sagt tok skoj..dock dödde lådan fast den bara gått 13K men så åkte jag ut på motorvägen med ett svart spår efter varje gång istort sätt.. var det fuktigt så drog den lätt loss när man tryckte fullt i 90..


ang Mb så åkte polarn med en mb 240d dock manuell och det var verkligen det tröttaste jag setat i...  0-130 tog närmare 2mil.   minns att vi åkte mellan Trollhättan och strömstad med den där och kom till en backe..på slutet började polarn hojta att jag skulle vara beredd på att hoppa ur och putta..  vi hade 130 ibörjan av backen 1:an åkte i på slutet..    vilken jävla bil det där var..  men med blankslitna sommardäck gick det att sladda med den på vintern oxå smile  åkte fast många gånger med den där smile  då var det ingen lag på vinterdäck och det gick utmärkt att åka med sommardäck utan olyckor antisladd abs och annat trams smile

tycker att man ska välja automat bilar när man har något funktionshinder..
  vi människor är utrustade med 2ben och dom fungerar för det mesta..  den vänstra sitter enbart där för att sparka koppling...  dumnt att inte använda den funktionen liksom ;-)

Aj du. Vi har ett problem här. Nu glider jag ifrån ämnet men kan inte låta bli:
En kompis tog körkort i våras, enbart för automatlåda då hon inte riktigt såg poängen i att växla. Alla bilar vi har och tillgå i vår släkt/bekantskapskrets har just automat. Men utifrån dina premisser så är hon då handikappad? Precis som hela USA? Där kör man upp med en automat.

Dagens automatlådor (OT som fan) växlar snabbare än du själv kan göra och drar mindre och är dessutom snabbare upp till 100. Varför ska vi då inte köra med dessa? Framtidens bilar går nog på el/bränsle. Hybrider alltså. Då finns det inget val.

EDIT:
Jag har visst ett fordon som är manuell, 4-petad låda, dåligt med utrusning, bra totalekonomi:
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-18c77c002fe3712d8d7b7e6a3b566afc.jpg
Senast redigerat av Hybridsmurfen (17 december 2015)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 371 Inlägg
17 december 2015
#39
Hybridsmurfen skrev:
Growe skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Min gamla MB 560SE var varken seg eller ryckig :-)

En titt i backspegeln:
När jag körde 740/940 aut så var det på 90-talet (Den volvo 740 GL diesel jag hade 2008 glömmer vi). Då var 116 eller 130 hk fullt tillräckligt. Och det är det. gick fint och gott på motorvägen.

På 80-talet var en Golf GTi rent av övermotoriserad med sina 112hk.

På 70-talet åkte jag som lite skolgosse med mina föräldrar till Italien i en MB 220D aut med 60hk... Fast den kunde nog farsan lika gärna backat över alperna med... Snabb var den inte...

Nu för tiden har en vanlig sosse-volvo minst 170hk normalt sett. Tiderna förändras.

man måste se det till vikten oxå..  en golf 1:a väger långt under 1000kg smile


har jhu kört 740Gl med b230F med automat.. och det är nog svårt att beskriva hur trött en sån är...  inte ens den slösaste bussen jag kört har känts så trött..    ska man åka automat ska det vara lite mos under huven då blir det rätt trevligt.   körde 855t5 med aut autotech steg3 med 3" från turbon osv.. den var RIKTIGT trevlig att köra.. rent sagt tok skoj..dock dödde lådan fast den bara gått 13K men så åkte jag ut på motorvägen med ett svart spår efter varje gång istort sätt.. var det fuktigt så drog den lätt loss när man tryckte fullt i 90..


ang Mb så åkte polarn med en mb 240d dock manuell och det var verkligen det tröttaste jag setat i...  0-130 tog närmare 2mil.   minns att vi åkte mellan Trollhättan och strömstad med den där och kom till en backe..på slutet började polarn hojta att jag skulle vara beredd på att hoppa ur och putta..  vi hade 130 ibörjan av backen 1:an åkte i på slutet..    vilken jävla bil det där var..  men med blankslitna sommardäck gick det att sladda med den på vintern oxå smile  åkte fast många gånger med den där smile  då var det ingen lag på vinterdäck och det gick utmärkt att åka med sommardäck utan olyckor antisladd abs och annat trams smile

tycker att man ska välja automat bilar när man har något funktionshinder..
  vi människor är utrustade med 2ben och dom fungerar för det mesta..  den vänstra sitter enbart där för att sparka koppling...  dumnt att inte använda den funktionen liksom ;-)

