En projekttråd som jag kommer att uppdatera med vad som händer med min bil. Den kommer göras vid för att kunna ha och köra med när jag har fått körkort. Det mesta ska jag gå igenom och fräschas upp. Ska behålla det mesta orginal men endå försöka få lite trevligare stuk på den.
Började med att jag såg en annons på blocket i slutet av oktober med en 960 -92:a med rak 3 liters 6:a, automat. Bilen hade stått stilla ett par år men det mesta funkade och den startade och gick som en klocka. Jag kunde inte låta bli att åka och titta på den. Inte så mycket att dömma av annonsbilden men efter att har varit och tittat på den så blev det en affär. Körde hem den på biltransport då den har stått still ett par år och va oskattad och obesiktigad. Dagen efter fick den sig en ordentlig tvätt och provkördes, och den funkar bra för att ha stått still så länge.
fortsättning följer....
Senast redigerat av MikaelPersson (16 januari 2017)
Det kommer att bli täta uppdateringar nu ibörjan tills jag kommer fram till dagens datum, sen kommer det bli uppdateringar efterhand som det händer något med bilen.
Efter en genomgång utav bilen för att kolla hur illa det var med rost på bilen blev jag positivt överaskad, bara genomrostat i motorutymmet och i höger skärmkant annars hade den klarat sig bra. Det var ju lika bra att ta tag i rosten så jag demonterade fronten och mycket i motorutrymet för att kunna göra en ordentlig motortvätt. Börade kapa ut det rostiga och slipade ner all ytrost. För att sedan punkta dit ny plåt. Helsvetsat och slipat, redo för grund och underredsmassa. Inne i motorutrymmet fick det bli lite spackel och sen bättringsfärg och klarlack.
Det var punka på ett däck av plåtfälgarna så tog sommardäcken från min a-traktor, dom gör sig rätt gött ska bara sänkas lite rejält.
Började montera ihop fronten igen efter rostlagningen, vita blinkers både fram och på sidorna blev det också. Kom även över ett par vita blinkers till där bak på skroten, ibland har man tur;) Gör stor skillnad med vita blinkers bak, sitter även kromade lampor i blinkersen.
Vann en aktion på tradera med kromade dropplister från nyare 960.
Dom plåtfälgarna som bilen stod på vid köp var i mycket dåligt skick och pyspunka på nått däck. Tänkte att det var lika bra att kränga av däcken och lämna iväg på blästring för att sedan lacka dom hemma i verkstaden.
Senast redigerat av MikaelPersson (24 januari 2016)
Har lackerat den nedersta läppen på kofångaren och även en ny registreringsplåt. Letade även upp mitt addon bak till 940 jag hade liggandes. Grunade addonet och limmade det för att sedan lacka hela kofångaren i ett stycke. Här skymtar även rostlagningen i höger skärmkant. Någon som har koll på hur vanligt det är med orginal addon bak till 940? Har bara sett det på någon bild på google så hade varit roligt om någon har information om detta?
Senast redigerat av MikaelPersson (25 januari 2016)
Vid lite nogrannare kontroll av underredet upptäckte jag att bränslerören var ganska kraftigt rostskadade. På vissa ställen var dom så tunt att det började läcka när jag bara böjde dom lite. så det var lika bra att lyfta ner tank och annat som är ivägen för bränslerören. När jag ändå hade tanken nere tog jag även ner delar av bakvagnen för att fräscha upp.
Tankamaturen och här skymtade även delar av bränslerören.
Bränslepumpen och bränslefiltret innan renoveringen. Och efter renoveringen, nya kopparbrockor och nytt bränslefilter.
Hela underredet fick bättre rostskydd med ny underredsmassa.
Efter dessa detta slipades hela multilinken ner för att sedan målas. Ljuddämparna fick även lite värmetålig färg.
Är alltid frågan hur mycket man ska sänka en bil, stuk före bruk eller bruk före stuk?
Provade för skojs skull att plocka bort fjädrarna runt om, blir ett jädra gott stuk men inte alls hållbart att köra så:P
Då det sitter nivåmatic stötdämpare bak så är där även mjukare fjädrar. när jag plockade bort stötdämparna sjönk bilen ner och blev i ganska lagom höjd. Men det funkar inte med dom mjuka fjädrarna om det sitter folk i baksätet eller tung last.
Min lösning på detta blev att köpa fjädrar och stötdämpare från en 940. Så fick bygga lite specialfästen till stötdämpare och fjädrar.
Ok och skivor fick sig lite fär också när dom ändå var av.
Och här är allt ihopa igen. Den blev lite för hög nu men ska kapa något varv till efter besiktningen.
Nästa uppdatering blir om renoveringen av framvagnen och ombygnationen av fjäderbenen.
När bakvagnen hade blivit så fin var det bara att fortsätta med framvagnen. Rev ner fjäderben, länkarmar och krängningshämmaren. Bromssköldarna var där inte så mycket kvar av. Framvagnsbalken var ganska rostig så den slipades och målades. Hjulhusen borstades rena och fick ny underredsmassa.
För att göra bilen laglig och att inte fjädrarna ska ligga löst när man hissar upp den kortade jag stötdämparna. Svarvade till en "hylsa" som passade i sötdämparen för att sen svetsa fast den och svarva en kona. Skillnaden mellan den kortade och orginal stötdämpare.
Fjäderbenet ihopmonterat med orginalfjädrar kapade 2,5-3varv. Nya bromssköldar. Nya glidpinnar och bromsbelägg.
Så blev höjden på den får duga även fast hade velat haft ner den lite till.
Nu är vi framme i nutid så nu kommer det att bli små uppdateringar allt eftersom det händer något med bilen
Senast redigerat av MikaelPersson (5 februari 2016)
Har inte hänt så mycket med 960:in på sistone, mycket annat som händer här hemma.
Har gjort iordning bakluckan så började med att rensa den på lister och lampor. Va lite rost vid handtaget som slipades ned och lackades. Standardfelet på många 940, slipades ner och lite svart färg. Glömde dock efterbild. Var en lite rostfläck nere på bagageluckan, slipades och spacklades. Lite färg på det, polerades efter bilden togs.
Då jag köpte dubbeldin stereo med backkamera ingång kunde jag inte låta bli att klicka hem en liten backkamera från ebay. Helklart nöjd med montering.
Kommer inte bli något gjort på bilen nu på ett tag då vi ska bygga om i verkstaden, blir oljerum och ett "fikarum" på ovanvåning. Blir skönt med lite mer ordning och reda i verkstaden. Under tiden vi bygger ställer jag undan bilen.
Senast redigerat av MikaelPersson (14 februari 2016)
Jag bara älskar dessa projekt. Avställd, otvättad, bortglömd och sedan återfår bilen sin heder igen. Jag bara njuter. Detta kommer bli kanon och lycka till! Kommer följa