Det stora problemet här, verkar inte vara att hitta rätt skyddsutrustning utan att få din arbetsförmedlare att förstå att du inte kan ta denna typ av jobb. Är man överkänslig, ska man inte jobba med detta eller liknande. Ingen tackar dig om X antal år för att du "stod ut".
Min morbror jobbade utan filter i en skyddsmask (pga slarv från en kollega) under en halv arbetsdag. Han svetsade i galvat material den eftermiddagen. Det fick han lida mycket för under sina sista 30 år i livet.
Jag jobbade som svetsare för många år sedan, det är inte bra om man har astma. Skolade om mig och fick faktiskt en hel del hjälp av arbetsförmedlingen för att jag var tvungen att byta jobb. Arbetsförmedlingen har dessvärre en hel del jobbiga regler att följa (både för dem och dig) så du MÅSTE skaffa papper på allt.
Mitt råd är, skaffa läkarintyg på att du inte tål dessa eller andra ämnen, det är det enda vettiga att göra. Kontakta vårdcentralen så vet dom hur du ska gå tillväga. Stå på dig, vårdcentralen har också jobbiga regler att rätta sig efter ;-)