17 december 2015
Trådstartare
Hej, flickvännens toledo (första generationen AFT motor) behöver lite omsorg och eftersom jag är en saabkille så vet jag inte så mycket om dessa spanjorer. Jag tror det kan vara tempgivaren till kylarvattnet som behöver bytas ut (2-polig va?). även om det kanske inte är den så har jag förstått att den ofta går sönder och är billig att köpa så jag tänker byta den. Då till min fråga. Vart sitter denna tempgivare? (hittar ingen bra beskrivning på nätet) Vad behövs för att byta den (läcker tex mycket glykol ut, vilka verktyg kan behövas osv.)
Om ni har nån annan idé varför den inte går som den gör så får ni gärna kommer med förslag. Tempmätaren går aldrig upp till klockan 9 utan rör sig bara en bit ovanför minimum. Funderade först på termostat, men tror jag börjar med tempgivaren.
Den har fått problem när man ska starta den på sista tiden. Jag inbillar mig att startproblemen händer när den är varm - därav idén om tempgivaren. När man ska starta den så händer som ingenting utan det hörs bara ett surr. Väntar man ett tag och provar igen så kan det funka, annars väntar man ett tag till tills den startar.
Tacksam för snabba svar!
Saab 9000 -98, classic med A50 inredning, pilotstolar och aeromotorn.