3223
Sök

Tempgivare kylvatten seat toledo 1.6i -98 (101 hk)

25 Inlägg
17 december 2015
Trådstartare
#1
Hej, flickvännens toledo (första generationen AFT motor) behöver lite omsorg och eftersom jag är en saabkille så vet jag inte så mycket om dessa spanjorer. Jag tror det kan vara tempgivaren till kylarvattnet som behöver bytas ut (2-polig va?). även om det kanske inte är den så har jag förstått att den ofta går sönder och är billig att köpa så jag tänker byta den. Då till min fråga. Vart sitter denna tempgivare? (hittar ingen bra beskrivning på nätet) Vad behövs för att byta den (läcker tex mycket glykol ut, vilka verktyg kan behövas osv.)

Om ni har nån annan idé varför den inte går som den gör så får ni gärna kommer med förslag. Tempmätaren går aldrig upp till klockan 9 utan rör sig bara en bit ovanför minimum. Funderade först på termostat, men tror jag börjar med tempgivaren.
Den har fått problem när man ska starta den på sista tiden. Jag inbillar mig att startproblemen händer när den är varm - därav idén om tempgivaren. När man ska starta den så händer som ingenting utan det hörs bara ett surr. Väntar man ett tag och provar igen så kan det funka, annars väntar man ett tag till tills den startar.

Tacksam för snabba svar!

Saab 9000 -98, classic med A50 inredning, pilotstolar och aeromotorn.

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
18 december 2015
#2
Det kan mycket väl vara tempgivaren som bråkar, men får ni värme i bilen? Om nej, byt termostat...

Givaren sitter i ett plasthus på toppen, följ övre kylarslangen så hittar du den. Sitter låst med en sprint från sidan, du behöver även en ny o-ring. Med kall motor o snabba fingrar hinner du byta innan det läcker ut så mycket glykol.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

25 Inlägg
18 december 2015
Trådstartare
#3
Cuefa skrev:
Det kan mycket väl vara tempgivaren som bråkar, men får ni värme i bilen? Om nej, byt termostat...

Givaren sitter i ett plasthus på toppen, följ övre kylarslangen så hittar du den. Sitter låst med en sprint från sidan, du behöver även en ny o-ring. Med kall motor o snabba fingrar hinner du byta innan det läcker ut så mycket glykol.

Tack för svar!
Värme finns bra i bilen, därför jag tror på givaren (men även med en motor som bara blir 60 grader så borde det blåsa hyfsat varmt i kupén.)
Beställde en givare igår, på bilden är det även en o-ring, men får se om det följer med nån o-ring där, annars är det väl bara att köpa nån på biltema eller så.

Saab 9000 -98, classic med A50 inredning, pilotstolar och aeromotorn.

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
20 december 2015
#4
De kostar typ 14kr på VAG annars. Art-nr är N  90316802.
Lycka till! Rapportera gärna tillbaks om det löste problemet.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

25 Inlägg
31 december 2015
Trådstartare
#5
Visst sitter den här?
https://www.dropbox.com/s/pquqxn3iwfvrt … 5.jpg?dl=0

Då har jag följt övre kylarslangen och den sitter vid motorn. Men problemet är att det är en 4-polig givare och inte en 2-polig som det står att det ska vara på alla ställen till en AFT-motor.
Tacksam för snabbt svar.
Gott nytt år

Saab 9000 -98, classic med A50 inredning, pilotstolar och aeromotorn.

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
4 januari 2016
#6
Den är mycket riktigt 4-pol och heter 6U0 919 501 A.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

25 Inlägg
4 januari 2016
Trådstartare
#7
Cuefa skrev:
Den är mycket riktigt 4-pol och heter 6U0 919 501 A.

Skumt! Det står på alla sidor som säljer givarna att de 4-poliga är till diesel och 2-poliga till bensin. Givaren kostade typ 430 spänn på mekonomen för en 4-polig, så det får bli att beställa en ny för 130 från samma ställe.

http://www.q-partssweden.com/temperatur … s_id/3888/

Funkade bra med leveransen, var lite tveksam först då det inte är ett företag jag hört talas om innan, men de var väldigt snabba!

Saab 9000 -98, classic med A50 inredning, pilotstolar och aeromotorn.

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
5 januari 2016
#8
Där har du skillnaden mellan sidor som påstår sig veta saker, och en auktoriserad handlare som kan kolla i reservdelskatalogen och få fram exakt rätt grunka. :-)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök