3638
Sök

Kass kolvring på 4an b230fk

14 Inlägg
8 februari 2016
Trådstartare
#1
Tjenis penis! Har en 945 turbo där jag konstaterat att kolven/ringen på 4e cylindern är i tveksamt skick efter några komptest med olja osv.

Tänkte bara ha bilen som pendlarbil/snikbil och jag undrar om någon här kan ge mig något tips på vad jag ska göra, kan man ta väck sumpen och komma åt att trycka ut kolv+stake uppåt eller? och isåfall, kan det vara värt att testa att snika extremt och lägga i en annan kolv+ ring som jag har från en annan motor? Eller åtminstone en annan kolv + ny kolvring?

eller "borde" jag lyfta ur och byta ringarna på alla enligt konstens alla regler?
Behöver komma billigt undan och få det snabbt gjort, uppskattar om ni kan hålla det seriöst och komma med allvarliga svar om varför jag inte bör göra fulingen, eller om de ens går att byta på plats.. smile

mvh


Hobby Fotograf
650 Inlägg
8 februari 2016
#2
Du kan ju göra allt det där genom att ta bort sumpen. Men du behöver ta bort växellåda, koppling, svänghjul, remhjul, kamrem och lite andra småsaker runt om. + det kommer vara trångt då framvagnsbalken är ivägen. Alternativet är ju att du plockar bort sumpen, och toppen och tar ut kolven den vägen.

Mvh Joakim


14 Inlägg
8 februari 2016
Trådstartare
#3
ProXem skrev:
Du kan ju göra allt det där genom att ta bort sumpen. Men du behöver ta bort växellåda, koppling, svänghjul, remhjul, kamrem och lite andra småsaker runt om. + det kommer vara trångt då framvagnsbalken är ivägen. Alternativet är ju att du plockar bort sumpen, och toppen och tar ut kolven den vägen.

Mvh Joakim

De var de ja tänkte, det går menar du?

Vad tycker ni isåfall man bör göra i mitt fall, byta kolv rakt av till en som är frisk utan att byta till nya ringar, eller köpa nya ringar till bara denna cylindern?  För/nackdelar?


Hobby Fotograf
650 Inlägg
8 februari 2016
#4
AOmlin skrev:
ProXem skrev:
Du kan ju göra allt det där genom att ta bort sumpen. Men du behöver ta bort växellåda, koppling, svänghjul, remhjul, kamrem och lite andra småsaker runt om. + det kommer vara trångt då framvagnsbalken är ivägen. Alternativet är ju att du plockar bort sumpen, och toppen och tar ut kolven den vägen.

Mvh Joakim

De var de ja tänkte, det går menar du?

Vad tycker ni isåfall man bör göra i mitt fall, byta kolv rakt av till en som är frisk utan att byta till nya ringar, eller köpa nya ringar till bara denna cylindern?  För/nackdelar?

Du får nog plocka ur kolven och titta på den, men skulle tippa på att du bara behöver byta kolvring och kolla cylinderfodret om det ser bra ut.

Mvh Joakim


2 250 Inlägg
8 februari 2016
#5
Hur var det nu nån skrev....  Skvimpa i diesel, kanske en matsked,  dra runt motorn utan tändkabeln,  men med tändstift på den felande cylindern, låt stå någon timme. Upprepa några gånger. Montera allt åter och kör igång.

Har du tur lossnar en fastbränd,  sotad kolvring. Har ringen gått av hjälper det inte...

Men det är ju gratis att prova innan du river isär.
Senast redigerat av Meaganeowner (8 februari 2016)

14 Inlägg
9 februari 2016
Trådstartare
#6
Meaganeowner skrev:
Hur var det nu nån skrev....  Skvimpa i diesel, kanske en matsked,  dra runt motorn utan tändkabeln,  men med tändstift på den felande cylindern, låt stå någon timme. Upprepa några gånger. Montera allt åter och kör igång.

Har du tur lossnar en fastbränd,  sotad kolvring. Har ringen gått av hjälper det inte...

Men det är ju gratis att prova innan du river isär.

Åfan, ja de ska jag testa. Har man tur så smile Tackar för tipset


14 Inlägg
10 februari 2016
Trådstartare
#7
Använde 5-56 istället, tömde en halv 300mlburk i 4an igår, gick ut på kvällen å såg att de sjunkt ner så öste i resten med. Nu när jag kom hem och kollade så var det med borta så gissar att jag får riva! smile


2 250 Inlägg
12 februari 2016
#8
Jaharu....

Då har du i vart fall oljebyten att räkna med. Det är nog som så att 5-56 förstör oljas smörjande egenskaper även i små mängder. Risk för lagerskador mm.
Hade du använt diesel i stället, så hade det inte blivit så.

Nåväl, klart det rinner igenom! Det var ju inte det som det var frågan om. Utan att förhoppningsvis lösa upp fastsotade ringar. Märks först när man varmkört.

Men du bör byta olja några gånger p g a 5-56...

627 Inlägg
12 februari 2016
#9
Om du använde 5-56 är det inte konstigt att det försvann det tränger igenom allt typ smile


2 250 Inlägg
14 februari 2016
#10
5-56 är väl mest lacknafta?


Sök