3702
Sök

Bmw 318is 1994 Problem!

21 Inlägg
12 januari 2016
Trådstartare
Tjena! Köpte en bmw 318is som vinterbil, går gör gött i wöört.

Problemet är att det knappt går o åka över 70 km/h eller på en spårig väg för att det känns som att bakvagnen på bilen går åt alla håll och kanter (typ åker på kasst konstant) får sitta och styra emot hela tiden. Vad är problemet, jag gissar på bakvagnsbussningarna men har läst mig till att det oftast brukar vara silent-block bussningar på bmw, någon som vet vilka dessa är och kan länka? Vill ju gärna kunna åka landsväg utan problem. På vrålkasst är det ju inga problem men det är ju inte alltid det är snö heller.

Svårt att byta, krävs det att bussningar osv pressas in...?

Tack på förhand! smile

Dåliga damer är inte de sämsta!

311 Inlägg
13 januari 2016
Låter som att du kanske har fler bussningar, som e slitna? Silentbussningarna är dom, som håller bakvagnsramen på plats, sitter framför bakhjulen. Du ser där bakvagn möter kaross.
Bosse bildoktorn har en fantastisk video på detta:

https://www.youtube.com/watch?v=7EC1UrCVEno

Ta med dig ett brytspett, kryp under bilen och bryt lite på bussningarna, känn även efter om du har glapp när du vickar på bakhjulet ( ta tag i överkant av hjul, dra mot dig. Där ska inte finnas något glapp. Likadant när du vickar hjulet i sidled).

...has left the building...
4 474 Inlägg
13 januari 2016
Silentblock är BMW-språk för bakvagnsbussningar. Brukar oftast vara bärarmarnas främre bussningar som gjort sitt. Kolla även efter rostskadade infästningspunkter...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök