3208
Sök

Bubbla 1303s Laddar inte

32 Inlägg
30 januari 2016
Trådstartare
#1
Hejsan skulle verkligen behöva hjälp med en bubbla med ett fel som jag inte blir klok på

Ibland, oftast när man kört en bit så slutar generatorn helt att ladda

Det är en 1303s med 1600 motor, 12v likströmmare

Nytt laddrelä, bosch original
Nya kol
Fjädrarna trycker bra på kolen
Kolen slungas inte ut när man varvar
Laddlampan är hel
Hittar inga glappa kablar

Vad kan vara fel?

Sen sitter det ett till relä med en VW logga på kopplat till laddrelät, vad är detta?, det är i samma storlek som ett vanligt extraljusrelä

Mvh Pontus


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
30 januari 2016
#2
Du har såklart läst här att generatorn laddar med ca 13,5 upp till 14,5 volt beroende på batteriets status?
Vad laddar din med motorn igång?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

32 Inlägg
30 januari 2016
Trådstartare
#3
Har inte mätt nåt än, ska man mäta på laddrelät eller generatorn?

Mvh


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
30 januari 2016
#4
Mät över batteriets  poler..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 468 Inlägg
31 januari 2016
#5
bild på det "xtra" reläet vore bra.
har haft en -73 1303 S  med likström e ggn i tiden,1977 så det är ett tag sedan,men kan inte minnas det som TS beskriver
Senast redigerat av zzr94092 (31 januari 2016)

32 Inlägg
31 januari 2016
Trådstartare
#6
Så här ser det ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211756/211756-445a22cc1ab137f43c9fbb125748ecd2.jpg

Provade att koppla D+ på generatorn till + på batteriet för att köra generatorn som en elmotor och det funkade

Har inte haft tillgång till multimeter, men ska prova att mäta på batteriet så inte laddlampan lyser fast det laddar

Kan nån ha satt i för liten glödlampa i instrumentpanelen annars? är det en 4w?


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
31 januari 2016
#7
Lampan sitter väl bara för att man ska se att det fungerar med laddningen, vilken effekt den har är betydelselös..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

32 Inlägg
31 januari 2016
Trådstartare
#8
Jag tyckte jag läste någonstans att det är strömmen genom lampan i instrumentpanelen som sluter laddrelät?


217 Inlägg
31 januari 2016
#9
Beroende på bilmodell så är lampan avgörande för om det ska ladda eller inte. På vissa bilar fungerar det inte alls utan lampa (eller trasig lampa) på andra fungerar det med trasig lampa OM man samtidigt har ett motstånd kopplat parallellt med lampan. Det där med motstånd är rena grekiskan för mig, även om jag råkar förstå själva principen i just detta.

Troligen är det enligt följande på din bil:

När du vrider på tändningen, kommer det ström till lampans ena pol. Den andra polen är kopplad till generatorn. Den är då jord. Därför lyser lampan.
Syftet med denna koppling är att mata in ström till generatorn, då den inte kan ge ström utan att först få lite inmatat i sig (hokus pokus för mig).
När sedan motorn börjar snurra bildas magnetfält i generatorn och den börjar ladda. Generatorn ger sedan ström in i sladden(som nyss var jord) till lampan. Dvs det blir två plusmatningar till polerna och lampan slocknar.

Så,

Är lampan trasig = ingen laddning.
För svag lampa=för dålig strömmatning till generatorn för att den ska börja ladda.

Frågan blir då, hur stark behöver man....

Där kan jag inte lämna exakt besked, men jag har hittat uppgifter på 2 till 4 Watt. Jag skulle köra på 4 eller mer.
OBS, ej utbytbart mot diodlampa (i alla fall inte utan motstånd).

För stark lampa kan också innebära att instrumentet smälter. Tex om man har på tändningen under felsökning.


4 468 Inlägg
2 februari 2016
#10
är inte det där laddreläet? sitter väl inget skruvat på gen,som det gör på vw med 6 volt::men ta ett bättre foto så man kan se Bosch n:r

32 Inlägg
28 februari 2016
Trådstartare
#11
zzr94092 skrev:
är inte det där laddreläet? sitter väl inget skruvat på gen,som det gör på vw med 6 volt::men ta ett bättre foto så man kan se Bosch n:r

Jo det stora är laddreläet

Har forskat vidare i de och inga kablar är trasiga. Det visar 12,2 v över batteriet med motorn av och 11,8 med motorn igång


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
28 februari 2016
#12
Nu sätter jag minst en tjuga på att generatorn ska bytas !
Till närmaste skrot och dom vill väl ha 600-800 för eländet..
Skrotare har börjat hugga för sig på sistone och det var inte så värst länge sedan man kunde köpa både startmotor och generator för under 300 spänn styck..
Det kan t o m skilja mellan skrotare.
Skulle ha bälte, bak och hos en skrotare i s(n)åland ville dom ha 800 och BARA 300 i sjöbo..
Så det blir ju inte till att ta första bästa direkt..mad
Senast redigerat av tommen1 (28 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..


Sök