bild på det "xtra" reläet vore bra. har haft en -73 1303 S med likström e ggn i tiden,1977 så det är ett tag sedan,men kan inte minnas det som TS beskriver
Beroende på bilmodell så är lampan avgörande för om det ska ladda eller inte. På vissa bilar fungerar det inte alls utan lampa (eller trasig lampa) på andra fungerar det med trasig lampa OM man samtidigt har ett motstånd kopplat parallellt med lampan. Det där med motstånd är rena grekiskan för mig, även om jag råkar förstå själva principen i just detta.
Troligen är det enligt följande på din bil:
När du vrider på tändningen, kommer det ström till lampans ena pol. Den andra polen är kopplad till generatorn. Den är då jord. Därför lyser lampan. Syftet med denna koppling är att mata in ström till generatorn, då den inte kan ge ström utan att först få lite inmatat i sig (hokus pokus för mig). När sedan motorn börjar snurra bildas magnetfält i generatorn och den börjar ladda. Generatorn ger sedan ström in i sladden(som nyss var jord) till lampan. Dvs det blir två plusmatningar till polerna och lampan slocknar.
Så,
Är lampan trasig = ingen laddning. För svag lampa=för dålig strömmatning till generatorn för att den ska börja ladda.
Frågan blir då, hur stark behöver man....
Där kan jag inte lämna exakt besked, men jag har hittat uppgifter på 2 till 4 Watt. Jag skulle köra på 4 eller mer. OBS, ej utbytbart mot diodlampa (i alla fall inte utan motstånd).
För stark lampa kan också innebära att instrumentet smälter. Tex om man har på tändningen under felsökning.
Nu sätter jag minst en tjuga på att generatorn ska bytas ! Till närmaste skrot och dom vill väl ha 600-800 för eländet.. Skrotare har börjat hugga för sig på sistone och det var inte så värst länge sedan man kunde köpa både startmotor och generator för under 300 spänn styck.. Det kan t o m skilja mellan skrotare. Skulle ha bälte, bak och hos en skrotare i s(n)åland ville dom ha 800 och BARA 300 i sjöbo.. Så det blir ju inte till att ta första bästa direkt..
Senast redigerat av tommen1 (28 februari 2016)
Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..