Aj du. Vi har ett problem här. Nu glider jag ifrån ämnet men kan inte låta bli:
En kompis tog körkort i våras, enbart för automatlåda då hon inte riktigt såg poängen i att växla. Alla bilar vi har och tillgå i vår släkt/bekantskapskrets har just automat. Men utifrån dina premisser så är hon då handikappad? Precis som hela USA? Där kör man upp med en automat.

Dagens automatlådor (OT som fan) växlar snabbare än du själv kan göra och drar mindre och är dessutom snabbare upp till 100. Varför ska vi då inte köra med dessa? Framtidens bilar går nog på el/bränsle. Hybrider alltså. Då finns det inget val.

EDIT:
Jag har visst ett fordon som är manuell, 4-petad låda, dåligt med utrusning, bra totalekonomi:
http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-18c77c002fe3712d8d7b7e6a3b566afc.jpg

Haha. Vissa bara fastnar vid princip. En gång automat = alltid automat.


Forummoderator
18 009 Inlägg
17 december 2015
#40
Low skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Growe skrev:

man måste se det till vikten oxå..  en golf 1:a väger långt under 1000kg smile


har jhu kört 740Gl med b230F med automat.. och det är nog svårt att beskriva hur trött en sån är...  inte ens den slösaste bussen jag kört har känts så trött..    ska man åka automat ska det vara lite mos under huven då blir det rätt trevligt.   körde 855t5 med aut autotech steg3 med 3" från turbon osv.. den var RIKTIGT trevlig att köra.. rent sagt tok skoj..dock dödde lådan fast den bara gått 13K men så åkte jag ut på motorvägen med ett svart spår efter varje gång istort sätt.. var det fuktigt så drog den lätt loss när man tryckte fullt i 90..


ang Mb så åkte polarn med en mb 240d dock manuell och det var verkligen det tröttaste jag setat i...  0-130 tog närmare 2mil.   minns att vi åkte mellan Trollhättan och strömstad med den där och kom till en backe..på slutet började polarn hojta att jag skulle vara beredd på att hoppa ur och putta..  vi hade 130 ibörjan av backen 1:an åkte i på slutet..    vilken jävla bil det där var..  men med blankslitna sommardäck gick det att sladda med den på vintern oxå smile  åkte fast många gånger med den där smile  då var det ingen lag på vinterdäck och det gick utmärkt att åka med sommardäck utan olyckor antisladd abs och annat trams smile

tycker att man ska välja automat bilar när man har något funktionshinder..
  vi människor är utrustade med 2ben och dom fungerar för det mesta..  den vänstra sitter enbart där för att sparka koppling...  dumnt att inte använda den funktionen liksom ;-)

Aj du. Vi har ett problem här. Nu glider jag ifrån ämnet men kan inte låta bli:
En kompis tog körkort i våras, enbart för automatlåda då hon inte riktigt såg poängen i att växla. Alla bilar vi har och tillgå i vår släkt/bekantskapskrets har just automat. Men utifrån dina premisser så är hon då handikappad? Precis som hela USA? Där kör man upp med en automat.

Dagens automatlådor (OT som fan) växlar snabbare än du själv kan göra och drar mindre och är dessutom snabbare upp till 100. Varför ska vi då inte köra med dessa? Framtidens bilar går nog på el/bränsle. Hybrider alltså. Då finns det inget val.

EDIT:
Jag har visst ett fordon som är manuell, 4-petad låda, dåligt med utrusning, bra totalekonomi:
http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-18c77c002fe3712d8d7b7e6a3b566afc.jpg

Haha. Vissa bara fastnar vid princip. En gång automat = alltid automat.

Så sant. Så är det nog för de flesta i ålder 25+ år. Köpte min första automatbil 1993. En Mercedes 450SE. Sen var jag rökt... Kompisarna tog efter och vi var några med stora Mersor ett tag. Alla kör idag automat :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök